Pages

Dilema nadia



pict grab from flickr.com







Saya ni suka makan tapi saya sangat hairan kenapa berat badan saya tak naik2. Nak naik 1 kg pun susah yaamatzz. Dah la saya makan dengan bermaharajalelanya tanpa fikir apa-apa. Cakap je apa makanan menggemukkan, semua saya dah telan! Burger Big Mac McD (okay, ini dulu. Sekarang rasa bersalah. Israel2! wakakaka!), coklat, kek, satay, susu Dutch Lady, semua tu memang favourite saya.Saya rasa macam pelik “Mana pergi makanan banyak2 yang selama ni saya makan?” Saya ni dah la jenis yang tak suka bersenam (kecuali jalan kaki pergi fakulti kalau takde bas.Secara tak sengajanya bersenam. Kalau bersenam saje2 untuk kesihatan memang takde). Jangan harap lah saya nak berjoging sebab saya memang tak suka jogging. Inilah yang menambahkan kepelikan saya. Macam mana lemak saya dibakar? Ada sesiapa boleh tolong jawabkan?




Dilema saya>--- saya nak gemuk sikit. Aik? Orang berlumba-lumba nak kurus, apa kes saya tiba2 nak gemuk pulak kan? Don’t get me wrong… Saya memang nak gemuk tapi BUKAN gemuk sampai ada ‘spare tyre’ tu) Boleh kata biar berat badan ni naik 3 hingga 5 kg ke (selama nak dekat 3 tahun kat upm ni, kenaikan berat badan yang paling tinggi ialah naik 1 kg je. Sadissssssss). Tak tahu nak wat camne lagi. Takkan nak makan style macam Erra Fazira dalam filem Cinta Kolestrol tu kot. Tu macam dah lebih tu. Selera saya belum ke tahap itu lagi la.hahahaha.





Hakikatnya waktu makan saya memang jarang miss (kecuali kalau ada hal yang TERLALU urgent, tak sempat makan atau entah angin apa yang melanda, takde mood nak makan). Saya ada target minimum jumlah nasi yang saya makan setiap kali tu(ala,macam biasa2, sepinggan nasi untuk seorang makan). Kalau kurang daripada tu, CONFIRM SAYA KOMPLEN DALAM HATI “Apa lah bagi sikit sangat nasi nih! Dia ingat nak bagi makan budak 5 tahun agaknya” (sebab sikit kan. kah3x!). Masa pergi apa-apa kem kat kolej(ehem! k5 la), biasanya makanan yang AJK provide memang sikit giler (sebab naik bukit turun bukit, buat aktiviti lasak mana boleh bawa stok makanan banyak2). Bayangkan sepinggan nasi biasanya untuk makan seorang , kat sana mesti kongsi dalam 3 ke 4 orang. Saya hanya mampu…...Uwaaaa!!!! (menangis dalam hati sebab nak complain tak boleh, nanti mereka kata mengada-ngada.Terpaksa tunduk akur). Tu belum campur kalau ada kem yang mementingkan displin(KPSM. Hahaha!), mereka bagi 5 minit je waktu makan. Beratur dan amik makanan dah 1 minit. 4 minit makan mana sempat! Purata masa saya makan 20 minit. Tapi terpaksa akur jugak(Ala, bukan susah tahan selama 2,3 hari,nanti balik rumah lepaskanlah rindu dendam terhadap makanan). Masa tu saya fikir tak sabar nak balik rumah sebab nak makan banyak2 dan sedap2. Cover balik tak dapat makan masa kat kem tu.Wakakaka! Boleh pulak!





Dan paling saya tak puas hati+geram tu, bila balik kampung ke, pergi rumah saudara ke, ada je makcik2, kakak2 yang datang kat saya, picit2 lengan saya sambil cakap “Kenapa ko seorang je yang kurus tapi nana dengan fiza gemuk ea? Makanlah BANYAK SIKIT ! Ni mesti DIET ni kan?” Waktu tu saya rasa saya sangat INNOCENT (tak bersalah!) Saya memang makan banyak sikit tapi kalau saya tak gemuk, tu bukan salah saya. Mereka ingat saya menganiayai badan sendiri dengan tak makan dan berdiet. Sebenarnya saya bukannya kurus sangat tapi mungkin sebab perbezaan saya dengan adik-beradik saya terlalu besar membuatkan saya kelihatan ‘terlalu kurus’ di mata mereka tu. Macam penat je explain “Dah makan banyak dah, tak diet pun” sebab mereka sikit pun tak percaya. Ingat saya tipu.



p/s: Selalunya hari exam, saya selalu tak lalu makan. Sebab fikiran asyik fikir pasal exam. So, dengan sendirinya tak lalu makan.huhu

p/s: Ada bestfriend saya (girl) pun sama macam saya jugak. Yang sorang tu suka makan yang sedap2 je. Yang tak sedap, dia no layan, tak habis. Yang lagi sorang tu sebijik macam saya jugak la, kalau tengah lapar, sedap ke tak sedap ke, yang pasti licin pinggan! Licin2 tu sempat lagi komplen sambil membuat muka “Tak sedap la makanan ni” dan confirm yang lain akan mencelah “Aik? Dah habis licin baru komplen? Tak sedap, tak sedap pun, licin jugak.” Whahaha. Saya ada menjengah ke blog2 orang, ternyata ramai orang yang kurus mengalami dilemma macam saya(makan2 tapi berat tak naik padahal aim nak naikkan berat badan). Ramai jugakkkk la. Yes! Ada geng! (apa la, semua benda pun nak ada geng.hohoho) Eh,ada fungsinya ada geng ni. Sebab saling memberi semangat antara satu sama lain. Setiap kali cuti, kami(saya+2 best fren saya tu) selalu mengingatkan antara satu sama lain “Ingat aim kita cuti ni. Makan banyak2, naikkan berat badan!” dan setiap sekali naik dari cuti, kami akan segera mendapatkan mesin penimbang berat badan(yang kene bayar 20sen tu). Kalau berat badan naik, tersenyum sampai ke telinga. Di mata terpancar sinar cahaya kegembiraan blink3x (ayat tak boleh blah!). Kalau berat tak naik pulak, kami merungut tak puas hati. Salahkan penimbang . Dan mungkin keluar assumption “Penimbang ni rosak kot” . Wakakakaka!!

Jalan songsang

source picture: flickr



Itu adalah tajuk untuk drama Gerak Khas Jumaat lepas. Songsang yang bermaksud lain dari fitrah manusia biasa. Fitrah manusia dijadikan berpasangan. Lelaki dengan perempuan. Dalam cerita tu memaparkan tentang hubungan lelaki dan lelaki iaitu GAY. Cakap pasal ni, tahu tak apa yang ada dalam fikiran aku kalau aku nampak lelaki smart semacam? “Entah2 gay.” Hahaha.. Kesian kalau mereka sebenarnya bukan gay (lelaki2 smart sekalian, sila jangan marah saya :D). haha..Kalau aku terserempak dengan gay2 di KL atau dimana-mana, aku akan berkata dalam hati “Ya Allah, smart2 macam ni sayang betul jadi gay. Sayangnya! Hish! Ruginya! Apasal lah mereka tak straight? Kalau ya, boleh la aku masuk list buat calon bf” wakakakka! (okay, merepek tak sudah2 nadia nih)





Berbalik kepada cerita yang aku tengok tu, dalam cerita tu ada memaparkan yang seorang wanita bertunang dengan lelaki pilihan keluarganya. Dan lelaki itu adalah gay. Euuwww!!! Dia macam tak memperdulikan tunangnya dan selalu busy. Perempuan tu macam peliklah kenapa lelaki tu selalu tak angkat call. Kemudian si perempuan itu dapat tahu dari seseorang yang pernah ternampak dengan si lelaki itu di kelab gay. Lepas tu nak dijadikan cerita, si perempuan tu pergi la siasat sendiri pergi ke kelab gay dan OMG! Dia nampak tunangnya itu sedang ‘membuat aksi bercumbuan’ dengan ghairahnya bersama lelaki lain. Yuckksss! Kalau anda di situasi gurl itu, apa perasaan anda? (Geli la kan?)




