Pages

Suddenly


Aku pernah cakap dulu, salah satu sebab aku tak bape minat ICP sebab aku nampak macam agak leceh penyediaannya. Itu pandangan hate at a first sight la kiranya. Pastu baru tadi aku berpeluang untuk belajar ICP. Kak N (yang selama ni ajar aku HPLC) bagi green light kat aku suruh aku belajar ICP pulak. Nanti pergi interview mana2 tempat lain kang takde la ternganga-nganga lagi nak jawab. Maka aku dengan separuh jiwa pun pergi la belajar dengan Kak S ni. Dulu yang handle ICP ni ada sorang cha ya nun alif ni. Orang2 macam ni tau2 je la, kedekut sikit ilmu (terbukti dah melalui peristiwa dulu. Serik aku nak belajar dengan dia). Tapi luckyly Kak S yang handle ICP sekarang (orang baru masuk but exprienced before kat company lama dia). Oh, Kak S ni sangat la ok.

Bila dah belajar ICP kan, TIBA-TIBA AKU RASA INI ADALAH SERONOK. Aku rasa seronok buat ni sebab BUSY. Pelik kan seronok sebab busy. Orang kalau lagi tak busy lagi suka kan. Camni alkisahnyaaaaa.

Disebabkan penyediaan sample untuk run HPLC ni sangatlah senang maka perhatian aku kadang2 boleh tersasar. Sangat senang weh ibarat korang bancuh susu untuk budak2 kecik haa macam tu la. Tuang air dan susu dalam botol, goncang2 then penuhkan botol pastu sejukkan dengan air suam. Sebijik sama step dia. Pastu ulang lah sampai 30 kali tengok apa jadi. Bila diulang-ulang, aku boleh ibaratkan yang kalau aku ngantuk ke atau mamai2 pun aku takkan buat silap dalam proses digestion tu. Camtu la lebih kurang maksud 'senang' aku tu. Disebabkan senang, maka perhatian yang sepenuhnya tak berapa diperlukan. Faham tak? Boleh bayangkan tak masa aku masih di fasa demam YAB dulu, boleh plak sambil digest sample, dalam kepala aku sempat lagi terbayang-bayang scene dalam YAB yang aku rasa funny gila lepas tu aku senyum sensorang dengan tiba-tibanya. Boleh plak macam tu??? Pastu tak pasal2 je orang yang ternampak aku senyum tetiba ni confius dengan tahap kewarasan aku.


Maka aku rasa macam kurang fokus di situ, perhatian aku senang lari. So aku nak kerja yang lebih busy dan memerlukan perhatian lebih!!

Masa belajar ICP , perhatian yang lebih sikit diperlukan. Almaklumla, handle dengan asid kan (HPLC guna air biasa), kalau perhatian lari sikit confirm asid kene tangan ke apa. So, aku lebih berhati-hati di situ dan menumpukan sepenuh perhatian kat situ (takkan nak bagi free2 je tangan aku kene asid kan). Tambah2 lagi ada step yang kene boil sedikit larutan sample lagilah kene fokus kalau tak, silap2 sample boleh kering.

Ok, sebenarnya pangjang2 ni aku just nak cakap yang aku dah suka ICP. Apasal tah aku rasa macam ICP kat UPM aku dulu macam tak besh je, berselirat semacam(aku ingat lagi tyme exp kene hantar sample dan belajar teori). Yang ni lebih tersusun sikit. I just love it.

Lagi satu yang aku suka kat alam kerjaya sebenar ni adalah "NO CALCULATION AT ALL". Maksudnya calculation yang susah2 la. Tambah tolak darab bahagi takyah cakap ar kan. Aku tak suka calculation. Walaupun A1 dalam Math Mod & Add Math sekalipun, aku tak suka calculation when it come to chemistry world. Fail aku .Ganti sana la, ganti sini la, ambil kira unit lagi bla bla bla tak suka. Aku rasa calculation begini melambatkan perjalanan kerja aku. Bila lambat maka aku jadi tak efficient. Setengah jam dok mengira je takda buat apa2 (tyme degree dulu). Yang bestnya, sistem kat excel kat sini macam dah diformulakan oleh scientist kat US maka kitorang takyah kira2 dah, just masukkkan nilai je untuk diambil kira (ok, citer panjang2 detail pun tak siapa akan faham part ni). Aku tanya Kak N, lab dia kat company lama ada kira2 susah tak. Dia kata adaaaaaaa. Dia kata sampai tunggang terbalik dia mengira.Waduh2, ingatkan semua tempat macam ni so kalau aku kerja mana2 pun sama rupanya tak. Maksudnya tak semua company memudahkan pekerjanya sebegini. T___T

Ok, penat dah bercerita. Just nak introduce gambar bawah ni





ICP jenama Perkin Elmer. Sebijik macam kat sini sekarang. Dengan tempat2 letak sample pun sama


HPLC jenama Waters. Sebijik sama macam kat sini. Aih, kalau jenama sama tapi rupa tak sama tak tahu la pulak kan.

source gambar: google.com

p/s: Aku tak sempat nak check ayat2 aku di entry ini. Mungkin tunggang terbalik sikit. Terlalu mengantuk sekarang. Nak tido. Bye

T-A-M-A-T