Pages

perihal sombong dan isu remaja lari dr rumah

sombong?macam mana gaya sombong?adakah macam ni>---- @rajuk
atau orang yg bila ditegur tapi kaku tanpa memberikan reaksi macam ni>---:pandaGeli_06:

Sebenarnya aku tak percaya di dunia ni ada orang yg sombong unless kalau orang tu memang x bercampur dgn orang sekeliling dia ataupun luar komuniti yg dia berada sekarang atau di mana-mana sahaja. Maksudnya dia tidak mempunyai kawan langsung walaupun seorang! Itu baru aku boleh dikatogerikan sebagai SOMBONG. Apa definisi sombong bagi korang? Adakah jika kamu menegur dia tp dia x menyahut@membalas? Atau dia tak pernah menegur kamu di kala ramai orang menegur kamu?(maksudnya semua orang sekeliling tegur kamu kecuali dia sorang yg tiba2 tak tegur kamu). Atau dia tak pernah memberi reaksi dengan setiap yg kamu katakan?


:pandaGeli_12:.Tak semestinya kalau ada salah satu di atas bermakna dia adalah seorang yg sombong..

Kalau ada salah satu di atas….Pernah kah kamu terfikir apa sebabnya? Pernah x? @fikir Aku cukup x setuju kalau bila ada salah satu ciri kat atas ni je terus di cop SOMBONG! Aku memang pelik kalau ada orang yg berfikiran begini(walaupun aku sedar memang ramai yg berperangai macam ni).Kalau dia seorang yg sombong, dia takkan mempunyai walau seorangpun kawan di dunia ni. Kalau dia seorang yg sombong dia takkan reti@tahu bagaimana berinteraksi dengan kawan-kawannya.

Berbalik kepada puncanya…Kenapa kamu tak terfikir sebab kenapa orang tu tak membalas teguran kamu@fikir ? Tambah2 kalau dengan orang lain ok je tp dengan kamu dia berperangai begitu? Di situlah letaknya kemahiran ‘memahami orang lain’. Cubalah memahami dia dari sudut yang berbeza. Jangan berfikiran terlalu straight. Cuba perbanyakkan cabang. Dan tolong jangan buat statement yg terburu-buru tanpa kajian yg lebih mendalam. Seseorang kawan aku di universiti lain pernah di tanya oleh senior lelaki di kolejnya kenapa dia tak bercampur@bertegur dengan orang lain selain ‘klik’nya..Aku memang pelik dengan statement yg dibuat oleh SENIOR LELAKI ITU. Jom kita kaji @mari:

1) Dia adalah LELAKI. Adakah di masuk semua blok perempuan dan tanya satu2 perempuan adakah mereka pernah bertegur dengan budak tu@fikir?

2) Adakah dia ada buat interview dengan semua satu kolej? Mungkin salah satu soalan yg boleh ditanya adalah ‘Pernahkah budak ni senyum@bertegur dengan kamu@fikir?’

3) Dan…pernahkah dia terfikir sebabnya@fikir?(mungkin bukan satu,mungkin banyak dan berangkai)

Yang aku cakap kat sini adalah ‘tolong jangan buat statement UMUM terburu-buru’.@takboleMungkin statement itu mewakili kumpulan tertentu tapi tak mewakili SEMUA orang. Kalau kamu berhadapan dengan orang yg x banyak cakap takpe la…Angguk geleng je..Kalau tiba2 orang yg kamu cakap tu adalah seorang yg suka berhujah dan memberikan pendapat macam mana? Tiba2 dia dapat mengeluarkan hujah yg dapat menentang kamu macam mana?(maksudnya dia dpt membuktikan tanggapan kamu adalah salah). Jangan kamu cakap kurang ajar pulak kalau dia mengeluarkan pendapat dengan cara yg elok(walaupun dia menentang kamu dan dia lebih muda daripada kamu). Cubalah berfikiran terbuka dalam menerima pendapat orang lain(Maksudnya jangan la cakap kurang ajar ke@melawan ke@apa ke..)

Kalau aku la…kalau aku tak berapa mengenali seseorang dengan lebih mendalm@kenal rapat, aku tak berani menentangnya@memberikan pendapatku yg tersendiri lebih2 lagi kalau orang tu lebih tua daripada aku. Aku Cuma xnak dia fikir aku ni kurang ajar ke @melawan ke @apa ke..Selagi rasa hormat tu masih ada….



Tapi kalau dengan ayah aku lain pulak. Aku kenal ayah aku dan ayah aku memang memahami aku. So,kitorang selalu berdebat tentang sesuatu isu. Isu semasa. Isu remaja..Isu rumah tangga@lepas kahwin.Masing2 mengeluarkan pendapat masing2 dengan cara yang elok dan betul (Ayah aku takdela cakap kurang ajar ke@melawan ke..sebab dia tahu aku sudah cukup dewasa untuk mengeluarkan pendapat.Dia tahu aku sudah cukup sumber di sekeliling untuk dirujuk). Takde istilah terasa ke@apa ke kalau memberikan pendapat sebab masing2 faham.. Kadang2 aku menang,kadang2 aku kalah juga..Dan aku masih boleh terima pendapat aku salah dan menerima pendapat@pandangan ayah aku tu@sembah...Bila tyme ayah aku kalah mesti dia terdiam(xtau nak cakap ape dah coz dia takkan berhenti bercakap@memberikan pendapat jika dia x bersetuju dengan apa yg aku cakap).Samalah dengan aku(sebenarnya dalam hal ni perangai ayah aku dengan aku sebenarnya sama je(khas kalau berhujah dengan ayah aku je kalau dengan orang lain,x sangat sebab….susah nak cakap sebabnya).…Adik aku dengan kakak aku selalu join jugak. Biasanya kitorang satu geng@nari@nari@nari. Dah jadi 3 lawan 1 dah.. Walaupun macam 3 lawan satu yg satu tu(ayah aku) agak kuat hujah dan pointnye. Kadang2 memang susah nak sangkal. Yang satu tu la kadang2 boleh menang jugak...Mak aku je x join(sebab dia x suka memberikan pendapat ala2 macam berhujah. Dia just dengar je)

Sebenarnya best jugak kalau memberikan pendapat ala2 macam ni. Tujuan aku dua je. Aku nak ayah@mak aku memahami aku@kakak@adik aku dari sudut yang berbeza. Kitorang agak straight forward dalam semua hal. Aku nak diorang faham aku lain drpd orang lain@saudara-mara faham aku..Di samping itu juga aku nak memahami mak dgn ayah aku juga..Kenapa diorang berfikiran macam tu@atau apa2 je.. PENDEK KATA ‘KITORANG JUST NAK SALING MEMAHAMI ANTARA SATU SAMA LAIN’@peluk.Apa yg aku suka,apa yg aku tak suka..

Dulu masa kecik2, aku selalu merajuk dengan mak n ayah aku.Pecah rahsia..Shhh..jgn btau org lain@diam. Mungkin sebab aku tak faham kenapa diorang tegur@marah aku. Pendek kata aku tak memahami diorang. Bila kene marah je aku rasa geram@marah. Tiba2 kan aku nampak longkang besar air kumbahan kat tepi rumah sape tah.Tyme tu aku tenung je longkang tu. Tiba2 kan aku terfikir yg aku nak terjun je dalam tu. Biar aku mati n diorang menyesal sebab marah aku. Biar gambar aku keluar peper n tajuknya ala2 macam ni ‘KERANA MERAJUK TERJUN LONGKANG’@sederhana. Singkatkan pemikiran aku masa tu…Biasalah form 1 tyme tu…Aku rasa aku tak cukup matang tyme tu.. Tp aku masih berfikiran waras. Aku terfikir yg aku nak dapat PMR 8A. Sebab UPSR x dapat full 5A. Aku nak kejayaan itu. Aku nak buktikan yg diorang marah2 pun aku boleh membanggakan diorang dgn dapat 8A. Aku nak diorang heppi. So,kesimpulannya,aku tak jadi terjun longkang …

Bila aku dengar kisah remaja lari dari rumah,aku terfikir yg mungkin remaja tu tak memahami ibu bapanya.. Sebab tu dia boleh berfikiran singkat@membuat keputusan drastic tanpa memikirkan akibatnya..Pendek kata komunikasi antara remaja dan ibu bapanya tak berapa berkesan… Bila mak n ayah dia bising2 or cakap apa2 dia cakap mak ngan ayah dia suka membebel la@cakap.Sebab tu diorang pekakkan telinga tak nak terima teguran@bising. Dia tak pernah terfikir yg kenapa ibu bapanya berfikiran begitu. Dia tak pernah terfikir kenapa ibu bapanya tak bagi dia berkawan dengan orang yg tertentu. Dia tak pernah terfikir kenapa ibu bapanya tak mengizinkan dia keluar malam dalam umur yg macam tu…Pendek kata dia tak pernah terfikir kenapa,kenapa dan kenapa….Mungkin juga mereka terfikir tapi tanpa mencari jawapan yg betul…Hanya membuat tafsiran sendiri. Diorang tak pernah terfikir yang “MEMBUAT TAFSIRAN TERSENDIRI TANPA MENYELIDIKI PUNCANYA DAN TIDAK MEMAHAMINYA DENGAN BETUL BOLEH DIKATOGERIKAN SEBAGAI TAFSIRAN YG BOLEH DISANGKAL DAN MUNGKIN JUGA TAFSIRAN YG SALAH” .Sebenarnya banyak cara untuk membuatkan ibu bapa faham kita TANPA PERLU kurang ajar @ meninggikan suara@berkasar tiba2 apabila bercakap dengan mereka.Semuanya terpulang kepada kita. Semuanya terletak di atas kesabaran dan cara kita mengendalikan situasi. Kita yg perlu bertolak ansur lebih dengan mereka.Jangan ingat mereka je kene faham kite tp kite tak nak faham mereka. Ingat! Mereka yang melahirkan kita di dunia ni.Tanpa mereka siapalah kita. Nak tengok dunia pun tak boleh. Nak bercakap apatah lagi...


p/s: sekadar memberikan pendapat. Juga untuk mengingatkan diri sendiri…ari ni ari ahad pagi. khamis ni exam ptk sempat lagi buat blog…xpe,blog ni hanya mengambil masa 30 minit untuk difikirkan dan diungkapkan dalam kata dalam bentuk tulisan…dan baru je bangun tido…saje je nak relax2 kan otak@nari@nari…Bila otak dah tepu tanpa relax plak kang,jadi tension pulak @adil

9 voice out:

i M a Z a i M i said...

harap2 kite sume dijauhkan dr sikap sombong =)

13may said...

salam,
Thanks for visiting my blog :)

Nadia said...

to ima:kadang2 perspektif orang yg menyebabkan kita nampak sombong sedangkan kita tak macam tu.huhuh

to 13 may:ur welcome =)

Encik Shino said...

Bodoh sombong dengan sombong mne lebih teruk eh? :S

Nadia said...

shino: mesti la bodoh sombong lagi teruk.huhuh...minta dijauhkan...

farah, s. said...

huhu... bersikap sombong xelok, mencop org sombong pun x elok gk..

Nadia said...

farah>--- betul2!huhu

Anonymous said...

xoxo,,,wa sokong kamoo..

Nadia said...

anonymous: err...thanks...