Pages

saat-saat yang mendebarkan...

Susahnya nak percaya orang zaman sekarang ni. Bahaya di mana-mana. Khianat,dusta,tipu helah semakin berleluasa nampaknya sekarang. Tak tau nape,dulu aku terlalu mencurigai orang terutamanya orang yang baru aku kenal. Sekarang tak sangat la. Dulu, kalau orang yang aku tak tau datang dari mana,entah dari planet mana,aku pun tak berapa kenal dia,tetiba ajak aku pergi mana-mana-aku mesti tolak.Kalau orang yang tetiba baik dengan aku tanpa apa-apa sebab pun,hati aku mesti tertanya-tanya “ dia ni ada muslihat lain ke?” Aku ingat dulu masa baru keje kat dot dot dot dulu. Baru 2 hari keje kat situ,bos kat tempat tu(lelaki 30-an cina) ajak aku teman dia pergi barang untuk dijual kat kedai tu. Aku pelik. Dah la aku baru keje. Ajak la orang lain. Orang yang dia dah lama kenal. Kenapa nak ajak aku? Aku cakap kat dia “ajak la orang lain”. Pastu dia suh aku offer kat pekerja lain. Kalau pekerja lain tak nak,dia suh aku yg pegi. Bila aku offer kat budak lain,diorang pun pelik kenapa bos ajak aku and diorang pelik atas tujuan apa coz bos aku mcm x nak btahu detail sangat. Bila aku tanya jawab mcm nak tak nak jawab je. Macam nak tak nak je btahu. Bila dah camtu konfem2 la pekerja lain tak mau ganti aku. Diorang pun ragu2 n pelik sket. Bila tengok reaksi muka diorang tyme aku offer tu, aku tahu sgt apa yang diorang fikir sebab aku pun fikir macam tu~entah2 bos nak buat apa2 yg tak baik kat aku! Nak antar aku p sempadan pastu jual! ~.Ingat diorang je takut? Aku pun takut gak tp aku takde pilihan. Terpaksa! Keadaan memaksa. Kalau tak pegi, kang dia cakap aku byk songeh plak x nak tolong dia buat keje(kalau betul2 la ada keje kt sana). Bila aku tengok cara dia,aku rasa takde apa-apa yg buruk tapi aku tetap simpan rasa curiga. Sepanjang perjalanan dalam kete dia tu memang meresahkan aku. Berdebar-debar seh! Dug-dag-dug dag. Dah macam orang nak kawen pun ada. Kat luar aku try control macho. Cuba tayang muka seposen(muka takde perasaan) kat bos aku tu. Macam-macam pulak yg dia tanya. Tinggal kat mana la,adik-beradik berapa la,ayah mak keje apa la,itu la ini la.Aku jawab nak taknak la. Sepatah dia tanya sepatah aku jawab.Sebenarnya masa tu aku dah fikir macam-macam dah. Contohnye… “Siap la ko kalau ko wat tak baik,aku tau aku nak attack kat mana!”. Tapi… kalau dia letak klorofom kat sapu tangan pastu dia tekup hidung& mulut aku sampai pengsan macam mana? Aku x boleh attack dia dah,sbb dah pengsan kan. Nak jerit pun tak boleh! Mmm…idea lain,aku tahan nafas pastu tepis sedaya upaya pastu gigit tgn dia! Boleh tak macam tu? Apa-apa je la. Aku tak sedar sepanjang proses tu aku diperhatikan bos aku…

Bos aku: Nadia,u kenapa? Takut ke? ni ketar ni macam ayam saja!(bm loghat cina)-( Time tu dia tgh pandu kete sambil menggayakan aksi ayam yang terketar-ketar.)

Aku nak tergelak! Buruk benar aksi dia tuh. Macam tu ke aksi aku kat mata dia? Alahai,buruknye. Malu aku seh! Tapi,macam biasa aku control….

Aku: Mana ada. Pandai-pandai je bos ni

Bos aku:U jangan takut,I bukan nak jual u. I tak jual orang punya. Haiya!. Bla,bla and bla (bebel2 sket sambil gelak-gelak dengan cara macam dia tak sangka aku boleh fikir macam tu. Sampai2,memang ada keje pun. Amik stok brg. Aku lega sket je la..
On da way balik(lepas abis urusan) dia tanya “nak minum @ makan x?”. Ah, sudah! Part ni yg klu boleh aku nak elak skali. Bukan ape, kang dia bubuh serbuk tah ape2 bagi aku pengsan macam mana? Haruuu. Aku cari alasan “Tak nak la,dah kenyang la”.
Pastu dia cakap ape tah. Aku terpaksa cari alasan lagi(time tu dia dah berhenti kat warung dah) “Tak payah minum la bos. Nanti KL jalan jem, sampai sana lambat. Saya kene balik on time ari ni. X boleh lambat! Nant ayah sy bising.” Pastu dia gelakkan aku lagi sambil cakap KL dekat je , kejap je sampai. Pastu siap ckp dia dah lama dok sini. Familiar sgt dgn tempat ni. Aku telan air liur. Terpaksa turun dr kereta!
Masa bos aku nak ambil air minuman, aku tengok dia dr jauh. Aku perhati je setiap kelakuan dia…Kot2 la…. Pastu aku nampak xde yg mencurigakan. Kalau la aku x nampak dia ms dia ambik air tu(terlindung ke), sumpah aku tak minum! Pastu aku lega skit. Bila dah betul2 sampai tmpat keje aku balik aku, 100% lega. Betul ckp dia, kejap je. Xsampai 15 minit.

Pastu abis la aku kene bebel n dia gelakkan aku sebab fikir macam tu. Kalau aku tengah fikir macam2 aku memang tak boleh sembunyikan. Kalau ada makanan kat depan aku,aku jadi tak lalu makan sgt(coz selalunya aku berselera bila time makan). Kalau orang tanya apa-apa aku tak boleh nak banyak cakap(walau dalam ati rasa nak ckp byk tapi tak boleh,rasa terkunci). Aku tak boleh gunakan otak aku ni untuk 2 perkara serentak. Eh,makan dengan berborak pun kene guna otak jugak tau!Tyme tu,mula la rasa senak perut. Tetiba rasa macam tali usus bersimpul,rasa nak muntah,nak beyak. Semua ada! Bagi aku,rasa nervous masih boleh disembunyikan asalkan aku kosongkan fikiran aku ni. rilek and buat tak tahu. Jangan fikir apa-apa. So dr kisah di atas, logic x aku rasa nervous? Dgn org cina lelaki ,aku baru kenal 2 hari and aku x prnh ckp ngan dia b4 tu… Aku still rasa logic!

0 voice out: