Pages

Kerisauan....



Minggu lepas , ramai budak-budak coursemate yang bising-bising pasal further study. Semuanya bermula sejak Post-Graduate fair ari tu. Waktu pesta tu ada diberikan penerangan tentang nak apply master atau dengan kata lainnya fakulti promote la suruh apply master kat UPM jugak..Ramai yang tanya apply master tak? Nadia jawab TAK. Ada juga yang tanya, ada pergi Post-Graduate Fair ari tu tak? Nadia jawab TAK.




Serius, kamu promote lah macam mana pun, kalau aku tak nak tu memang tak nak lah. Walaupun disogok dengan yuran pendaftaran FREE untuk apply master tu (selalunya kene bayar RM60) , Nadia takda heran punya. Sebab? Saya tak terniat pun nak sambung master dalam masa terdekat ni. Serius taknak. Baru-baru ni kerajaan bagi RM10 000 untuk pelajar sambung master. Reaksi aku ? Sikit pun tak heran..hahaha..Kan aku dah cakap, hati aku yang keras ni tak boleh diperkotak-katikkan. Eceh! Konon!
Sebenarnya bukan suka-suka je taknak buat master dan hidup terumbang-ambing tanpa tujuan. Saya ada perancangan saya yang tersendiri. Yes, saya dah rancang awal giler , giler, giler! Siap ada Plan A dan B lagik (Plan B akan dilaksanakan kalau Plan A gagal). Err..perancangan itu..biarlah rahsia..hehe





Sekarang (minggu ni) semua orang busy daftar untuk seminar projek (pembentangan projek). Semua orang dok kalut..Aku pun tengah risau ni. AKU TAK DAFTAR LAGI PADAHAL TARIKH TUTUPNYA HARI NI. Projekku tak siap lagi. Haa..tak caya? Silalah percaya. Macam yang pernah aku katakan, kalau buat natural product chemistry ni, kalau kau bernasib baik, kau dapatlah banyak compound, kalau kau ni bernasib malang (macam aku), alamat memang tak dapat la compound tu.




photo from: Flickr

Hari tu aku macam dah jumpa satu compound ni. Lepas tu aku hantarlah pergi analyze untuk pengesahan. Yang aku risaukan, kalau compound yang aku jumpa tu tak tulen walaupun ianya berbentuk kristal cantik yang putih melepak (bak kata kak najihah, student PHD kat lab aku)..Err..serupa macam tak dapat compound jugak la kalau tak tulen(Minta2 la tulen..Amin!). Project under natural product chemistry ni berbeza dengan projek yang lain. Kalau yang lain biasanya mereka akan hasilkan produk kimia baru. Jadi ke tak jadi ke, still boleh pakai SEBAB ADA PRODUK. Kalau graf tu tak cantik (berdasarkan data, sebab ada error ke) still boleh pakai. Cuma nanti kene explain la kenapa graf tu macam tu. Natural product chemistry lain. Kalau pokok yang kita buat kajian tu jenis yang mengeluarkan banyak Kristal dan compound cepat, maka cepatlah dapat. Kalau lambat, lambat lah dapat. Huhu..





Apa la malang nasib aku nih! Dapat supervisor yang baik, projek pulak buat hal. Serius,supervisor aku memang baik. Sape2 yang pernah dengan nama dia akan kata “Owhh..Prof M ke..Dia baik. Dia ok”. Tengok muka first2 pun boleh tahu, look like ayah-ayah yang baik . SV aku tu kan, kalau berjaya dapat 3 compound je MEMANG CONFIRM AKAN DAPAT A UNTUK PROJEK TU. Present la macam mana sekalipun, A confirm la dalam tangan. Kalau dapat 1, biasanya dia akan bagi A-. Tapi bergantung kepada kerajinan jugak. Kalau rajin, dapat 1 pun dia akan bagi A-. Tapi aku agak rajin masuk lab. Hahaha! (Tak boleh blah betul statement ni!). Ye lah, kalau dah tiap-tiap hari masuk lab pukul 10 pagi, balik pukul 6-7 petang, kira rajin lah tu (Rajin tapi malang).Mana ada student undergraduate pecah rekod balik selambat itu selain aku dengan Sya..hahah.. :P Minta2 lah, compound aku tu tulen. Kalau sah tulen, confirm aku dah tak masuk lab dah pasni. A- pun A- la..




