Pages

Gelak-ketawa

Aku rasa betul la macam diya cakap. Kalau kita macam set dalam kepala, orang sekian2 adalah lawak, maka apa2 yang dia cakap asyik lawak2 belaka.

Tadi masa tengah makan tengah hari kat kafe. Kitorang tengah berborak-borak bincang kebarangkalian company ni buat annual dinner

Kak N: Ala, cabutan bertuah kene menyanyi la pulak(muka tak puas hati)
Aku: Ok la tu kak. Nyanyi sikit2 sudah.
Kak N: Hish. Tak nak heh aku nyanyi2 ni. Kang aku nyanyi, berlumba-lumba katak keluar tengok aku.

Serius aku cakap, sikit je lagi tomyam yang aku sedang hirup ni nak tersembur. Sikit je lagi. Kalau aku tak kawal dan tak ingat orang yang ada depan2 aku ni, sure tersembur dah. Meh aku senaraikan kenapa aku rasa Kak N ni lawak dan aku asyik gelak je bila dengar dia bercerita

1) Dia kretif dalam bercakap. Boleh generate perkataan2 yang selalunya di luar pemikiran aku. Benda yang biasa2 dia boleh bercerita secara luar biasa. Live okeh. Setiap kali duduk berkumpul, kalau ada dia, memang tak sah kalau tak gelak secara besar-besaran. Contoh kes katak yang aku cerita kat atas tu la. Kalau orang biasa mungkin akan kata, suara ala2 katak ke, nanti hujan turun ke tapi dia boleh dapat idea, katak berlumba-lumba keluar semata-mata nak tengok dia nyanyi. Adeh, siap buat gaya katak lagi. Letih aku ketawa.

2) Dia kalau bercerita memang semangat habis. Semangat tu bermaksud siap pakej gaya sekali. Pakej 4 in 1. Gaya, isi perkataan&cerita, memek muka dan nada suara.. Teringat lagi masa dia cerita pengalaman dia masa nak dekat2 bersalin anak first dia dulu.Fuhhh, siap dengan gaya2 orang mengandung berjalan dia buat. Masa nak kene bedah dia kene suntik dengan morphin*sejenis dadah*, haaa, macam gaya penagih dadah kesejukan la dia buat.Tabik spring toink toink toink. Takleh blah okay, ketawa terkekek-kekek aku dengan si Ida dengar dia citer. Si Farid pulak, kalau dia terdengar, dari jauh pun dia boleh tergelak. Dia bercerita dari saat sebelum air ketuban pecah hingga ke saat operation, anak keluar, sampai la habis pantang. Ada la dalam 30 minit-1 jam dia bercerita. Detail la katakan.

2) Perkataan2 yang keluar dari mulut dia memang unexpected.

Kak N: Korang tahu, manager lab ni masuk 24 haribulan ni.
Aku: Ye ke kak. Ala, tak best la. Tak boleh la pasang lagu dah.
Kak N: Iyee, tadi ****(GM) cakap dengan aku. Manager kita tu tak pandai cakap BM, orang dari India. Kalau nak buat klako, kene buat klako omputih.
*aku dengan ida gelak gila*
Kak N: Owh patut la. Kan ***** (bos besar Techical) yang interview dia. Sama geng,mestila dia suka . Indian. inde purengge bla bla bla*part ni kak N ajuk orang India bercakap. Siap dengan tangan dia sekali berpusing-pusing*

serius aku dengan Ida gelak kuat gila. Sampai aku tepuk tangan kak N supaya jangan cakap lagi dah, penat kitorang ketawa. hahaha. Disebabkan kitorang asyik gelak2, ada la sorang ni macam tak puas hati. Tak boleh tengok orang gelak agaknya(dia jenis yang pendiam). Dia pi report kat bos kata kitorang asyik berborak dalam lab. Laaa, borak2 pun keje setel beb! Tak main la borak2 keje tak siap. Aku tunggu2 la kot bos nak sound. Takde pun. Nampak sangat bos tak berapa kisah apa janji keje siap (bos aku jenis yang berterus-terang, kalau nak tegur dia akan straight tegur punya orang, takda simpan2). Benda ni aku yang tahu dan btahu kak N. Dia jawab "Heleehhhh. Habis tu takkan tak bercakap langsung? Sunyi sepi lar. Halahhh, UNTA pun bercakap. Ni lagi la manusia macam kita ni" Err...aku tak tahu apa kaitan unta dengan bercakap. Yang pasti aku macam wonder mana datang idea dia nak keluarkan perkataan UNTA tu sendiri sambil membuat muka ala-ala unta. Yang pasti aku gelak. Dalam keadaan dia emo2@garang2 pun dia still boleh buat aku ketawa okeh.


p/s: Laughter is the best medicine.