Pages

Dilema nadia



pict grab from flickr.com







Saya ni suka makan tapi saya sangat hairan kenapa berat badan saya tak naik2. Nak naik 1 kg pun susah yaamatzz. Dah la saya makan dengan bermaharajalelanya tanpa fikir apa-apa. Cakap je apa makanan menggemukkan, semua saya dah telan! Burger Big Mac McD (okay, ini dulu. Sekarang rasa bersalah. Israel2! wakakaka!), coklat, kek, satay, susu Dutch Lady, semua tu memang favourite saya.Saya rasa macam pelik “Mana pergi makanan banyak2 yang selama ni saya makan?” Saya ni dah la jenis yang tak suka bersenam (kecuali jalan kaki pergi fakulti kalau takde bas.Secara tak sengajanya bersenam. Kalau bersenam saje2 untuk kesihatan memang takde). Jangan harap lah saya nak berjoging sebab saya memang tak suka jogging. Inilah yang menambahkan kepelikan saya. Macam mana lemak saya dibakar? Ada sesiapa boleh tolong jawabkan?




Dilema saya>--- saya nak gemuk sikit. Aik? Orang berlumba-lumba nak kurus, apa kes saya tiba2 nak gemuk pulak kan? Don’t get me wrong… Saya memang nak gemuk tapi BUKAN gemuk sampai ada ‘spare tyre’ tu) Boleh kata biar berat badan ni naik 3 hingga 5 kg ke (selama nak dekat 3 tahun kat upm ni, kenaikan berat badan yang paling tinggi ialah naik 1 kg je. Sadissssssss). Tak tahu nak wat camne lagi. Takkan nak makan style macam Erra Fazira dalam filem Cinta Kolestrol tu kot. Tu macam dah lebih tu. Selera saya belum ke tahap itu lagi la.hahahaha.





Hakikatnya waktu makan saya memang jarang miss (kecuali kalau ada hal yang TERLALU urgent, tak sempat makan atau entah angin apa yang melanda, takde mood nak makan). Saya ada target minimum jumlah nasi yang saya makan setiap kali tu(ala,macam biasa2, sepinggan nasi untuk seorang makan). Kalau kurang daripada tu, CONFIRM SAYA KOMPLEN DALAM HATI “Apa lah bagi sikit sangat nasi nih! Dia ingat nak bagi makan budak 5 tahun agaknya” (sebab sikit kan. kah3x!). Masa pergi apa-apa kem kat kolej(ehem! k5 la), biasanya makanan yang AJK provide memang sikit giler (sebab naik bukit turun bukit, buat aktiviti lasak mana boleh bawa stok makanan banyak2). Bayangkan sepinggan nasi biasanya untuk makan seorang , kat sana mesti kongsi dalam 3 ke 4 orang. Saya hanya mampu…...Uwaaaa!!!! (menangis dalam hati sebab nak complain tak boleh, nanti mereka kata mengada-ngada.Terpaksa tunduk akur). Tu belum campur kalau ada kem yang mementingkan displin(KPSM. Hahaha!), mereka bagi 5 minit je waktu makan. Beratur dan amik makanan dah 1 minit. 4 minit makan mana sempat! Purata masa saya makan 20 minit. Tapi terpaksa akur jugak(Ala, bukan susah tahan selama 2,3 hari,nanti balik rumah lepaskanlah rindu dendam terhadap makanan). Masa tu saya fikir tak sabar nak balik rumah sebab nak makan banyak2 dan sedap2. Cover balik tak dapat makan masa kat kem tu.Wakakaka! Boleh pulak!





Dan paling saya tak puas hati+geram tu, bila balik kampung ke, pergi rumah saudara ke, ada je makcik2, kakak2 yang datang kat saya, picit2 lengan saya sambil cakap “Kenapa ko seorang je yang kurus tapi nana dengan fiza gemuk ea? Makanlah BANYAK SIKIT ! Ni mesti DIET ni kan?” Waktu tu saya rasa saya sangat INNOCENT (tak bersalah!) Saya memang makan banyak sikit tapi kalau saya tak gemuk, tu bukan salah saya. Mereka ingat saya menganiayai badan sendiri dengan tak makan dan berdiet. Sebenarnya saya bukannya kurus sangat tapi mungkin sebab perbezaan saya dengan adik-beradik saya terlalu besar membuatkan saya kelihatan ‘terlalu kurus’ di mata mereka tu. Macam penat je explain “Dah makan banyak dah, tak diet pun” sebab mereka sikit pun tak percaya. Ingat saya tipu.



