Pages

sekadar memori...

Sekadar mengimbau memori
Notatangan: entri ni panjang….huhuhu

Korang pernah dimalukan tak?Apa perasaannya?(main2 tanya plak,dah tentu la malu kan?)

Alkisahnya bermula masa saya keje kat Sogo dulu(lepas abis SPM). Memorinya ialah first time saya DIMALUKAN DEPAN ORANG RAMAI atas sebab yg tak sepatutnya(mungkin ini nasib kalau keje xde pangkat tinggi,asik kene buli je)

Kitorang masuk keje kene masuk ikut pintu belakang. Masa nak masuk kene pas ic kat guard. Kat situlah tempat ‘bersejarah’ tu. Kalau pekerja yg keje lama(tetap) diharuskan untuk buat pas tetap. Memandangkan saya keje suke2+isi masa lapang+cari pengalaman+saya aim nak masuk matrik bulan 5 so saya tak buat la pas tetap tu. Before tu saya keje kat kota raya ,tetapi tiba2 bos saya suh saya handle cawangan kedai tu kat sogo plak(masa saya datang sogo tu,I only have 1 month to go before I quit.So, no point untuk buat pas tetap.). Untuk buat pas tetap tu memang leceh. Kene amik borang kat tingkat empat+isi+minta cop majikan+kene ada gambar passport+antar tingkat empat balik. Nampak senang tapi prosesnya agak lama. Silap-silap saya dah berhenti baru siap pas tetap tu. Ada seorang guard perempuan muda(20 an) sound saya cakap sumthing like why I’m not make pas tetap dan keengganan saya telah menyusahkan dia(susah ke kalau amik ic orang n bagi pas sementara kat saya sebagai pertukaran?).Just a passing method. For me,that’s easiest job dan itu memang antara tugas dia, so kenapa nak mengeluh?Yang menyebabkan ketidakpuasan hati saya adalah caranya menegur saya dengan suara yg lantang, bengis dan kuat like I’m doing such a very big mistake. Saya tidak kisah ditegur asalkan kene pada caranya. Pastu bila saya try mencelah for explain everything(yg saya akan quit minggu dpn) dia potong cakap saya dengan sgt kasar. Dia cakap saya saje je bagi banyak alasan and dia dah nampak saya lama kat situ sejak bulan puasa lagi(n banyak lagi yg dia bebelkan.Malas nak ingat.). Excuse me! Tyme bulan puasa saya masih di Mrsm untuk amik SPM okeyh! .Disebabkan terlalu geram+terkejut, saya tak mampu bercakap apa-apa pun. Saya just blah dari situ dengan muka yang bengang. Sudah tentu banyak mata yang memandang. Kalau cakap elok2 saya bole terima lagi tapi cara dia cakap sangat rude. Saya tak pernah jumpa orang yg kurang ajar sebegitu selama 17 tahun hidup(maybe be4 tu saya belum keluar ke dunia luar yg sebenar. So tak tahu). Apa salahnya cakap elok2 dan sopan sket? Tak rugi pun. Masa tu disebabkan emosi saya tidak menetu+malu dgn orang ramai, saya cepat2 beredar daripada situ. Dengan keadaan kepala berserabut memikirkan kelancangan guard tu tadi(maybe sebab first time kene so,fikiran agak kacau), saya bekerja dengan hati yg tak tenang bersama tekanan. Saya buat keputusan drastic. I’m quit minggu tu jugak!(Sorry to say,dulu agak tak matang.Suka buat keputusan terburu-buru). Masa nak balik lepas keje(hari yang sama saya kene sound tu) tu saya singgah beli shushi jap. Tyme nak bayar tu tak sangka abang sushi tu(dia jaga bahagian sushi) kenal saya n tegur saya macam ni “Eh,adik ni ni kan yg KENE SOUND dengan guard kat belakang pagi tadi kan?” Ado000..Mana nak letak muka ni? Malu woo…Saya jawab macam ni(sambil muka merah padam sebab malu)

Aku: A’ah. Saya la tu. Macam mana tau?
Abg sushi tu: Abg ada kat situ masa tu. Ala,akak tu memang macam tu dik. Suka sound orang tak tentu pasal. Ramai pekerja sogo tak suka dia. Dulu abg pun pernah kene jugak dengan dia.
Aku: Owh,ye ke…Kene macam mana?
Abg sushi tu: Ada la benda dia sound. Dah lupa dah pasal apa. Apa lagi,abg sound la dia balik…Bla,bla n bla(Banyak jugak dia bercerita pasal akak guard tu)

