Pages

ideA and observation

Erm,skg aku selamat berada kat upm balik. Aku tak tahu kenapa, bila aku memikirkan masa-masa yang aku datang aku rasa macam berdebar-debar. Apa akan jd esok,aku wat apa esok…macam2 persoalan yg berada dalam fikiran aku ni. Sem baru, azam kene baru( rasanya azam mcm sama dgn sem lepas,ulang balik tp kali ni aku modified sket2 jd nampak macam lain….bantai je ler..) . Occay, tamau citer banyak pasal benda ni. Kang x jd , malu aku! Skg tukar citer lain…

Ari sabtu lepas aku pegi carnival kat sekolah adik aku. Aku x nak pegi tapi adik aku paksa! Punye la hebat promosi dia. Ada jual macam2. Ada rumah hantu la katanya. Aku kata ngan dia “Rumah hantu? Benda2 macam tu budak2 macam ko ni memang la suke. Aku dah dewasa, mana layan rumah hantu x professional mcm kat sekolah ko tu.huhu” Tapi aku pergi jugak. Mmm just nak tgk suasana kat sana macam mana. Sesuai la,aku mmg suka tgk orang. Rupa-rupanya, memang suasananya agak mengagumkan aku. Mana taknya budak2 sekolah dr form1 sampai form5 yang jual makanan. Sebijik suasana macam kat pasar ramadhan yg aku slalu p tu. Aku tak tgk pun muka2 cikgu kt gerai diorang tu(adk aku ckp cikgu pantau). Kelakar pulak aku tgk budak laki,kecik je badan dia(rsnya form 1) terkial-kial potong buah jambu untuk jual rojak buah. Tak serupa mcm buah yg dipotong. Macam lg sikit nak hancur pun ada! Boleh kata ‘asal potong’ je la… Budak2 perempuan pulak siap bentang tikar kat tepi potong buah (nasib baik aku x langgar masa tgh jln). Macam kenduri kahwin pulak! Ada tu, sampai hangus2 jagung dia bakar! Hitam legam! Macam mana bleh hangus..Ish3x….Suasana memang bising giler and ramai orang. Budak2 tu tak malu jerit2 dengan penuh bersemangat “JAGUNG2X” “KUIH2X!” “SANDWICH2X!”. Ok la tu, bak kata ayah aku, kalau malu baik x yah meniaga. Tapi yg wat aku nak trgelak tu sebab budak2 hingusan yg jerit2 camtu. Bukan pe. Dah la diorang budak kecik, nampak macam comel pulak diorang wat cam tu sampai buat aku tersenyum.. Heheh ..Ye la slalu aku tgk orang dewasa yg camtu, x la pelik sangat. Biasa je.. Memang kalau orang tgh semangat macam tu kot gayanya. Nak abiskan jualan cepat kan. So kene semangat2! X hirau dah orang sekeliling. Hmm…aku pun kalau time tgh bersemgt giler untuk ape2 je(terutamanya kalau tgh main game@tgk org main game), dah x pandang dah orang kiri kanan nih! X hirau orang sekeliling yg tgh tengok. Malu ke apa ke. Janji berjaya! Menang! Berjaya! Actually bukan tak hirau, tapi terlupa yg orang sekeliling tengah memerhati. Seriusly lupa! Bila dah perasan(orang sedarkan), mulalah rasa malu tp ttp control…. So buat biasa je..Dalam hal ni control mmg boleh dibenarkan sbb…takkan nak orang tau kite malu kan? Salah satu prinsip aku, kalau malu mane bleh bg orang tahu. Try cover seboleh-bolehnya. Terikut-ikut budaya kat rumah kot. Ayah aku paling pandai buat muka cover malu. Nak bagi alasan apa…. Ada-ada je alasan yg dia bagi. Blajar dpd dia kot. Ayah aku suke kenekan aku, mak aku, kakak aku termasuk adik aku. Dia ni memang suka sgt mengusik n menyakat! Kadang2 terkekeh-kekeh dia gelak sebab gelakkan aku. Suka sebab berjaya kenekan @usik aku. Sebab tu kitorang adik beradik akan berusaha mencari idea nak kenekan ayah aku balik(style balas2 cakap and lawan2 idea). Aku suka usik ayah aku sebab ada je yang dia akan balas and kenekan kitorang balik. Idea dia pun kaw2 jugak. Semakin ayah aku membalas semakin galak la kitorang adik beradik usik ayah aku tu. Seronok! Cabaran le katakan..heheh.. Kat sinilah pusat kitorang menjana idea. Happy je kalau berjaya. Berguling-guling ketawa. Sampai sakit2 perut tahan gelak. Secara x langsung, ayah aku pun gelak la skali pastu cr idea lagi nk balas balik….. Sape yg terdiam tak tau nak kata ape maksudnye kalah la. Kalau dia ada idea nak balas balik maksudnye kitorang x mng lagi. So kene bekerjasama cr lg idea yg bagus dan kaw-kaw untuk membalas smpai ayah aku dah xde idea untuk membalas. Selalunye dlm hal usik2 org ni idea aku selalunya banyak. Berlambak-lambak. Tapi yg herannya kalau nak jawab exam ke, benda2 skema ke, idea aku jadi terhad pulak. Nape ek? Erm..x tau pulak..Tapi orang paling best untuk diusik mesti la mak aku. Sebab dia selalu tersasul bila cakap. Kadang2 kitorang adik beradik gabung ngan ayah aku untuk usik mak aku. Fuh,lagi pecah gelak 4 org skali! Riuh satu rumah!

