Pages

tag sekolah dulu-dulu

My Old Skool Stories


Thanks to ixora for tangging me.


3 bad habits when you were in your school days :


*Selalu sampai awal ke kelas(Wah,keskemaanku terserlah!).Kalau kawan2 ku di UPM terbaca tang ini,mau diorang gelak guling-guling nih @guling@guling. Sebab, unbelievable saya seorang yang sampai awal ke kelas. Ye la,tyme dulu sekolah asrama mana ada bas untuk ‘melambatkan’ student. Tyme tu jalan kaki 5 minit dah sampai kelas. Tak macam sekarang. Tunggu 15 minit BELUM TENTU bas sampai(khas untuk bas K5/KTP/KPZ UPM sahaja okayh)


*Ponteng prep. Prep diadakan bertujuan untuk pelajar study. So,kalau study mana-mana pun asalkan study,tercapai jugak la objektif tu kan? Saya boleh je nak study kat mana-mana dengan concentratenya asalkan saya nak. Tak semestinya kat kelas or library. So saya buat prep sendiri kat bilik je. Malas nak bersiap sebenarnya. Lagi syiok. Boley landing2 atas katil kalau bosan+otak tepu. Kalau kene tangkap ngan warden pandai2 lah bagi alasan. Sakit ke,tertido ke,tiba-tiba pening kepala ke, tak larat nak bangun ke, apa ke..Bagi je alasan pape pown.Tapi,luckily,tak pernah kantoi. Niat ikhlas nak belajar kot :p


*Jarang ponteng solat maghrib kat surau. Salah satu sebab ialah ianya wajib. Dekat plak tuh. Hehehe…Tapi boleh je kalau nak langgar rule coz ramai buat macam tu especially tyme exam. Solat kat bilik.Tapi saya tak pernah la solat kat bilik. Best solat kat surau. Dah terbiasa kot :p


3 of your favorite subjects.. why?


*ADD MATH dan MATH MODEN. Suka math moden sebab senang. Suka add math sebab subjek ni agak mencabar tapi menyeronokkan. Suka giler kalau dapat jawapan.Bila dapat je soalan dr luar(soalan percubaan sbp ke,soalan percubaan tahun2 lepas ke) laju je tangan ni nak buat. Kalau boleh nak siap terus. Ingat lagi masa first test form 4 add math. FAIL! Kali pertama dalam sejarah,fail. Maklumla,saya baru je masuk sekolah tu so blur2 sket. Dah la semua pandai2. Orang lain dah blaja banyak,saya masih terkontang-kanting. So,belajar sedikit demi sedikit. Setiap ujian@peperiksaan subjek ni tak pernah la nak dapat A. Tension! Soalan susah seyh. Walaupun soalannya agak boleh membuatkan rambut gugur,tapi tetap nak buat jugak. Sampai dapat jawapan! Maybe sebab dah minat kot. Susah pun nak jugak! Luckyly SPM dapat A1.Maybe soalan tyme tu senang kot…


*SEJARAH. Sebab subjek ni best. Baca pastu buat nota ringkas(Wah! Keskemaanku terserlah lagik!) Sejarah negara. Parlimen. Kadang2 benda yang kita boleh observe di sekeliling. Contohnya bila nampak agong,tetiba teringat “tugas-tugas yang dipertuan agong”.Boleh aplikasi tu.Suka2!!!!


3 subjects that you dislike.. why?


*BIOLOGI. Sebab tak suka menghafal. Er…sejarah pun hafal jugak kan? Erm..sebab memang tak suka kot. Entah,tak tahu nak cakap kenapa tak suka subjek ni.


*FIZIK. Sebab eksperimen dia tak kaler2 macam eksperimen kimia. Hanya berhadapan dengan mesin dan alat yang takde perasaan. Eksperimen dia bosan+bosan+bosan.


Er…dua je kot. Subjek lain agak best :-)


Interesting About Me…(Er..bleh kata interesting ke??)


*First tyme masa present oral presentation skill. Bercerita bahasa Inggeris kat depan kelas. Of course la saya hafal teks+gaya before present. Berlatih depan cermin tuh. Nervous takyah cakap lorr..Tuhan je yang tahu. Maybe saya diberikan ‘anugerah’ oleh Allah untuk menyembunyikan nervous saya kot(ayat perasan je nih). So,takde sorang perasan pun yg saya sebenarnya sgt2 la nervous. Nampak je macam YAKIN je bila bercakap.Markah tyme tu 9/10 (markah ni biasanya orang yg terer gile+fluent English je dapat). Kalau dah HAFAL TEKS+BUAT GAYA SEMANGAT SKET+PURA-PURA TAK NERVOUS+KONON2 YAKIN ,tak bape fluent cam saya ni pown boleh je..


*Dulu masa kat mrsm taiping saya adalah antara muka yang selalu naik pentas untuk berlakon. Pantang ada pertandingan drama ke mesti ada muka saya bertempek kat atas pentas tuh. Peristiwa yg saya paling tak bleh lupa ialah masa melakonkan watak pemuda kampung(tema: 60-an). Ala-ala zaman p ramlee gitu..Masa tu saya takde kemeja(takkan nak minta kat boyz kan…). Saya decide pinjam je sape2 girl yang guna jugak. Nak dijadikan cerita, saya terkocoh-kocoh la sarung kemeja tu(orang yg saya pinjam tu present drama before my group). Lepas je abis berlakon, 1 of my fren tanya saya “Nadiah,ko memang saje pakai baju BUTANG SENGET macam pak uda(dalam citer pimai tang tu) tu ek?”.Dia tanya sambil gelak2. Saya agak terkedu! Tp macam biasa,pandai2 la saya cover sket2. “Aah..saje je…” Padahal saya serius tak sedar yang saya pakai butang senget sebelah..Waaaaa! Malu woo..Bebudak lain normal je pakai baju butang betul.Dia cakap macam ramai orang gelak konon2 saya buat lawak pakai baju senget! Patut la saya notice ada org cm gelak2 walaupun scene tu takla la kelakar sangat.Uwaaaaaa….serius saya x buat lawak la!!!!!!


I used to love…


*Baca novel alaf21. Beli? Eheee….Saya ni ada kemahiran memujuk. So,saya gunakan kemahiran tu untuk memujuk mak saya beli novel2 tu. Pandai2 la. Promote2 sket. Tyme tu saya dah macam gadis penjual novel pulak. Citer synopsis sket2 dengan ayat+gaya yg kencang(konon2 tahu padahal baca synopsis kat belakang buku je).Please believe. Mak saya memang suka baca novel until now.


*Tulis diari. Dulu-dulu agak kencang menulis. Panjang2 untuk setiap ‘entri’. Bila baca balik terfikir ‘apasal la saya buat macam ni dulu”.Kadang2 bila baca balik boleh tersenyum-senyum macam orang tak betul. Buat my rumate scary je…Sekarang,teknologi canggih,taip je lorr..Pastu print and simpan!


I couldn’t live without…


Keluar melihat alam sekitar dan jalan2. Rasa macam terkurung dan terkongkong kalau tak tengok orang luar+jalan2.. Suka jalan2 je observe sana sini tapi tak suka melepak. Melepak=Sia-sia!


Who did you call before you sleep at night?


Takde… Kat asrama handphone tak bleh bawa. Kalau bawa pun asik nak sorok2 je. Baik takyah bawa.huhuhuhu


4 person you’ll gonna tag :


Farah

imaZaimi

Mahsyar

Shino

Thanks for reading.

Good bye~


p/s: fuh,panjang giler entri nih! Bekalan untuk cuti raya maybe :p

14 voice out:

Anonymous said...

wah,suka math dgn add math?!! huuu.. kagum.kagum!!

kita ada persamaaan tang baca novel ngn tulis diari tu. huhu

anyway time kasih ye sudi jwb tag ni =)

Nadia said...

butterfly85>--- hehehe....novel alaf21 memang besh!huhu

Thenadi said...

muehehehehe

perkara yang melanggar peraturan dan tidak disukai org adalah perkara yang paling seronok dalam dunia X)

farah, s. said...

wahh seronoknye mengenang waktu2 sekolah dulu kan.. i luv school...hehehe.... tp frh akan kembali ke sekolah sbb nnt jadi cikgu..keh3..

*yg pakai baju senget tak thn tu.. LOL

Nadia said...

eclipse>--- agak betul itu..mueheheh..tp itu terhad pada perkara tertentu kot.contohnya ponteng apa2 ke..kalau berat2 n jenayah,x bleh la kot :p

farah>--- bila farah jadi cikgu konfem2 teringat zaman2 sekolah dulu punyer.Mesti ada terdetik dalam hati "Dulu masa student pun slalu buat macam ni gak" hehehehe..baju senget?Tak thn ugak.Maluuuu *sigh*

Thenadi said...

memang lo, ala ponteng prep. x pegi surau. makan lamat. pegi kelas lambt. bangun lambat.s e m u a yang lambat ah haha

Anonymous said...

bestnya mak belikan novel...hehehe

Anonymous said...

eclips>--- ya, betul itu!hehehehe...
fiza>--- best2! hehe

Anonymous said...

tak shuke bache novel chenta-chenta ni. shuke bace novel adventure je.

Nadia said...

qdetactive>--- novel ni semestinya ada pasal chenta2 je..bagi saya novel2 ni segalanya ada.macam rempah ratus jugak.kehidupan,pengajaran,teguran and ect. its 'all about life' :D

Anonymous said...

eh kena tag ke?hehe baru perasan..
asal tak bgtahu..nanti aku buat eh.. :D

Nadia said...

mahsyar>--- buat jangan tak buat.hehehe

..::Ev︼@ngel::. said...

weh..nanti awak dah baca x novel terbaru ramli awang murshid?best la..
nice blog je awak

Nadia said...

to ulwan>--- thanks! Lum baca lagi la..huhuh