Antara sebab yg membuatkan saya tergamam dan tak terkata apa masa kene sound tu adalah sebab saya sangat2 tak sangka muka SECANTIK DAN SELEMBUT macam tu can sound me with bad words.Sangat tak sangka! Saya agak terkejut! Saya rasa muka dia tak sesuai dengan ayat yg dikeluarkan. Atas dasar tu saya melayangkan surat(bukan surat layang ye.Ada nama means I’ve mention who I am) buat akak tu. Dalam surat tu saya jelaskan segala-galanya yg saya nak jelaskan dia ms pagi tu+just nak tegur sikap dia. Saya tak berapa ingat isinya(lupa nak fotocopy.huhuhu) tp yg saya ingat ialah

“Saya bukan nak tegur akak sebab nak akak berubah cuma saya nak akak tahu apa perspektif orang terhadap akak selama ni. Ramai orang cakap akak sombong tapi saya tak berapa percaya walaupun akak jarang senyum dengan orang. Saya rasa akak tentu ada sebab tersendiri untuk tidak senyum kepada orang. Tapi saya rasa akak agak manis orangnya. Saya terfikir alangkah bagusnya kalau wajah akak dihiasi dengan senyuman. Tentu bertambah manis. Untuk pengetahuan akak, saya tak berkasar dengan akak masa tu sebab saya sangat terkejut muka selembut akak sanggup mengeluarkan perkataan sekasar itu. Saya tergamam. Kalau ikutkan hati saya, boleh je nak jelaskan perkara sebenar dan sound akak balik tapi saya tak nak malukan akak. Saya bukanlah jenis orang yang suka memalukan orang lain. Saya juga tak suka berkasar dengan orang yang lebih tua daripada saya. Tak sampai hati”

Tu je yg saya mampu ingat apa yang saya tulis. Panjang... Dua or tiga muka surat kertas kajang. Saya menulis berdasarkan jauh di sudut hati saya.Perhaps…Of course I’m using a good words supaya dia tak terasa+sakit hati kene tegur. Mungkin juga saya rasa muka lembut macam akak tu tak patut dikasari. Saya sebenarnya tak suka bagi orang terasa with my words tapi saya nak sampaikan jugak kebenarannya. Look,kalau nak tegur orang ada caranya. Bukan main terjah je. Mesti ada mukadimah,pendahuluan, isi kemudian penutupnya. Sama macam cara kita nak buat karangan yang bagus. Jika orang nak tegur saya, I prefer ditegur dan HANYA akan memikirkan teguran itu dalam-dalam jika orang yg tegur saya itu menggunakan cara ini. Becoz I prefer that way, so I’m using it in that way. Tegur elok2. Erm..Saya pas surat tu kat guard lain masa hari last aku keje kat situ. Yang peliknya,saya notice yg masa saat-saat terakhir kerja tu(9 malam), guard laki yang saya pas surat tu(20 an sebaya dengan akak tu) datang kat tempat saya n usha saya semacam je sambil tersenyum-senyum+sengih2 walaupun saya hanya pandang dia biasa tanpa senyum(note:saya tak pernah senyum dengan dia coz saya tak biasa kalau senyum dengan orang lelaki dulu.Lainlah orang tu senyum dengan saya dulu,tak de lah saya segan nak senyum balik).Pastu asyik bertempek kat kedai saya je. Sebelum tu? Haram tak pernah masuk… Sangat pelik! Hmm…confirm dia baca surat tu. Lantak lorr kalau dia baca pun, saya tak rugi pun. Buat apa nak malu? Dia bukannya kenal saya. Saya suruh dia pas kat akak tu keesokan hari(tyme saya dah xde kat situ dat mean I’m quit).

p/s: keesokan hari lepas akak tu baca surat saya tu, saya dapat berita daripada kawan saya yang masih kerja kat situ. She mention yang akak tu sudah pandai senyum dengan pekerja-pekerja lain. Baguslah. Saya tak mengharapkan perubahan dari dia, cuma saya nak dia tahu apa orang lain cakap pasal dia so she can take the appropriate action yang dia rasa terbaik buat dirinya. Whatever it is….It’s up to her…I’m not going to blame her even she take the decision to still ‘not smile to everyone’ or ‘talk in rough way’. Mungkin dia ada sebab tersendiri untuk memilih jalan itu. Saya tak berhak nak halang…Perhaps she didn’t like to smile n talk roughly becoz she unhappy with her job now..Who knows?....