Mmm berbalik pada tajuk asal…adik aku cakap setiap kelas diberi modal RM 50 untuk jual apa2 je. Tapi yang aku n family rasa musykil bin heran tu, diorng(guru-guru+pengetua) sasarkan keuntungan RM800! Giler x? Mana bleh macam tu. Xlogic tul.Ayah aku cakap kalau nak jual2 ni, nak untung banyak, modal mesti banyak jugak. Aku da tahu taktik PIBG sekolah adik aku tu. Diorang nak ibu-bapa budak2 sumbang barang untuk dijual. Dahla brg makanan sekarang dah mahal. Pandai taktik diorang! Hasilnya, ayah n mak aku rajin la men ‘support’ bubur lambuk+kuih buah Melaka untuk dijual. Kesian kan kat kelas adik aku nix de orang support..Malam sabtu tu kitorang berhempas-pulas menyiapkan benda nak dijual tu. Jadi lintang pukang+hingar bingar dapur rumah.Pung pang pung pang...Falsafah kitorang adik beradik, kalau tangan jalan, mulut mesti jalan. Cot cet cot cet cot cet. Baru seronok buat keje, x boring. Dan sememangnya mak aku tak suka falsafah kitorang tu. Dia kata kalau mulut jalan,tgn mmg jalan tp tahap kelajuannya lambat sket daripada yang biasa..Betul ke? muehehe..

Erm…Walaupun manipulasi berlaku dalam hal ini,aku salute gak program ni. Melatih budak2 ni jadi usahawan, merancang perniagaan n mengikis sifat2 malu diorang ni. Tapi, harga makanan yg diorang agak mahal la. Jagung bakar kat pasar malam leh dpt RM1.50 diorang jual RM2.50. Mee kari boleh dpt RM3.00 , diorang jual RM3.50. Aku rasa macam nak komplen je “Dik, kenapa mahal sangat dik. Kalau kat luar boleh dapat harga sekian2 tau”. Tapi,malas la,kang macam kapur pulak muka diorang nak jawab soalan aku tu. Kesian pulak…Maybe diorang terlalu aim untung sampai mengabaikan nilai2 murni. Tapi,xpe,budak2 kan…Maybe diorang x pandai survey harga kat luar kot.. Ibu bapa yg datang beli pun sebab nak support diorang je..Erm, macam2 ragam lagi yg aku tengok kat sane tapi tak boleh la nak cerita semua coz aku lupa, x ingat. hhuhuhu

0 voice out: