Pages

Panas panas


Aku rasa aku dah buat kerja smooth dah. Sekali dia datang tanya kenapa aku tak print result untuk sekian2. So strange sebab aku punya style keje, aku jarang skip apa2 step sejak mula2 kerja lagi. Kalau terlupa print pun satu dua page result je (itupun jarang), ni sampai 15+ pages apakejadahnya boleh lupa plak kan. Aku pelikkkk sangat2. Tapi masa tu tak terfikir lagi. So aku layankan aje la, REPRINT balik result yang dia nak tu.

Sekali dia datang lagi tanya mana data detail untuk sample2 tu. Aku pelik lagi. Sudahhh. Tadi takde print result ni data detail plak takde (data detail mengandungi berat sample yang aku analyze,nama client, n etc etc yang penting2). Aku rasa macam tak sedap hati. Gila lah weh semua benda HILANG. Boleh mati ni. Biasanya detail sample akan dihantar bersama-sama result. Kalau dua2 benda takde bukankah bermaksud sample tu dah settle & result dah keluar? Tapi tetiba je hati kecil aku ni teringat scene 2-3 hari lepas. Di mana dia suruh settle kan sample2 yang urgent sampai tak nyempat2 buat benda lain. Kelam-kabut semacam.,. Sampai buang air pun tak sempat. Mak aii, over plak perumpamaan aku ni.


Aku cakap dengan dia suruh dia check balik entah2 result dah keluar (aku mention yang mungkin tu sample awal2 yang dah settle), ada kat tempat dia. Dua kali dia check kata takde. Pastu dia kata aku buat kerja tak teratur, lain kali dia suruh aku buat kerja tersusun sikit bla bla bla oh silalah faham peel 'orang tua' yang kebiasaannya suka 'bercakap' lebih daripada biasa. AKU BENGANGGGG gilerrrr. Aku tak suka messy dan bila buat kerja aku akan buat step by step dan tak akan biarkan kerja aku jadi messy. Dengan muka yang agak merah padam aku keraskan sedikit nada aku. Dengan nada yang sedikit keras daripada biasa, aku suruh dia CHECK BETUL2 whether result dah keluar tapi dia tak perasan. Aku kata aku ingat lagi tu sample awal2 yang urgent2 dan dia dah ambil result sebelum aku compile lagi yang dia sibuk suruh cepat2 analyze tak menyempat-nyempat (penat aku refresh memori masa dia sibuk2 cari, hilang mood aku nak teruskan kerja fikir punya pasal).

Tiba2 tak lama pastu tadaaaaa, dia datang kat aku kata btahu yang result dia act dah keluarkan, dia check melalui email dia yang dia hantar kat sales person. Seee?? Sape yang buat kerja tak teratur sekarang? Result dah keluar, dia dah buat kira2 siap hantar kat sales person, dia kata belum settle lagi. Kot la kelam-kabut sekalipun, apa2 hal, check la dulu result mana dah keluar mana yang belum. Apa2 hal je cari aku, apa2 hal je cari aku. Apa kata try fix dulu kat mana2 before cari aku boleh? Serabbuttt. Aku nak buat kerja aku pun tak senang. Pastu nak kata aku buat kerja tak teratur padahal dia tak double check dia punya kerja. Nasib baik la aku ni kuat daya ingatan sikit. Kalau aku bodo2 je repeat balik digestion, tak ke rugi masa aku? Masa dia btahu aku tu, aku saje je kasi SENYUMAN SINIS sikit kat dia. Oh puassss. Pastu dia macam nak minta maaf la kot kata sebab urgent so dia tak perasan bla bla bla ok tak payah explain, tak perlu. Yang pasti kerja aku settle. Nasib baik dia cakap dengan aku dengan cara baik yang dia ngaku gak la salah dia. Kelam-kabut so tak perasan. So aku takde nak komen apa2 je la. Just senyum je dengar dia cakap. Kalau dia tak nak ngaku salah dia memang dah lama aku point kat dia 'Lain kali kerja kasi tersusun sikit maaa. Mana sample yang dah settle you kasi catat sikit supaya tak lupa bla bla bla akupulakbebelkatdia'



Kalau senior chemist dulu, kalau ada sample urgent, biasanya dia akan tolong aku sekali. Aku buat digestion, dia run ICP atau aku run ICP dia buat digestion. Sebab selagi aku tak settle dia takleh nak kira result apa semua. Cepat sikit kerja. Yang ini, nak tolong apakebendanya satu apa pun dia tak tahu. Yang dia tahu duduk depan komputer, keluarkan result. Kalau sample tak bersettle dia takde kerja nak buat, haa dok berkicau je la depan aku takde nak tolong2 ke apa ke. Aku pun tak paham la apasal la company ni hired SENIOR CHEMIST yang takde exprience langsung dalam ICP ni. Pastu takde tanda2 nak belajar dari aku pun. Boleh kata kat tempat aku ni aku sorang je yang tahu handle benda alah ni dari digestion process sampai la run sample dan perkaitan di antaranya (ok kompleks sikit nak cerita). Cuma aku terfikir, macam mana kalau aku tetiba mati eksiden ke, mati terkejut ke, masuk hospital dalam jangka masa yang lama ke sape nak settle benda alah ni semua? Nak hire chemist baru pun mesti la kene ada orang lama ajar maaa.. Bukan semua tempat caranya sama walaupun mesin yang sama. Oh oh aku ter-advance mengimagine plak kali ni. Ok bye

Kesimpulan: Aku serabut bila buat kerja dengan orang yang serabut

p/s: tak panas dah sekarang. Saje je mengimbau kembali memori panas petang tadi