Masalahnya, untuk analysis NMR, ramai budak2 lain(yang dah hantar sample) komplen lambat. Ambil masa 2-3 bulan tu baru siap. Bayangkan kalau nak hantar sample minggu depan ke, minggu lagi satu ke…Hee..orang fakulti ni memang pemalas la. Haa…kan dah kene kutuk ngan aku dah..hahaha…Takde la, dengar2 cerita, yang buat analysis ni ialah seorang je.Cuba bayangkan beratus sample orang hantar, dia seorang je yang buat. Dengar cerita, dia ni sangat busy, selain handle analysis ni, dia buat kerja lain jugak. Orang suruh dia buat banyak kerja(kesian dia, orang buli dia. Mentang2 pandai, orang suruh buat banyak kerja itu ini), mana tak lambat siap analysis tu, tak boleh nak fokus. Dengar kata, pembantunya tak reti buat. Padahal dah ajar banyak kali dah. Heran aku, keje dah bertahun-tahun menghadap benda yang sama, takkan tak pandai-pandai lagi? (apa la punya pembantu! @#$%^&*!!!!)





Sekarang aku tengah tunggu result analysis dari GCMS.GCMS ni cepat sikit daripada NMR tu. 1 minggu da boleh siap. Hopes dapat minggu depan la (sebab sample ku dah diambil dan sedang menunggu masa untuk dianalisis). Kalau result GCMS ok, alamat HUUUREEEEYYYYY LA AKU. Dah dapat result nanti haruslah aku meluahkan rasa gembira kat blog. PERKARA BAIK MESTI DIHEBAHKAN. Tapi kalau result tu mendukacitakan,duhai blog ku, silalah mendengar luahan hati kisah nadia yang sedih tapi tak berapa nak sedih ni.



Oh ye, contoh compound yang saya maksudkan ialah papaverine (alkaloid), kaempferol, dan…. entah tak ingat dah.



p/s: Aku ada tanya Kak Najihah tentang macam mana status aku kalau projek aku ni tak sempat siap dalam masa yang diperuntukkan (means aku tak jumpa apa-apa compound). Eh, kalau tak siap means aku kene EXTEND SEM DAN TAK BOLEH GRAD PADA WAKTU YANG DITETAPKAN TAU. Haruuuuu okeh! Menangis tak berlagu aku nanti. Dan, jawapan kak Najihah melegakan aku sedikit sebanyak :) OK, chaiyok2!




Last but not least

1. Aku nak balik rumah ni. Nak tenangkan hati (Ececeh...ye ye je nadia nih)

10 voice out:

Insyirah said...

nadia, all the best. InsyaALLAH semuanya akan dipermudahkan oleh ALLAH. doa banyak2 ye.

Chaiyokkk!!

Yana Ismail said...

Huhuhu..yana faham..nak mghabiskan degree ni pun..huh,pgsan..mestila ada banyakkkkkk agenda lain kan yg kita nak buat..

papepun, all the best to you dear;)

Nadiah Suhaidi said...

nadia, walopon akak x paham ape yg kamu cite ni (bukan bidangku) tapi akak bace smpi abes tau. haha.

sabo jela ek. final year mmg cmni..arap2 nadia x extend sem ok, amin.. all the best nadia!

Encik Shino said...

dah wat planning belum?
abes degree nak buat ape if xdpt job tetap??

:)

Nadia said...

kak syira: thanks2 :)

yana: betul2. Banyak benda lagi yang kene buat. Minta2 la, tak extend sem.huhu..Neway, thanks for that wish =)

nadxoxo: yup2..Minta2 la tak kene extend sem. Sedey woo..huhu..Neway, thanks ya!

shino: Da planning dah. Biarlah rahsia =) hhehehe

farah, s. said...

nadia, farah xphm la pasal compound2 tu seme. hoho. al-maklumlah, sekarang ni dlm bidang bahasa kn. hahahaha

btw do whatever u want to do k. all the best :)

Nadia said...

farah: hehehe..thanks farah ;)

ygrs7 said...

hhehee.gudluck ^^

zureen @ mama said...

All the best..kalau kita tahu apa yg kita mahukan dlm hidup..susah org nak mempengaruhi kita walau dengan apa cara sekalipun...baguslah camtu..salute.

Nadia said...

ygrs7: thanks2!

kak zureen: betul2. Kalau kita dah tetapkan matlamat dan tahu apa yg kita nak, memang susah orang nak halang..huhuhu