Pages

Secebis kata2 for fresh graduate

Ini yang aku dapat setelah bergaul dan bermesra (erk?) dengan orang yang berpengalaman. Yang majoritinya dah lama berkecimpung dalam dunia pekerjaan ni.


Sebaik sahaja anda melangkah ke alam pekerjaan dan mula bekerja, JANGAN beritahu gaji anda kepada sesiapa YANG SATU TEMPAT KERJA DENGAN ANDA termasuk KAWAN BAIK ANDA SENDIRI. Kot la jujur pun tapi jangan jujur sangat sampai semua benda nak beritahu kan. Kalau ada juga yang tanya, jawab sahaja "Adalahhh...". Gaji anda hanya anda dan HR sahaja yang tahu. Sebab apa? Untuk mengelakkan rasa iri hati dan pergaduhan sesama rakan sekerja. Iyela, kadang2 swasta ni bagi gaji berdasarkan exprience dan kelayakan. Mungkin ada orang yang rasa macam "Eh, gaji dia lagi banyak daripada aku, biarlah dia buat kerja banyak sikit. Banyak cantik gaji banyak nak rilek2" ataupun macam ni "Eh dia baru je kerja apasal gaji dia sama banyak dengan aku? Padahal aku keje dulu daripada dia.Tak aci!" padahal ko tak sedar ko tu hanyalah STPM, budak yang ko dengki tu degree.



TAKDE KAITAN

Nampaknya salah satu wishlist aku akan tercapai. Owhhh, tak sabar