Aku macam pelik dengan golongan2 ini. Jelik aku melihat perlakuan mereka. Nafsu mereka adalah pada mereka yang sejantina dengan mereka. Sebenarnya aku memang tak boleh terima gejala songsang ini. Aku pernah bayangkan kalau orang2 sebegini adalah orang terdekatku, maknanya ada rakan-rakanku merupakan seorang gay ataupun lesbian. Sungguh, aku sangat tak boleh berkompromi dalam hal-hal sebegini (Ya, ini adalah salah satu KELEMAHANku. Aku tak mampu membimbing mereka kerana aku takut, sesi bimbingan itu dipenuhi emosi). Justeru macam mana? Hanya tutup mata dan membiarkan dia dengan dunianya sendiri? Oh, lagilah tak boleh. Kelemahan2 lain aku boleh terima dan MUNGKIN akan bertolak-ansur dan boleh bertenang tapi tolong bukan yang ini! Rasa hormatku kepada mereka punah sama sekali. Serta-merta! Fikiranku, kalau aku dapat tahu, aku akan menjadi emosi sedikit kemudian menjauhkan diri (mungkin untuk seketika atau mungkin untuk selamanya. Maafkan aku)





Satu cara untuk menangani mereka yang berada dalam dunia songsang ini adalah dengan menasihati. Untuk mereka yang kuat tidak mengapa. Takut nanti dengan kita2 sekali dipengaruhinya. So, jalan terbaik? Itu yang kita kene fikirkan.




Sebenarnya, mereka ini BOLEH BERUBAH. Syaratnya, JANGAN benarkan mereka berkawan dengan golongan2 sebegini. Jika mereka ada ‘pasangan’, jangan bagi mereka dekat. InsyaAllah, jika dah berusaha, mesti Tuhan kabulkan doa mereka. Ini kalau still bergaul dengan golongan songsang juga, buat aktiviti tak senonoh berkepit ke sana ke mari, lepas tu asyik bagi alasan “Saya tak boleh halang perasaan ini. Orang yang tak pernah rasa takkan tahu. Perasaan ini dikurniakan kepada saya secara semulajadi. Bla bla bla” Eh eh, BOLEH BLAH LA!





p/s: Hati memang tak boleh dipaksa. Tapi untuk kebaikan, apa salahnya mencuba. Jika hati MAHU, insyaAllah Allah akan pasti bukakan pintu hati dan meluruskan jalan kita. Sebenarnya 'perasaan itu' bukan diberikan sampai bila2. Itu hanya ujian Allah kepada mereka (setiap ujian Allah kepada hambanya memang berlainan). Terpulang bagaimana mereka mengharunginya :) Jika mereka berjaya, alangkah besarnya pahala buat mereka2 ini...



p/ss: Semalam tengok cerita cerekarama. Lakonan Umie Aida dan Zamarul Hisyam. Menangis okeh. Terharu tengok pengorbanan lelaki itu.Berapa ramai je lelaki sebegitu yang masih wujud? Sanggup berkorban, mengabaikan kepentingan diri semata-mata tidak mahu mengecewakan ibu bapanya. Tahukah apa pengorbanannya? Mengahwini perempuan yang terang-terangan mengaku tidak suci dan sedang hamil anak dengan lelaki lain. Owhh…Rasanya lelaki sebegini sudah tidak wujud lagi..

Masih sama? Fuh....

Hari ni saya tengok notice kat board kolej. Notice untuk dinner budak2 final year kolej dah keluar. Dan kami agak terkejut. What?? Tempat yang sama dengan tahun lepas? How come? Act, ramai jugak budak yang dah pergi tahun lepas (AJK dan MTM), complain why dinner at this year still at the same place as previous year. Apa salahnya kalau they search for a new place? Kata orang, be more creative, not same as before. Dah la tempat sama, dengan tema2 sekali sama(dengar2 cerita dari orang sebab mereka tak mention tema pulak dalam notice tu).






