Pages

menanti Prof mat jelas

Ulang tayang peristiwa menanti prof Mad Jelas(11/6/08)

Ari ni Prof Mad Jelas,lecturer kat upm datang nak observe LI ni. Aku x tahu pun,sehinggalah….

Jam 8.45 pagi,aku dapat msj dpd 017-******* tertulis….

Asmlk
Saya nak datang mpob t/h or ptg ni
Prof mad jelas

Terkezut aku! Mak aih,dia dah nak mai dah! Masalahnye aku x pernah tengok muka dia.Dia mana pernah mengajar apa-apa subjek yang aku belajar. Macam mane muke dia?Gambar yg aku ingt ialah dia seorang yang bermisai. Tapi manalah tau sepanjang cuti ni dia dah cukur misai ke…Lain plak rupa dia nanti.Dulu before practical ni aku pernah hafal muka dia(tgk kat board fakulti) sebaik sahaja aku tahu dia lah lecturer yg akan observe aku. Puas aku letak figure dia kat kepala tapi x lekat plak. Camane ni?Nasib baik ada budak upm(senior laki). Dia fakulti aku gak(kitorang 3 orang je fakulti sains upm kat department oil&fat technology centre ni),tp aku x pernah jumpe n kenal dia before practical ni.Erm,dia senior,so aku aspect mesti dia kenal prof nyer..Sebaik sahaja dapat msg tu,aku terus pgi kat diorang btahu prof nak observe ari ni. Diorang terkejut! Tayang muka tak percaya. Siap nak tgk lagi msg yg prof antar tu. Aku pun tunjuk je la.Diorang kate prof x msg diorang pun.Aku jawab ”Ala,biasa la.Prof nak wat surprise la tu.” Lepas tu diorang kelam kabut la. Tgh aku wat analysis,saiful dtg lab aku.

Saiful: Nadiah,ko buat buku log tak,tulis xtvt harian?
Aku: Buat,ko tak wat ke?
Saiful: Tak,mana la aku tahu..
Aku: La ko tak tau ke kene buat?Kan lect ada briefing ari tu. Ko pun tak tanya aku.(sebelum tu dia tny macam2.Pasal report la,format report la tp terlepas plak benda pnting ni)
Saiful: Tengok ko punye jap(aku pun amik bg dia)
Aku: Tulis semua xtvti ko termasuk data-data yang ko wat sepanjang ari…
Saiful: Aku pinjam jape k
Aku: ok!

Pastu aku nampak dia minta kat kak Ram,semua data-data dia.Sepanjang masa tu,ati aku berdebar-debar gilew. Dah macam orang nak kahwin la pulak. Kalah orang yang pegang tgn tok kadi! Tiba-tiba aku rasa tali usus bersimpul,rasa nak muntah,senak,rasa nak beyak. Macam-macam ada. Nasib baik tyme tu aku tgh wat analisis,busy sket..xde r rasa senak2 terlebih-lebih yang memungkinkan aku untuk pegi toilet.Tapi ati aku tetap tak tenang. Xsenang duduk.Aku slalu berkata dalam diri aku “Ala,dia nak observe je pun.Bukan nak makan ko.Apa guna ko baca jurnal berlambak-lambak tu?Haa bebel je apa-apa. Xplain je everything yg ko tau”.Lepas aku lepaskan kata-kata semangat tuh aku jadi tenang sket. Sambil2 tu,aku refresh balik nota yang aku salin dr xplanation kak fati. Thanks to kak fati.Lepas je aku btau prof nak dtg terus dia refresh balik segala yg aku tau pasal analysis frying.Kesemuanya berjumlah 10..Ececeh,da macam nak exam plak kan?Main hafal2.Maklumla aku ni kan cepat lupa.Geram gak aku. Kenapa x btahu awal2?At least aku boleh bersedia.Naseb baik prof kol diorang(budak upm yg laki tu) suh amik dia(dia da dtg mpob tp x tau department kitorang kat mane).Before tu dia kol aku tp aku tertekan ‘busy’.Tu yang prof kol diorang tu.Tapi xpe la,at least diorang kenal prof. Kalau aku? Takkan aku nak tanya “Ini prof Mat jelas ke”.Xpasal-pasal nanti terdetik dalam ati dia ‘Hampeh je anak murid tak kenal lect sendiri.Ni nak kene potong markah ni!” Hancus aku kalau jadi lagu tu…Bila dia dtg,macam biasa la.Banyak tanya tul!Kat sini ada budak FoodTek upm. Dia pernah amik subjek kim kat fakulti aku. So,dia kenal la prof ni. Keesokannya budak Chinese tu tanya “Semalam,lect u prof mad jelas observe kan?Dia mesti banyak tanya kan?” Aku pelik how come she know him.Budak fakulti Food Tech plak tu.Aku tanya dia “Macam mana u tau”. Dia jawab “Saya tau la. Saya pernah belajar dengan dia”.See,dia mmg terkenal dgn title byk tanya.

Berbalik kepada peristiwa utama,dia tanya macam-macam.Semua proses analisis yg aku wat semua dia nak tau macam mana cara dia. Mesin2 pun dia nak tau. Bila dia tanya,aku main jawab je ikut apa yang aku tau. Nasib bek dia tanya basic je. Kalau dia tanya macam mana persamaan kimia ke,product ni nama chemical dia apa ke…Sorry,cek tak tau!

Ada soalan ni aku terkantoi. Ingat2 lupa.Pasal FFA(free fatty acid)

Prof: Dalam minyak,ada acid apa yang meneutralkan NaOh?
Aku: (dlm hati: Apa ek?Ada memang ada.Tapi byk jenis bergantung pd jenis minyak.

Lineoic,palmitic,stearin,oleic.Yg mn satu?)
Erm,lupa la ari tu ada baca n hafal tapi tetiba skg lupa pulak(buat gaya berusaha

untuk igt).Linoleic kot.
Prof: Eh,mana….(Gaya muka macam aku salah)
Aku: Eh,bukan2! Erm,apa ek?(buat gaya usaha untuk ingat lagi)
Prof: Stearic ada berapa C?
Aku: 16!
Prof: (Buat muka macam aku salah lagi)
Aku: Eh,silap2.18 (2x)!

Pastu dia terus angguk.

Prof: palmitic acid berapa C?
Aku: 16! Haa,baru teringat,palmitic acid la acid yg ada dlm minyak.Acid ni la yang bertindak dgn base dalam FFA.Kalau stearic,dia pepejal dalam suhu bilik.Kan prof?

Dia angguk lagi. Pastu dia terangkan sket2 pasal proses peneutralan tu..

Lepas abis sesi observation,dia nak jumpe supervisor. Ingatkan,nak bincang.Rupanya nak minta izin nak balik

Prof: Terima kasih ye. Semua dia tahu… Tapi FFA pulak dia tak igt acid apa yg
bertindak balas(ni ayat nak amik ati aku.Maklumla,depan sv kan...Dia ckp smbil

sengih2 pandang aku)
Kak fati: Dia bukan tak tahu prof. Cuma dia terrrrrlupa je (Haa…yg ni plak ayat cover
line kak fati khas utk aku.Kak fati dgn aku tergelak-mmg aku cpt lupa pun)

0 voice out: