Pages

kisah pak cik guard and Miss Chew

Sambil2 menggoreng kentang,aku borak2 ngan mak cik cleaner yg datang kat sini.Bila aku tengok mak cik cleaner yang ramah bercerita ngan aku ni,tetiba aku teringat kat pak cik guard kat tempat aku pernah keje dulu. Pak cik ni da serupa macam ayah aku,lagi tua dr ayah aku,umur dah 57 tahun. Pak cik ni dah meninggal dunia dah sbb sakit tua. Tak lama lepas aku berhenti keje kat situ(coz nak sambung balik semester 5 kat upm). Ayah aku yang btau kat aku. Masa aku dengar berita tu,aku terkejut gler! Dia langsung x tunjukkan tanda2 nak mati. Sedih pown ada coz aku baik giler ngan dia masa keje kat sana. Dayah(yang keje skali ngan aku) pown sedih gak bila dengar berita tu coz dia pown baik ngan pak cik tu gak. Kitorang suka berborak citer2,bergurau n gelak2 ngan pakcik tu. Bila pakcik tu amik cuti konfem aku ngan Dayah jadi keboringan sebab x dgr coloteh pak cik tu.Aku tengok pak cik ni garang bila dgn customer(tengok dpd cara dia sound customer bila buat kesalahan). Tapi aku rasa pak cik ni x la garang sangat asalkan tau handle dia. Pak cik ni takut dgn Miss Chew(bos besar kat tempat kitorang). Masa aku rancak borak2 ngan pak cik ni,kalau dia nampak je Miss Chew,terus dia berhenti borak n round(konon2 wat keje.hehheh). Dulu2 dia ada nasihatkan aku suh buat2 ada keje bila nampak Mr Chew(contoh:buat2 lipat baju,susun2 walaupun aku dah wat banyak kali). Mula2 dulu aku ikut gak tapi lama2,biarlah aku x kisah. Ye la,nampak cam fake giler macam tu! Benda tu aku dah buat banyak kali dah,dah tersusun cantik,takkan aku nak punggah balik n lipat2 balik? Macam x de keje cari keje. Erm,bila nampak Miss Chew,aku rilek je n senyum!Sebab bagi aku biarlah dia rasa macam aku x de keje,nanti maybe dia panggil aku tolong jaga kat dalam(biar ada keje skit) coz tempat yang aku jaga kat bahagian dpn pasaraya tu(kat luar). Sebelum tu pown dia pernah panggil aku kat dalam sebab tyme tu ramai pekerja amik cuti serentak.Bila aku wat camtu baru tak nampak hipokrit. Aku tak suka buat2 sibuk bila nampak bos ni. Konon2 busy banyak keje tp..hampeh! Bila betul2 x de keje,aku wat cara x de keje (masa tu barang aku x sampai lagi so,aku tolong jaga department lain)Biar dia nampak pastu boleh bagi keje kat aku. Kawan aku si Dayah ni lagi la. Asal Miss Chew lalu mesti sengih n tegur2. Mana ada orang yang keje kat situ berani camtu.Biasanya kat sini,kalau orang nampak dia,orang akan buat2 susun barang,lap2 habuk sampai la Miss Chew blah.Erm,Dayah memang baik ngan Miss Chew pun(coz dia jiran Miss Chew n mak dia kenen2 kan dia ngan Miss Chew untuk keje kat situ). Yang paling aku x sangka Miss Chew takut nak tegur kesalahan kawan aku tu. Dia suh aku nasihatkan kawan aku tu cara-cara wat keje yang betul. Dalam ati aku rasa nak tergelak. Nape x tego sendiri? Kak Aya(dia keje kat situ) kata sebab Miss Chew baik ngan mak Dayah ni. Dia takut nanti Dayah report kat mak dia yang Miss Chew sound dia,nanti effect pulak hubungan kejiranan antara Miss Chew dgn mak Dayah ni. Berbalik pasal pak cik guard ni,dia slalu kene sound ngan Miss Chew. Puncanya sebab Pak cik ni rajin n suka menolong orang. Kenapa kena marah? Sebab Miss Chew slalu x nampak dia round kat kwsn tu. Mana taknya,dia slalu tolong tolak troli orang sampai kereta diorang,pastu tolong start moto orang(coz orang tu x boleh start sndiri),pastu tolong betulkan lampu). Kalau dah macam tu,konfem2 dia x de kat kawasan aku ni. Sian kat pak cik ni. Kadang2 dia blanja aku ngan Dayah makan aiskrim. Siap Dia slalu tolong aku gak. Kagum aku dengan sikap menolong dia. Tapi sikap tu gak membuatkan dia slalu kene sound. Dia slalu kutuk Mr Chew kat aku. Tapi aku senyum je,x join pun coz Miss Chew x pernah sound aku and xde ape2 masalah ngan aku. Aku ok je ngan dia. Tapi bagi aku,walaupun dia slalu bising2 camtu tapi dia seorang bos yang bagus. Aku slalu tengok dia busy dgn keje. Kadang2 nampak dia punch harga,susun2 barang. Lama plak tuh.Kagum aku dengan dia! Biasanya bos2 kat tempat lain(yang pernah aku keje dulu) mana ada buat kerja2 macam tu. Biasanya diorang akan suh pekerja buat. Tapi Miss Chew lain. Tu yang wat aku kagum dengan dia. Dia wat sume keje n pantau sumer pekerja dia. Aku rasa,dia wat camtu sebab dia nak pantau sendiri kedai dia n pastikan segalanya berjalan lancar dari segi pemerhatian dia. Dia agak serius sket.Macam mana aku tau semua ni? Coz aku selalu perhatikan cara kerja dia. Cara dia bercakap dgn orang. Cara dia bercakap n handle pekerja.Semua la! Sorry to say,aku memang suka perhatikan cara orang.huhu

0 voice out: