Pages

Malu?

Kenapa tajuk ni aku pilih?Entah…
Cakap pasal malu ni aku ada sejarah yg trsendiri. Dulu masa kecik, aku adalah seorang yg sangat2 lah pemalu. Jumpe dgn orang ni takut, cakap dgn orang ni malu. Cakap dgn orang tu malu. Tanya ape2 pun malu. Malu yaamatz..Aku ingat dulu tyme aku sekolah rendah ke menengah tah. Kitorang satu sekolah kene kutip derma bagi pihak sekolah untuk program Jagathon. Paling minimum setiap orang kene kutip ialah RM50. Tyme tu(minta derma dr rumah ke rumah kan mesti la malu) aku terfikir jalan singkat. Aku suh adik aku tolong ketuk pintu rumah orang n mintakkan derma! Sebagai upah aku belanja dia aiskrim! Adik aku memang seorang yg berani@x pemalu. Aku teman dia kutip dan berjalan dr rumah ke rumah tp tyme nak ketuk pintu pagar or tekan loceng rumah,aku akan nyorok di sebalik apa-apa la. Di sebalik kereta,pokok or apa2 yg boleh menyorok supaya tuan rumah x nampak aku. Can u imagine? Nak dijadikan cerita,aku pun x tahu macam mana berita ni(aku menyorok bila tyme adik aku minta derma) boleh sampai kepada ayah aku. Sama ada ayah aku nampak sendiri or adik aku yg cerita. Apa lagi, balik umah abis aku kene gelak satu family pasal kejadian tu(konfem2 dan sah2 ayah aku yg sampaikan ke satu family). Ayah aku cerita sambil melakonkan aksi aku ketika itu(note: ayahku mmg kuat mengusik@menyakat). Malu!!!!Merah padam muka aku. Nak wat camne?Nak bangkang@pusing2 cerita xleh sebab mmg betul pun. Kes aku ni pemalu tak bertempat berlarutan dari tahun ke tahun. Setiap kali aku keluarkan ayat ‘Malu la’, mesti aku kene sound ngan ayah aku ‘Itu pun nak malu.Malu tak bertempat’. Pastu dia berceramah la sket2 pasal isu malu ni..Kadang2 ayah aku teramatlah suke repeat ‘kejadian’ tu sambil tergelak-gelak melakonkan aksi aku tu tyme kitorang 5 orang 1 family berkumpul n borak.. Lama-lama,memang x leh tahan asyik kene tegur ngan ayah aku je sebab malu2 ni.. Tambah2 asyik kene gelak and jadi bahan ketawa je kat rumah. So,lepas keje jap pas spm tu aku jadi berani sket2. Berani bertanya dan berborak dgn orang yg aku tak kenal.I’ve learned sumthing from that. Kadang tu nampak je macam berani tp sebenarnya BUAT-BUAT berani. Terpaksa. Bila tyme aku rasa malu je aku terpaksa ketepikan perasaan tu n buat2 berani. Tambah2 kalau ada ayah aku kat sebelah. Mana bleh tunjuk malu nant kene sound lagik. Aku x suke asyik kene sound je.. Bila asyik memberanikan diri,rasa malu hilang la sket2(terbiasa kot)..So,kalau rasa malu tu, BUAT-BUAT je berani. Tak rugi pun. Lama-lama ok la kot. So, skg aku dah lama x dgr ayah aku ulang pasal ‘kejadian’ tu…Dah lupa la kot…

0 voice out: