Pages

Berdoalah...

Baru je abis final exam yang mendebarkan dan kelihatan sedikit menyeksakan. Sepanjang minggu exam memang tak best langsung. Nak balik rumah tapi rasa serba salah je(sebab kat rumah memang tak boleh stadi.Main jek). Sampai family nadia dah rindu2 kat nadia dah.Ececeh! Balik2 tanya “Bila nak balik”. Nadia pun terpaksa menerangkan yang sekarang tengah minggu exam,tak boleh balik. Exam. Exam. Kesimpulan? Tak nak cakap lebih-lebih. Ini je yang mampu dikatakan dan dibuat kesimpulan.

Kimia petroleum: OK

Bahasa Melayu Saintifik: OK

Asas Keusahawanan: OK (tapi takde final exam. Hanya assignment dan test 1. Sebab tu ok)

Kimia Polimer: OK

Prinsip Teknologi Kimia: SANGAT TAK OK! First time rasa macam ni time final exam. Prof Zobir, kita jumpa sem depan okay!

Kepada yang ingin memasuki alam university (yang sekarang masih sekolah atau sedang mengambil SPM), anda perlu dan harus memilih lecturer. Rajin-rajinlah bertanya kepada senior tentang type lecturer2 di fakulti anda. Dulu masa kat matrikulasi, nadia ada terdengar lecturer kat matrik cakap macam ni “Masuk universiti nanti kamu mesti pandai pilih lecturer untuk mengajar”. Nadia dan kawan-kawan nadia terfikir “ Boleh pilih-pilih ek? Kenapa? Setiap lecturer tak sama ke?” Dan jawapannya= Tak sama. Berdoalah agar lecturer pilihan anda itu mempunyai ciri-ciri berikut:

1) 1)Pandai mengajar dan membuatkan minat anda bertambah kepada subjek itu. Dia mengajar dengan menggunakan ‘ilmu magik’ yang menyebabkan subjek yang susah giler pun jadi senang. Yang membolehkan anda mendapat A untuk subjek itu BUKAN KERANA CLUE atau memberikan soalan yang sebijik macam soalan final exam tyme kuliah harian tetapi kerana kefahaman yang mendalam terhadap subjek itu.Pendek kata pusing2 macam mana pun anda boleh tackle that question.

2) 2)Jika no 1 di atas tidak dapat dipenuhi, berdoalah anda dapat lecturer yang rajin bagi clue soalan final exam tyme kuliah harian. Khas untuk subjek2 core dan tersangatlah susahnya (dan tyme dia bagi clue tu,salin cepat2 okaay). Selalunya ramai dapat A untuk subjek killer ni kerana mereka mendapat lecturer2 beginilah. Soalan yang keluar 100% sama tetapi diubah sedikit dari segi nombor-nombor.

3) 3)Kalau kedua-dua di atas tidak dapat dipenuhi, no 3 ini pun sudah memadai. Berdoalah lecturer pilihan anda mempunyai nota yang tersusun dan memaparkan isi-isi penting kuliah yang perlu difahami. Bukan nota yang berserabut sehingga bila anda baca dan mengulangkajinya, anda pun boleh jadi serabut +berpinar-pinar mata dan sekaligus membuatkan anda tidak bersemangat.

Alam university is unexpected. Berdoa dan berdoalah dari sekarang……

4 voice out:

farah, s. said...

hehhe..betul tu nadia..
tp kt sini, mcm tak kisah je sape lecturer... maybe sebab course farah cam tak depends pd lecturer kot..hik3... so dh abes exam la ni ek?? bestnye.. me belum lg ;(
bahasa melayu saintifik tu cmne??

Nadia said...

farah>--- sesetengah tempat memang macam tu. tak kisah sape2 lect. sebab semua lect2 mesti best2 kan?

Nadia said...

farah>--- bm saintifik tu pasal kajian tentang penggunaan bahsa asing dan saintifik dalam istilah saintifik..contoh macam "peneutralan,molekul,keterlarutan" n type2 macam tu...hehehe.pelik kan?huhu

farah, s. said...

wah...
aduh.. nasib baik farah xde paper bm saintifik tu.. kalau x jenuh la nk study..
hik3.. ;p