Tahun lepas (okay, ini cerita tahun lepas punye), saya, Sya dengan Nora join dinner kolej. Walaupun bukan pelajar final year pun lagi tyme tu..hahah..Act, tyme tu saje2 je nak raikan orang yang kami baik iaitu senior kami (Kak Azah n da geng. Mereka semua budak final year tyme tu). Ingatkan ramai la budak 2nd year yang join. Rupanya takde. Hanya AJK je la pun. Lain semua budak final year. Macam malu la kan? Pastu cakap dengan mereka, segan nak pergi. Lepas tu mereka pujuk habis la suruh pergi jugak. Masing2 tayang muka bersungguh-sungguh. 1 hari sebelum dinner mesej Kak Akmar . Bagi alasan tak ada baju glemer nak pergi. Wakaka! Walaupun nampak macam tak logik, tapi bantai je la! Ialah, tema untuk malam itu adalah ‘GLAMOROUS’ haruslah pakai baju glemer la kan? Hahah.. Tapi Kak Akmar cakap “Pakai je baju apa-apa. Baju kurung pun takpe. Kitorang pun baju biasa2 je ni” Dan keputusannya selepas ditimbang banyak perkara, kitorang pergi je la. (tapi baju tyme tu memang tak glamor langsung.hoho).







Tempat dinner tu adalah di Manhattan Ballroom 2, Berjaya Times Square Hotel, KL (Oh, dinner untuk tahun ini juga). Menu masa tu adalah Chinese Style (kalau menu pun sama jugak, tak tahu la nak cakap apa. Dah macam 'copy' and 'paste' pulak.hehe). Memang sedap la jugak. Unik (tapi sayang tak ada shark fin soup. Saya suka soup itu). Lepas tu macam biasa la, ada majlis penganugerahan sekali. Anugerah kepada mereka yang banyak berjasa kepada kolej. Lepas tu persembahan nyanyian and bla bla bla bla… Dan kemudian, macam biasa, sesi bergambar.




Tabblemates :)













Oh ye, I wonder, macam mana la agaknya suasana dinner tahun ini? Yang paling best, Ayie my rumate join sekali (yippe2!yeay!) .Walaupun dia bukan final year (course dia required 4 years compare to mine that require only 3 years)), tapi dia join sebab nak raikan kitorang..hehe.. Tahun lepas dia tak join sebab segan dengan geng Kak Azah. She keep saying “Segan la. Korang budak kelab. Bla bla bla” hahaha…Lepas tu saya ‘fire’ dia balik “Ayie bukan budak kelab kembara jugak ke?” (sambil buat muka gangster tapi tetap tak jadi) wakakaka.. Errr..sebenarnya dia segan sebab jarang aktiviti kami bersama geng2 kak Azah tu. Camping, pergi shopping complex berkaraoke dan jalan2, pergi rumah terbuka Hari Raya ahli kelab bersama-sama and etc.





Cakap pasal Kelab Kembara (k5), akhir2 ni dah jarang join aktiviti Kelab Kembara(err..bukan jarang tapi langsung tak join). Sebab mereka2 ni (geng2 Kak Azah) dah takde, macam dah hilang keseronokan dan kegembiraan. Ialah, nak buat aktiviti mesti kene ada keseronokan, kalau takde buat apa kan? Hoho.. Ari tu masa kelab buat aktiviti pergi Nenggiri, mereka tanya kami join tak? Kami jawab “Kalau geng korang pergi, kitorang pergi la” heheh



p/s: Untuk dinner tahun ni (5 April 2009), saya dan Ayie buat baju kurung moden, Sya dengan Nora pulak buat Kebaya. Pasal warna pulak, saya dengan Sya warna kuning cair manakala Ayie dan Nora warna pink. Ececeh, macam berjanji pulak! Hahaha..





p/ss: Dah lama tak menempek gambar rakan2 di sini



siapa mereka??? hehe!



Me, Sya, Nora dan Ayie (ni sesi memperkenalkan diri serupa minggu orientasi ke apa nih? kah3x!)

Kali terakhir keluar berempat bersama-sama (Ingat lagi entry pasal saya beli hard disk baru?Tyme tu la :) ). Final sem yang busy, jarang suda keluar bersama-sama..

p/sss: Tak siapa sedar, dinner juga melambangkan 'majlis perpisahan' secara tak langsung . Ayie, jangan sedey2 *smile* :)