Pages

Serba tak kena


Photo: Flickr



Hati macam berkecamuk sikit. Resah dan gelisah.Serba tak kena.


Tadi baru je perform test 2 for Petrokimia subject. Bad. Itu yang mampu aku katakan. Soalan agak okay tapi aku macam tak reti jawab. Mana taknya, bab yang masuk ni memang banyak giler benda yang nak dihafal. So, keje aku men-short cut mana yang patut la. Explanation panjang2 dalam nota, aku pendekkan. Sudahnya, nota yang telah dishortkan olehku dan telah dihafal secara short-cut tiba-tiba keluar soalan secara looonnnnngggg cut. Apa neh? (Tengok, ayat dalam blog pun dah tunggang terbalik sebab tension punya pasal)



Err..maksudnya, markah untuk explanation tu memang banyak iaitu 12 markah. Aku bajet2, setiap explanation markah dia macam 4-6 markah, so, aku p short cut lah nota aku supaya agak2 boleh dapat 6 markah. Sekali keluar, nak 10-12 markah. Heee! Geram! Pulak tu, benda yang aku hafal giler2 punya hafal takda keluar pun. Benda yang aku spot keluar sekali tak keluar. Yang complicated2 tu aku pandang sebelah mata jek. Of course lah aku hafal yang senang punya sebab lecturer ni jenis yang bagi soalan senang pun selama ni (sebab subjek sem lepas yang dia ajar jugak, soalan test dia senang so ramai score). Dia kata sebab sem lepas ramai yang score subjek dia, so dia tak nak bagi ‘hint’ langsung untuk test kali ni. Dia nak tahu our real performance.



Bagi aku, kalau benda yang terlalu banyak untuk dihafal (segala mak nenek proses pun ada. Dah la setiap proses tu explanation panjang lebar), pemberian ‘hint’ agak penting sebab kita hanya baca benda yang perlu sahaja so kita akan lebih focus.



Subjek petrokimia yang ada berlambak-lambak proses ni, aku prefer teka2 proses yang mana keluar exam. Lepas tu aku akan focus on that. Aku tak suka hafal banyak2 ni. Buktinya, test I (untuk subjek ni. Untuk part ni Dr. T yang ajar), Dr T tu bagi hint dan AKU MEMANG HAFAL SEMUA HINT yang dia kasi tu. Benda yang dia tak sebut memang aku tak pandang langsung. Last2, memang yang dia sebut tu pun je yang keluar dalam test tu, lain takda. So, result aku pun ok la. Hishhh…Rasa rugi betul markah test 1 tu kalau result test 2 kali ni tak ok. Nampaknya, aku kene struggle for final. SERIUS KENE STRUGGLE, NO MORE MAIN-MAIN. INSAF LA SIKIT HAIYYYOOOHHH!




Tertekannya aku..Apasal la subjek yang tak memerlukan penghafalan tak wujud.
Setiap pemahaman tak akan wujud tanpa penghafalan melainkan melalui pengalaman.



Sedihnya...Feel like to cry.Speechless. Mungkin sebab aku terlalu berharap test ni akan okay becoz I wanna score in this subject before. Mungkin sebab tarikh test agak dekat dengan exam subjek Solid State menyumbang kepada bad performance aku untuk test subjek ni.

Anggap sahaja entri melepas perasaan.

12 voice out:

mun-e said...

hmm. dah lepas dah. xyah pk dah k?

nasya said...

relax d..mne tau markah jer byk ..mne tau 1 point sampai 4 markah ker....heheh..

nadia-ady said...

mun-e: tyme tulis entri ni baru je lepas exam tu sbb tu fikir. Lepas ni malas nak fikir dah :D

sya: mana ada sya. Takkan la macam tu. Mesti point2 yang dia nak tu semua yg ada dalam nota dia tu..huhu

Yana Ismail said...

alaahai dear..jgn sedih2..yg pnting..sudah usaha,selebihnya tawakal je...

hmm tau tkpe!kalau tk pyh hafal kan best..course TESL ni lgla..huh byk btol theories..dulu exam literary appreciation..kami kna hafal lines dlm novel plak...huh ;P..cm merepek je

IamYonna said...

adik,biase la tu :)
dulu akak pun gitu.
sebabnya kita ni dah terbiasa lect kasi hint tajuk ape yg masuk.
once bila lect x kasi,kita dah menggagau..
hehe
so akak rasa adik kenen fhm semua kot.
bukan hafal semata2 :)

chill ok!
dah lepas pun.
tawakal je eh

nadia-ady said...

liyana: huhu..thanks yana. Semua benda kat dunia ni perlukan penghafalan kan? Tapi, nadia prefer penghafalan melalui pengalaman. Means bila kita dah biasa dengan benda tu, kita akan terhafal sendiri secara automatik..huhu...


kak yonna: betul2. Rasanya semua uni n kolej macam tu. Bergantung pada hint.. Kadang2 faham, tapi tak reti nak explain sebab penggunaan term yang susah. So, nak tak nak kene hafal gak term2 tu..huhu..Neway, thanks! Dah ok dah sekarang :D

13may said...

*datang hulur bahu*

:)

nadia-ady.blogspot.com said...

13may: Thank you ;)

zureen @ mama said...

APa yg sudah berlalu tak usah dikesali..yg penting berusaha lebih utk yg akan dtg..

Anonymous said...

aii..pakat mari wi semangat blako ni...ambo nk wi gapo xtau...wi hint la deh...hehhehe...gud luck for ur final

Nadia said...

kak zureen: betul betul betul . Thanks ;D

anonymous: thanks :)

Yana Ismail said...

huhu that's better..pgalaman tu yg buat learning meaningful;)huhu