p/s: masa awal2 kat upm, tyme kawan2 saya ajak pi sogo, saya selalu mengelak. Macam2 alasan saya bagi. Lama-lama saya citer jugak kat diorang. Saya fobia! Saya takut terjumpa akak tu. Bukan takut macam mana. Cuma saya tertanya-tanya apa perspektif akak tu terhadap saya and saya tak nak dia nampak muka saya dan cam saya. Kalau akak tu cam saya, secara tak langsung tentu dia akan ingat peristiwa tu dan…dah tentu dia agak segan dengan saya.Sesungguhnya saya tak suka situasi macam tu…Dan..saya juga sebenarnya tak tahu nak react macam mana dengan dia kalau terserempak. Truly!

*peristiwa di atas adalah antara peristiwa yang saya nak ingat sampai bila-bila..kenangan…..*

Notakaki: Sekarang pukul 3 pagi tengah study for polymer chemistry test next week. Boring2+otak tepu baca nota tu so tulis entry sket2. Pastu sambung baca kimia balik. Boring lagi sambung tulis entry lagi. Haaa…macam tu sure2 saya boleh stay up lama. Ini merupakan kaedah terbaru untuk tahan stay up lama. Tanpa kaedah ini, sure2 saya akan cepat mengantuk walaupun sudah minum Nescafe(yang kita sedia tahu mengandungi cafein untuk tahan ngantuk).

12 voice out:

13may said...

hehhe hehhe...

kamu boleh dikatakan hebat...kerana sekeping surat mampu mengubah tingkahlaku seseorang :)

13may said...

oh ya! give me ur address...

nak send kad raya :)

emel me: encik13may@yahoo.com

Nadia said...

13may>---herm...bukan nak ubah tapi just nak dia tahu je..huhuhu

farah, s. said...

nadia..

nnt farah bc ek.. pjg ni..

ade keje sket..g2g..chow

farah, s. said...

waa.. dasyat la nadia...

tp mmg tak patut sound2 org sesuke hati je.. kalau dia kene sound mesti dia bengang jugk kn..

btw.. tahniah sbb berjaya ubah hati sorang manusia..hihi

Nadia said...

farah>--- betul2.kalau dia berada di tempat kita pun mesti bgg kene sound sesuka hati...bukan nak ubah tp just nak dia tahu apa yg kita rasa..huhuhu...

neway: semua orang boleh berubah asalkan ditegur kene pada caranya..nadia pun boleh ditegur asalkan kene caranya...

farah, s. said...

tula.. tp bagusla at least dia fhm kn .. ade sesetengah org tu lg dia wat dek je kalo tego

Anonymous said...

wah... entry yang panjang dan menarik... seriously 1st time bukak page rasa xnak baca sebab pjg, tp try gak la baca.. sebab nak tau ngapa ada orang komen kat bawah tuh... hehe..

Then pas baca baru tau, cerita ni menarik tuk di baca, macam nadia kata la, ada pendahuluan, isi dan penutup.. Kalau hantar kat cikgu BM nih bleh dapat 70% sebab lagi 30% dah kena tolak kesalahan bahasa... hee..

niway, nice topic, n memang menarik tuk di baca...

p/s kalau la ada ramai yang cam nadia nih, aman dunia kan kan kan, xla orang beperang sebab kelancangan mulot sendiri...

Nadia said...

ketuk_angle>--- sebenarnya tak akan ada pergaduhan kat dunia ni kalau sebelah pihak boleh mengalah dan tegur kene pada tempatnya..

p/s: act..saya tak suka sebenarnya orang tegur saya secara sinis.Rasa nak marah je kat orang tuh!

Nadia said...

farah>--- betul farah...tekaan nadia tepat.Nadia tengok akak tu nadia rasa akak tu lembut hati sebab tu nadia buat macam tu. Dan ternyata dia memang lembut hati :)

Anonymous said...

salam ukhuwah..
eemmm..bila pertama kali baca tulisan nadia..benda pertama yg saya fikir.."memang berbakat budak nih.."
apapun satu pengalaman menarik yang dikongsi..mudah mudahan ianya menjadi guru terbaik didalam mematangkan kehidupan nadia..
yakinkan pada diri..tak rugi menjadi org baik..:)
salam ukhuwah dari saya..

Nadia said...

sahabt islam>---- erm...definitely!pengalaman itu memang mematangkan diri..salam ukhwah too...