Pages

CCTV oh CCTV !





Semalam masa tengah busy buat paperwork, tiba2 mata aku tertancap pada screen pc. CCTV sedang on masa tu (seperti gambar di atas). Ternampak ada sorang ni. Bulat mata aku tengok dia kat screen tu malangnya time tu dia dah nak balik dah. Ceh, dalam banyak2 manusia, dengan dia je aku macam pay attention lebih sikit tak tau nape. Sebab kenal tapi tak kenal kot (tak tahu nak describe camne. Cewahh. Konon la). Nasib baik awal2 dulu, manager aku sempat ajar cara-cara nak review CCTV. Pe lagi, aku menggunakan kuasa yang ada padaku untuk reverse CCTV tu balik start dia datang sampai la dia balik. Yang paling best, aku ZOOM kamera mana yang dia berada pada satu2 ketika. kahkahkah.. Kesimpulannya, aku dapat tengok segala perilaku, memek muka dia, dia sengih sorang2 sebab apa. Terkekek-kekek aku gelak bila tengok balik ada satu part tu. Part yang err…boleh kata dia bajet2 orang tak nampak la padahal CCTV nampak. Wakaka!!!




Time tu mengingatkan aku bila aku kerja masa lepas SPM dulu. Agaknya macam ni la kot sikit2 situasi aku dulu. Tyme tu aku macam pelik je dengan benda alah CCTV ni (or should I say jakun?). Why canggih sangat?? Aku rasa benda tu canggih sangat-sangat. Bila dah rasa canggih tu serta-merta minda aku berfikir, kat mana wayar dia bersambung, macam mana kamera dia connect each other, sape la orang genius sangat boleh reka CCTV ni dan bla bla bla macam-macam la aku fikir. Bila macam2 fikir of course la mata aku lama tertancap kat kamera CCTV tu kan. Pastu sambil2 tu macam main cak2 dengan kamera tu. Aku pun tak tahu kenapakah aku perlu buat begitu T___T. Dalam minda aku berfikir camni “Kalau aku duduk area ni, agak2 kamera ni boleh nampak aku tak?” (sambil pandang kamera) okay kemudian pergi ke sudut lain pulak, lepas tu soal diri sendiri dengan soalan yang sama sambil pandang kamera. Lepas tu pindah sudut lain pulak+ulang2 buat benda yang sama. Haa..camtu la kot yang boleh jadi kes main cak2 a.k.a tinjau2 tu.Hoh!


Tak lama kemudian rakan sekerja , Kak A datang kat aku dan cakap cakap “Nadia! Akak baru lepas pergi jumpa bos tadi kat dalam. Tau tak bos sekarang tengah gelak2 giler kat office tengok nadia kat CCTV. Apa yang nadia buat depan CCTV?” Kak A cakap sambil gelak giler la.


Dusshhh, aku terkelu di situ tak tahu nak jawab apa. Aku rasa macam ada benda terhempap kat kepala. Berat kepala. Malu! Rasa darah menyerbu kat muka. Rasa macam nak campak muka dalam longkang. Atau rasa macam nak balik je tak nak keje dah malu punya pasal. Atau rasa macam pura-pura nak pergi toilet lari dari tempat kejadian. MALUUUUNYER!! AKU TERLUPA@TAK TAHU YANG CCTV BOLEH DIREVIEW! Tak lama kemudian, bos keluar dari office dia, tersengih-sengih dan gelak-gelak pandang aku. Tersengih dan gelak bersama memek muka yang ergghhh macam ejek aku la tu.Dan aku sempat berkata “Apa gelak2?” sambil membuat muka macam marah. Ceh, beraninya aku berkata begitu dengan bos padahal time tu hari pertama kerja sepatutnya kene act innocent sikit tunduk je tak payah angkat kepala+kene senyum2. Reaksi dia? Sambil dia jalan ke depan, sambil dia toleh aku yang berada di belakang dan tersenyum-senyum dan gelak bagai. Macam baru lepas menyaksikan persembahan melucukan padahal memalukan aku.


Aiyoyooyo, memang merah la muka aku tak tahu nak cakap ape dah. Serta-merta segala perbuatan aku depan CCTV terlayar di minda. Semuanya bercampur-baur dan bersimpang-siur. Aku rasa macam aku ada senyum sorang2 depan kamera tu T___T . Ye ar, kalau fikir tu memang la akan senyum sorang-sorang kan. Lepas tu aku macam ada buat gaya mengetuk-ngetuk dagu sambil tenung kamera (macam memikirkan sesuatu yang susah padahal tak perlu). Itu je yang aku mampu ingat.Nasib baik lah aku tak buat aksi ‘bubye’ depan CCTV yang macam selalu kanak-kanak buat tu (kanak2 kan, mana selalu jumpa kamera CCTV). Yang pasti, ingatlah




PERBUATAN MERENUNG CCTV LAMA-LAMA SAMBIL BUAT AKSI MACAM KONON2 TAK ADA ORANG YANG AKAN TENGOK MEMANG MEMALUKAN. JANGAN BUAT.JANGAN INGAT TAK AKAN ADA ORANG REVIEW CCTV. SEBAB BILA ORANG YANG ADA HAK UNTUK REVIEW CCTV TENGOK, IA AKAN MEMBUATKAN KITA JADI TERMALU SENDIRI SEBAB BILA KITA TENGOK BALIK, KITA PUN AKAN KETAWA BERDEKAH-DEKAH MACAM MEREKA JUGAK

Ceh, siap pesan kat orang konon, padahal entah2, mana ada orang yang pernah buat macam tu. Aku sorang je kot kahkahkahkah!!!!

Contoh tempat yang ada CCTV: Bank, office, premis-premis kedai atau mana2 la yang ada

Aku ni kadang2 macam sengal jugak. Selalu kalau buat benda terlupa yang ada orang sekeliling yang akan@sedang memerhatikan aku. Bajet2 tak akan ada orang akan tengok aku. Ye la, siapalah yang nak tengok aku kan. Bukan lawa pun. Aku selalu buat ikut kepala aku je, sudahnya....(termalu sendiri). Tapi lama2 aku baru sedar, MANUSIA AKAN SELALU MEMERHATIKAN ORANG DI SEKELILING MEREKA WALAUPUN DIA TAK PERNAH KENAL ORANG TERSEBUT (sebab aku pun macam tu gak.ehehe).

p/s: Ayat berhuruf besar di atas sampai sekarang aku ingat. Yang paling pasti, selama 22 tahun hidup, inilah peristiwa yang paling memalukan dalam hidup aku. Betul tak tipu. Dusshhh..

p/s: Kakakku dah pandai beronline shopping dah. Sejak2 aku aktif online shopping ni, dia pun nak jugak. Mungkin bila aku berjaya mendapatkan barang yang dipesan, dia pun terpengaruh juga.. Terkezut aku bila dia beritahu da dah berjaya membuat pesanan di 3 buah blog serentak. Huyooh! Serentak tu. Aku pun online shopping pun tak ada la serentak. Mula2 beli tudung kat blog ini. 2-3 hari kemudian pergi blog lain pulak,macam tu la. hehe. To fiza: Belilah manyak2 lagi, boleh aku tumpang sekaki. Ececeh! Jangan mare aku selitkan kisah ko di sini. Mana ada umpat2, cerita2 aje..Chewahhh ;)

Hari tu masa tengah skrll blog ni bersama fiza, dia sempat tangkap namanya di sini terus dia kata "Hah! Aku nampak nama aku tadi. Ko cerita pasal aku eh? Meh sini aku nak baca cepat". hahaha

kredit gambar: Macam biasa~ google.com

6 voice out:

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

Hahahaha.. :):)
Bila sebut nama je ek baru nak baca..alahai Kak Fiza.. ekeke (Kakak kan?)

HAHAHA Ni apa ni gi skodeng orang kat CCTV ni.. ensem ke dak tu? HAHAHA..apsal leh tertarik ni..ni nak tau ni, musykil..aiseh! Tah sape-sape lah Nadia gi skodeng ek..

IamYonna said...

hahha comel sungguh perlakuan nadia :p ngeee
akak pon dulu suka tayang2 muka depan cctv hahaa. tapi akak sentiasa beringat kita ni, kalau takde cctv yang dok tgk, Allah lagi lah tengok kita luar dan dalam :) ehhee.

letak cctv pun,pencuri melompak jugak. bengong kan?

Nadia said...

kak noi: haahahah. Sebab ensem la kene skodeng kak. wakaka!! Eh tak, bukan skodeng kak, REVIEW je (sopan sikit bahasa ni). ehehee. Siapa dia? Nadia pernah tulis pasal dia kat sini (tp dah buang dah post pasal dia.ehehe)

kak yonna: betul2. CCCTV tgk luar je. Tapi Allah boleh tgk luar dan dalam..huhuhu

itu perompak tak makan saman kak..Bengong je..uhuhu

farah, s. said...

hahahahahaha kelakar gileeee. leh bayangkan perasaan org yg mereview cctv tu. hahaha.
isk. lain kali kalau farah ternampak cctv nak wat tatau sudah. kang nmpk jakun habis. haha

fuyoh. kakak nadia pun dah pandai berronline shopping eh. habis la pasni.. hehehe

nk tgk gmbr hp!

Nadia said...

farah: tu la farah. Nadia memang lepas tu taubat kalau nampak cctv memang buat bodo je. hahaha..

heheh. Barang yang dia pesan da sampai dah. OMG cantik giler sampai nadia naik meroyan dah nak order tudung yang dia beli tu..hahahha

Nadia said...

farah: malulah nak tunjuk gambar phone..Biasa2 je farah, tak canggih pun ;)