Pages

kerajaan ke swasta?

Benda ni aku dah lama terfikir. Nanti aku nak keje kerajaan ke swasta? Orang kata kalau nak senang keje kerajaan je. Macam2 dapat. COLA dapat,pencen dapat dan bermacam-macam elaun lg yang ada. Tapi aku dpt rasakan kalau aku keje kerajaan hidup mesti boring. Duduk je kat office dr 9 pg sampai 5 petang. Macam tak best je. Tak boleh nak berjalan-jalan. Tak boleh nak melihat suasana kat luar. Aku tak boleh la duduk keje kat satu tempat je. Lagi2 kalau xde orang ramai. Aku jadi cepat boring. Dulu masa keje sekejap dulu,aku cam boring sket asyik keje dalam bangunan tu je. Best memang best coz ramai orang tp lagi best kalau sesekali dpt kuar. Laaaaggiiiii ramai org! Budak kecik ada,org besar ada,org gelap ada,org putih pun ada. Macam2 ada! Sebab tu time bos aku suh beli makanan ke,bayar bil internet dia kat pejabat pos ke,beli McD ke , KFC ke aku rasa best je. Mmg mula2 agak bengang(coz dia ni mmg ada sejenis ‘penyakit’ dimana salah satu sindrom dia, dia slalu suh aku buat keje2 yg x berkaitan dgn keje aku) tp once bila dah ada kat luar tu aku rasa bahagia je sampai aku terrrrsenyum sorang2(note: aku slalu tersenyum kalau bahagia. Tak boleh sorok2!).

Di bawah aku senaraikan sebab2 lain yg aku rs cam tak berkenan dgn kerja kerajaan ni.

1) Mmg keje kerajaan byk kelebihan tp aku rasa kalau keje kat situ mesti xde kepuasan yg aku boleh capai. Kalau swasta biasanya ada target tp once bila dah capai target tu,rasa satisfy dia lain tau. Rasa satisfy tu akan membuatkan kite akan bekerja dengan lebih keras lagi. Rasa nak perform dengan lebih baik lagi. Nak buat untung manyak2! Kalau kerajaan pulak lebih kepada objektif. Asal tercapai objektif tu pun kira ok dah.

2) Kalau keje kerajaan takde istilah untung rugi. Duit kerajaan bayar. Mahal pun mahal la. Sebab tu diorang x berapa nak manage kewangan dgn betul2(tak semua la). Main langgar je.Dan sememangnya ada potensi untuk rasuah!(note:rahsuah ada di mana-mana ye).Kalau swasta biasanya akan manage kewangan dgn lebih teratur(sbb guna duit sendiri kan). So,sebolehnya mereka akan meminimumkan kerugian. Tu la yang bagus tu. Duit tak dibazirkan pada jalan yg tak sepatutnya. Tapi takdelah sampai bagi gaji murah sgt kpd pekerja. Tak setimpal dgn apa yg dibuat. Kalau syarikat cenggini,aku pun kondem. Tapi ada jugak syarikat yg amalkan rahsuah. Hmmm…pandai2 lah nak detect(Ya!aku suka mendetect apa yg tidak kena!)

3) Orang kata perempuan better kerja kerajaan. Coz kerjanya senang dan rilek giler. Duit masyuk tiap2 ujung bulan! Sebenarnya aku tak berapa berkenan dgn segelintir pekerja yg kerja kerajaan ni(note: x semua tp kebanyakan). Terlalu selesa dgn position yg dia ada. Tambah2 xde penyelia yg memantau. Selesa mmg selesa(sape yg x suka selesa kan?) tp selesa yg berlebih-lebihan akan menyebabkan penurunan produktiviti…Buat kerja pun ala kadar dan x perform yg terbaik. Asal buat je. Macam tak ada target dan kepuasan bekerja. Nanti bila aku masuk kerja yg macam ni, secara tak langsung aku mesti akan jadi macam ni. Tak suka! Masa dulu2 aku keje dgn bos yg ‘x berapa best’ ni aku slalu ckp dgn diri aku “Kan best kalau bos takde,buat keje sensorang tanpa tekanan.Takde asyik nak bising je” Lama2 baru aku rasa yg ketiadaan bosku yg cepat naik angin ni membuatkan aku cepat boring dan rasa kehilangan. Chewah! Mungkin sebab x de cabaran dan flow terlalu ok sampai aku naik bosan. Kene marah sekali sekala ni rupanya best gak ye..

4) Timing kerajaan tetap~ 9 pg-5 ptg. Aku tak suka asyik bekerja pada timing yg sama tiap2 hari. Tetap dan sama. Xde variety. Sesekali nak jugak merasa kerja pada waktu malam…Stay smpai malam coz wat keje..Pastu stay ramai2 satu office coz nak siapkan keje@projek. Wah! Mcm best!!!

So, cukup kuat x alasan aku?Hmmm….sebenarnya byk lagi,akan menyusul kemudian..

Camne ni?ayh aku suh keje kerajaan. Aku diambang dilemma..

p/s:sedang difikirkan… Aku x suka cakap lebat. Aku akan buktikan! Basha!!!!

0 voice out: