Pages

Kahwin Tapi Tak Cinta?

Sedih pulak kisah ni.. 

Kahwin tapi tak cinta. Sedih kisah hidup perempuan tu 😭


Tapi tu la. Dia x dapat mengenali lelaki tu sangat sebab lelaki tu macam alim2 so jaga ikhtilat kan. Aku tak salahkan mana2 pihak pun sbb since lelaki tu latar-belakang agama, logik je kalau dia x contact sangat atas dasar ikhtilat tu. Cuma I wonder, adakah perempuan ni buat solat istikharah sebelum decide nak kawen dengan lelaki tu? Sebab aku percaya kalau dia betul2 buat solat istikharah dan minta petunjuk, Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang dah tentu2 akan bagi petunjuk yang benar dan protect dia dari dianiaya sebegitu rupa. Setiap kali aku dengar kisah sebegini, aku macam teringin ada kawan macam tu supaya aku boleh tanya, dia ada buat istikharah tak sebelum kawen. Sebab most marriage yang fail (selalunya ye) adalah orang yang tak solat istikharah sebelum decide nak kawen.

Aku walaupun perempuan bukan background agama/ustazah/pakai tudung labuh, tapi aku sangat percaya kuasa Allah mengatasi segala-galanya. Aku sangat percaya kuasa solat & doa ni. Aku percaya Allah lebih dari mana2 manusia. Aku percaya Allah lebih daripada penilaian aku sendiri. Sebab penilaian manusia ni memang banyak khilaf. Allah Maha Mengetahui segalanya, yang nyata mahupun tersembunyi.

Aku pernah tanya kawan baik aku, ada buat solat istikharah tak sebelum kawen dgn husband dia. Dia ckp tak. Bila aku tanya kenapa dia jawab dia takut lepas solat istikharah tu, husband dia bukan jodoh. Adehh, macam ni pun ada 😂


0 voice out: