Pages

Selamat Hari Ibu

14 Jan 2007

Aku melihat mak terlantar di katil ICU dengan wajah berselirat dengan wayar2.
Aku diberitahu oleh doktor nyawa mak 50-50.
Aku menangis meratapi nasib yang belum tentu.
Aku mula membayangkan hidupku seterusnya tanpa mak disisi.
Sumpah, aku mula memahami erti kehilangan.

Hari ini. 8 Mei 2011

Aku melihat mak dihadapanku
Sedang tersenyum sama seperti dulu
Seolah-olah peristiwa 14 Jan 2007 tak pernah terjadi.

Selamat Hari Ibu mak.

Terima kasih Allah kerana membenarkan ibuku berhidup sehingga ke hari ini. Terima kasih kerana mengabulkan doaku 5 tahun lepas.

Kadang2 kita hargai seseorang tu bila kita mula terasa kehilangannya kan?

=)

Versus (Hlovate)

pic: Kredit to : this blog


Bukan senang untuk menjadi baik. Dan 'baik' bagi pandangan manusia sesungguhnya berlainan dengan 'baik' bagi pandangan Allah. (Versus, Hlovate)

Bukan senang untuk meninggalkan apa yang kita suka. Tambah2 bila ianya dah sebati dengan diri kita. Sangat sakit. Tapi demi untuk kebaikan, terpaksa la hadapinya jugak. (Versus, Hlovate)

Ulasan: Aku tertarik dengan olahan Hlovate untuk istilah 'baik' ni. Bagi pandangan watak, memakai tudung labuh, menutup aurat, solat tak tinggal etc etc dan berubah sikap menjadi baik daripada sifat nakal kira dah cukup baik dah. Namun bila ditakdirkan dia menemui sesorang yang jauh lebih 'baik' daripadanya (yang dulunya tergolong dari golongan2 'tak baik' dan berubah menjadi 'baik' sebab perempuan tu) membuatkan dia agak terkesima di situ. Dan dia merasakan dia 'jauh berbeza' dengan orang berkenaan. Yang mana orang berkenaan dahulunya pernah dia sifatkan tak layak untuk menjadi calon suami dia. Kini dia merasakan dia pulak yang sebenarnya tak layak untuk lelaki itu. Dia hanya baik bagi pandangan manusia sahaja sedangkan lelaki itu baik bagi pandangan Allah =)

Errr..faham tak ulasan aku? hahaha. Tak faham silalah beli buku tu ye. InsyaAllah banyak pengajaran yang boleh kita dapat melaluinya ;)

p/s: Kepada sesapa yang nak dapatkan novel2 Hlovate ni boleh ke laman web Jemari Seni untuk beli secara online. Pandai2 lah baca proses nak beli camne ek, aku bagi link tu pun cukup baik dah. hahaha. Kalau nak beli cara lain bolehlah ke kedai buku MPH. Tu pun kalau ada tapi setahu aku novel2 dia ni selalu cepat sold out. hehehe

Tak perlu ramah-tamah dengan negro

Aku kan, bila setiap kali negro2 menghampiri atau dengan bahasa poyonya mengorat, mesti aku rasa ada cas geli2. Bwahahaha..

Bila mereka minta no fon, aku terasa macam nak cakap "Why u want my phone number? You want me to send ur drug?" Kahkahkah fail BI aku.

Atau dengan bahasa yang lebih mudah, negro2 ni takyah nak ramah2 sangat, nanti depa minta no fon kang susah. Kalau depa nak minta tolong apa2 atau cakap omputih ngan korang, buat2 je bodo BI tak faham langsung apa yang diorang cakapkan. Tak pun buat2 pekak&bisu. Biar sombong asal selamat. Ni tips ayah aku btahu ni. Sebab aku ni kan mesra pelancong, tambah kalau pelancong speaking haruslah aku tolong kot2 orang tempatan yang tak faham apa yang diorang cakapkan ni so aku ni baik hati tolong la translate mana2 yang patut. Natijahnya aku plak yang kene bala. Minta no fon bagai. Mentang2 kita faham BI dok paksa2 bagi no fon. Aku kata takda fon bleh plak depa stay je kat situ tak blah2 pastu berbisik dan jeling2 sesama sendiri. Tyme tu mula lah aku cuak.Dah la kene jalan kaki balik rumah lalu tempat sunyi kan. Tak pasal2 tepon ayah suh amik risau punya pasal.hoho...