Pages

Passion



9 years ago

*selepas promote2 bla bla dengan satu customer ni*

Customer: Ok lah saya amik yang ni
Me: Ok, bayar kat dalam ye cik

Customer: Eh, awak takde tulis apa2 resit ke? Awk tak dapat komisyen ke?
Me: Err... Tak
Customer: Mana boleh macam tu. Saya beli ni sebab cara awak promote kat saya tau. Awak kene dapat komisyen la.
Me: Err.. Memang takde komisyen cik.

Customer: Hmm.. Saya ingat bersungguh-sungguh awak promote ni, awak dapat komisyen
Me: Smile.

-And that's happen when your hobby become your profession. Bila buat tu tak fikir ganjaran apa pun, yang penting kepuasan hati dan rasa enjoy. Passion. Susah kan nak ada passion. Ia bukan benda yang boleh dipaksa untuk wujud. Dan definitely, ke-kreatifan seterusnya kejayaan akan menyusul kemudian.


Aku belajar sesuatu kalau nak betul2 success dalam bisnes.




1) Kene pandai membanding. Masa tu lah kene betul2 guna otak ni untuk buat observation, judgement dan membandingkan~pro and cons.



2) Kene jujur. Jangan menipu semata-mata nak lariskan sesuatu produk. Kalau tak bagus kata tak bagus. Kalau bagus kata bagus. Tapi kene tahu la kenapa bagus, kenapa tak bagus. Jangan main cakap itu tak bagus ini bagus tanpa sebarang point. Sebab tu penting point no 1 di atas.



3) Kene berani, peramah dan pandai berinteraksi dengan customer (ini paling utama!). Kene ada semangat untuk memperkenalkan apa service/product yang anda jual.



4) Jangan berharap semua customer datang akan beli product anda. You have to entertain any customer/non-customer/potential customer that come to you. Kadang2 customer tengok2 je. Tapi ia bukan menjadi masalah atau sesuatu yang membebankan jika nak memperkenalkan product adalah passion anda.



5) Kene jual produk/service yang anda minat atau ianya sebahagian daripada hobi anda. Ya sesungguhnya kesungguhan anda akan datang dengan sendiri naturally jika produk itu anda minat. Kesemua no 1-4 akan datang kemudian secara naturally jika anda ada point no 5 ini =)



You, yes, you dear. Fikir masak2 ok? =)

4 voice out:

Diya said...

Passion adalah sesuatu yang sangat high level, ada class dia tersendiri. Bagus lah nadia dah jumpa passion sendiri, nanti takde masalah nak kekalkan momentum yang baik.

Salah satu definisi passion bagi diya - seorang pengajar yang berusia lebih 60 tahun tapi masih bersemangat nak mengajar. Kagum betul diya dengan beliau. Beliau kata tak sanggup nak lepaskan profession mengajar, sebab passion tu lah. Diya buat benda sama setahun dua ni dah rasa bosan. Tapi imagine mereka yang dah buat benda sama berpuluh2 tahun, tapi masih insists nak buat untuk bertahun akan datang sampai habis kudrat. That's real passion bagi diya.

Diya said...

Btw, diya dah tak update di deardiya tumblr, aktif kat diyatulis je. Nadia dah tak aktif tumblr ke? ;)

Nadia said...

betul diya.. Passion tu sesuatu yg semulajadi, tanpa dipaksa-paksa, enjoy, ikhlas dan seronok taak pernah rasa bosan..huhu...

Dah tak aktif tumblr..Tapi selalu baca org punya,..hihihi

Nadia said...

umur 60 tahun still mengajar is really unbelievable diyaaaa! respect giler