Pages

raya dan mercun...

Nak raya je mesti teringat mercun. Rasa macam tanpa bunyi letupan mercun, raya cam kurang meriah sket lorr(ye ke?thats my opinion).Mercun ada macam-macam jenis. Mercun naga,roket,padi, katak,roket(yg keluar warna-warni~lupa nama dia) dan sebagainya. Dulu tyme kecik2 aku adalah antara orang yang aktif main mercun ni. Hobi ni dikongsi bersama adik perempuan aku…Sanggup tak makan sebab nak kumpul duit buat beli mercun(Syhhh..jgn beritahu ayah aku).Ayah bagi duit buat beli makanan bukak puasa,aku cut supaya ada peruntukan untuk mercun(tiada peruntukan duit from my dad or mum untuk mercun.Harap maklum).So,bila tyme beli makanan berbuka ngan family kat bazar ada la 2 orang makhluk Allah yang akan hilang dicelah orang ramai untuk mebeli mercun.

Aku:Mak! Orang ngan nana nak gi sana jap.

Mak aku: Buat apa?

Aku: Ada la..(sambil aku n adik aku tersenyum2+sengih)

Ayah aku pun pelik dari mana kitorang dapat duit untuk beli mercun tu..Well@raya... Pantang ada mercun keluaran terbaru mesti kitorang tertarik macam magnet untuk cuba, try test mercun tu@nari.

Masa zaman kecik2 , aku rapat giler dengan 2 orang jiran aku. sorang laki sorang perempuan. Tyme nak dekat2 raya,aku,adik perempuan aku ngan diorang selalu main mercun sama-sama. Mercun roket la paling best! Letak dalam botol n bakar sumbu dia! Tapi sejak satu peristiwa ni, aku x berani main mercun roket dah(untuk tempoh2 tertentu je..hehehe). Masa tyme kitorang main tu,tetiba2 mercun tu meletup betul2 tepat depan tingkap bilik tidur jiran depan rumah aku. Masa mercun tu naik aku cam gelabah jugak coz aku tengok arah dia macam nak masuk bilik jiran aku tu melalui tingkap. Berpeluh-peluh dahi! Dah la tyme tu pukul 11.30 malam(tyme org tido) so macam ganggu dia tido jugak la.Nasib baik dia meletup kat luar tingkap. Kalau ditakdirkan mercun tu masuk dan meletup kat dalam bilik dia macam mana? Harus aku masuk jail tak pasal-pasal!

*teringat kata-kata jiran aku tu yang membuatkan kitorang serta-merta bersurai daripada aktiviti bermain mercun untuk hari tu.

“Adik, malam-malam main mercun, sekali lagi saya nampak saya report POLIS nanti!”

So,korang tak suka main mercun ke?eheeee@peluk…..

19 voice out:

Anonymous said...

bestnya main mercun... adik plg bongsu mmg selalu akan buat muka2 kesian bila time raya sebab nk suh beli mercun... haih...

Nadia said...

fiza>--- budak2 memang pandai buat muka kesian..heheheh

farah, s. said...

wah nadia.. aktifnye dia main mercun hehe.. sampai sanggup simpan duit utk beli mercun tu.. hehe

farah xberapa main mercun sgt.. sbb dari kecik my parents mmg xsuka sgt2 bunyi mercun ni.. hehe..

tp kalau blk kg, ade maksdara yg belikan so tumpang jelah sekaki.. tp just main bunga api n mercun2 yg biasa2 je..hehe=p

Nadia said...

farah>--- hehehe..mercun yg dasyat2 tu dulu-dulu je..tp skg maen mercun biasa2 je..bunga api pun pun..muehehehe

en_me said...

sonoknyerrr main mercun.. kannns

Nadia said...

en_me>--- sonok2! kamu pun suka main jugak ke?*peace*

Anonymous said...

aku tiap tahun tak pernah miss main mercun..haha..lantak la apa orang kata..bagi aku tu salah satu cara nak memeriahkan hari raya..dulu slalu jugak main meriam..tp skang tak daa..da serik..heee

Nadia said...

khaleef>--- waaa...meriam! menarik tuh..teringin nak tengok n join skali.tapi xde geng.sepupu-sepapat skema,takut nak main..huhuhu

*serik?hilang anggota badan ke?eheee...

farah, s. said...

meriam?? err scary..

Nadia said...

farah>---hehehe..meriam tu nadia join TENGOK DARI JAUH je....scary jugak!takut hilang jari.hohoho

Ibnurashidi said...

apakata kita guna teknik terbaru..rakam je bunyi bom atau mercun,pastu malam raya amik sound besar2 pasangla bunyi bom tu kuat2..gerenti meriah..meriah dgn kutukan bertubi2..hehe

Nadia said...

ibnurashidi>--- hmm...idea yang menarik!seriusly!heheh...tapi takut orang cakap macam orang tak betul pulak kalau buat macam tu

p/s:apa2 hal pun,bunyi paling penting.mana datang bunyi itu tak penting..heheheh

Anonymous said...

memang best main mercun tapi pemain mercunnye yang tak best. suke buat orang terkejut. jage la kalau dapat tangkap. hahaha..

Nadia said...

q>--- lari!!!!!!!!!!!!!hahahah

p/s:pemain mercun x bersalah.hanya menjalankan tugas membakar mercun.So,yang salah adalah PEMBUAT MERCUN.Isn't it?hehehe

Thenadi said...

benci orang main mercun depan umah, dah ah depan rumah padang.

ada sekali marah budak budak main mercun..

then diorg mcm "LARI PAKCIK MARAH"

siot~ aku yang cun melecun diorg panggil pacik. glempes

Nadia said...

eclips>---- ngeh3x...

13may said...

dam dam dum...bunyik mercun :D

farah, s. said...

dari jauh ek nadia.. hehe.. tak teringin ke nak main hehe

Nadia said...

13may>--- nyanyi sampai abis lorr :p
farah>--- heheh...teringin tapi tak berani. nadia pown penakut jugak sebenarnya.ngehx..