p/s: Selalunya hari exam, saya selalu tak lalu makan. Sebab fikiran asyik fikir pasal exam. So, dengan sendirinya tak lalu makan.huhu

p/s: Ada bestfriend saya (girl) pun sama macam saya jugak. Yang sorang tu suka makan yang sedap2 je. Yang tak sedap, dia no layan, tak habis. Yang lagi sorang tu sebijik macam saya jugak la, kalau tengah lapar, sedap ke tak sedap ke, yang pasti licin pinggan! Licin2 tu sempat lagi komplen sambil membuat muka “Tak sedap la makanan ni” dan confirm yang lain akan mencelah “Aik? Dah habis licin baru komplen? Tak sedap, tak sedap pun, licin jugak.” Whahaha. Saya ada menjengah ke blog2 orang, ternyata ramai orang yang kurus mengalami dilemma macam saya(makan2 tapi berat tak naik padahal aim nak naikkan berat badan). Ramai jugakkkk la. Yes! Ada geng! (apa la, semua benda pun nak ada geng.hohoho) Eh,ada fungsinya ada geng ni. Sebab saling memberi semangat antara satu sama lain. Setiap kali cuti, kami(saya+2 best fren saya tu) selalu mengingatkan antara satu sama lain “Ingat aim kita cuti ni. Makan banyak2, naikkan berat badan!” dan setiap sekali naik dari cuti, kami akan segera mendapatkan mesin penimbang berat badan(yang kene bayar 20sen tu). Kalau berat badan naik, tersenyum sampai ke telinga. Di mata terpancar sinar cahaya kegembiraan blink3x (ayat tak boleh blah!). Kalau berat tak naik pulak, kami merungut tak puas hati. Salahkan penimbang . Dan mungkin keluar assumption “Penimbang ni rosak kot” . Wakakakaka!!

22 voice out:

mun-e said...

saya tau macamana nak naik berat badan secara sihat :p

nak tau kah?

zureen @ mama said...

Takpelah dik..nanti dah kawen dan beranak 5 mcm akak pasti berat naik jua..he3

farah, s. said...

hahaha nadia. org lain seme duk sibuk diet, nadia nk gemok pulak. lol

tp kn nadia. wp nadia xgemuk bile telan mende2 yg menggemukkan, tp mknn kene jg tauuu. sbb nnt kandungan kolestrol dlm bdn tinggi sgt susah gk. mcm kawan abah farah, bdn kurus kering, tp thp kolestrol dlm bdn tinggi gile kalah org gemuk. hoho.

bile la i nk kurus kering mcm nadia ni. haha. amik frh nye lemak sikit, nak? HAHAHAHA

Nadiah Suhaidi said...

nape ek nadia nak naikkan berat badan? BMI dah tunjukkan nadia underweight ke? kalau utk org Asia, BMI dari 18.6 ke 22.9 masih dikira normal lagi..Cara nk kira BMI ialah Berat(kg)/Tinggi(m)*Tinggi(m)

mungkin metabolisma nadia tinggi kot sbb tu nadia makan banyak tapi x gemuk2

satu lagi nadia makan lambat kan (kunyah slow2 kot) jadi menjadikan nadia tetap slim gitu. kalau nak tau, mkn lambat2 ialah tips utk kurus! :D

Insyirah said...

semua org nak kurus, ni ada plak yg nak gemuk.

btw, walaupun makan apa saja nadia tak gemuk...but then nadia still kena jaga pemakanan. sbbnya, org yg kurus tak semestinya sihat kalau pemakanan tak jaga. ada juga kawan akak, kurus mcm lidi...tapi ada kolestrol. ni semua adalah kerana tak jaga makan. semua benda yg berlemak, bergoreng...telan suka hati dia je. mentang² la badan tak naik. tapi tak boleh mcm tu...cara tu dah salah.

akak ni plak...maintain comey je walaupun makan atau tak makan. hahaha... (sila jgn muntah!) :-p

Nadia said...

kak murni: nak tau, nak tau! apa dia? hehehe.Kalau kak murni nak cakap try minum weight gain, nadia dah minum dah tapi tak berkesan..huhuhu

kak zureen: hehehe..Yup2! Kene tunggu kawen la macam nih.hihihi

farah: huhu..Ea? Huishh, takut gak tu, nak g cek kolestrol la camni tapi tak reti nak cek camne..huhu

farah, ayat bagi lemak tu bukan farah sorang je pernah bagi. Nana dengan fiza pun kalau boleh nak bagi lemak diorang kat nadia sikit.Kalaulah boleh, nadia dah amik dah sorang sikit.hihihi

Anonymous said...

heheheh...cam same jek kes kite..ader geng yesh!!heheheh......

turun penimbang ngan muke masam bila berat xnaik..hhahahah!!

Nadia said...

nadxoxo: BMI nadia bawah 18..17 lebih je...uhuhu

pasal metabolisme tu tak tahulah nak cakap sebab tak boleh nak tau camne, tapi bab kunyah perlahan-lahan tak tahu pulak itu tips untuk kurus..heheheh. Tapi antara nadia ngan kawan2, nadia antara orang yg terhabis makan dulu kadang2.heheh

kak alam nasyrah: ea? huhu..ramai pulak yang cakap camtu. Kene jaga pemakanan la camni..huhuh

akak ni kira sama macam nadia la kan..Makan ke tak makan ke tetap kurus.heheh..Satu je tanda org dapat detect nadia kurang makan dalam satu2 masa iaitu kat bhg pipi.Kalau pipi tembam semacam confirm makan bnyk, kalau kurang tembab, makan sikit la tu. Heran, tak naik kat badan tapi kat pipi..huhu

Nadia said...

sya: eceh sya ni wat tak tahu pulak. Kat entri ni orang cerita pasal dia jugak lorr...hahaha..

Buat muka masam kalau berat tak naik tu SYA la yang pling obvious sekali.Maklum la, harapan tinggi menggunung kan...hahaha

Yana Ismail said...

dear,samalah kita..kalau wktu exam tk mkn lgsg..hahaha..jiwa kacau ooo ;P

Nadia said...

princess liyana: heheh.. jiwa kacau, fikir macam2 sampai tak lalu makan..hoho..Geng2.. ;)

en_me said...

kena pam tewww.. ammvoiii

Nadia said...

en_me: kene pam? mana ada..Slim lorr..hahahah

fina. said...

waaaa,nk jugak gemokk.
sama ah.pelikkn makan byk pun xgemok2.
yg geramnye nk naik berat payah beno.
nk turun senang2 je.
nt jumpe tips kasi eh.
hehe.
brt kak nadia bpe??;P

Anonymous said...

fina: betul2, naik punya susah, dia senang2 je turun kalau kurang makan sikit..hahaha..Ni tengah mencari tips la ni..hihi..Err..berat? Ada la dalam 47 (wah, jujur nih..hahaha)

Encik Shino said...

Perempuan kurus sgt nampak TAK SEKSI sbb sekeping.. tak hot.. hehe tp klu gemuk sangat pun x lawa jugakk.. kena balance.

:P

Anonymous said...

shino: Amboi, siap capital letter tu dua perkataan tu. Asal tak bold je sekali..hahaha...Yup2, of course la kene balance, sekarang berusaha nak berisi (lum sampai tahap gemuk).Chaiyok2! hahaha

farah, s. said...

leh cek kt hospital hehe. tp kite ni jrg g hospital kala x betul2 sakit.hehe. hopefully nadia xpapela ek. frh cume berkongsi je hehe

Yana Ismail said...

hu hu hu...tk lama lg nak exam..abesla tk mkn..ha ha..kan kan?

Nadia said...

farah: tu la, nanti doktor tu kata kita ngada2 pulak cek saje2 padahal memang keje dia...huhuhu..

liyana: wawawaawa...ni kene makan puas2 nih. Sebelum exam..hahaha

fina. said...

pergh, akak ok lagi tu 47.
fina tolak 8.
hahaaa.

Nadia said...

wa...ringgannya :0