Pages

Blogger inspirasi

Tak tahu nak cakap inspirasi macam mana kan. Tapi sebab baca blog my inspiration blogger ni yang buat aku tetiba join blogging =)


Dulu aku cari2 blog yang best. Selalu kalau orang tulis novel mesti la blog dia best kan. Tapi hmmmphhh, kesemuanya tak menepati citarasa aku. Termasuk la beberapa penulis kegemaran aku, yang setiap bukunya jadi top bahan bacaan tapi blog pulak tak memenuhi taste aku. Sampai la aku ter-across ke blog Kak Nia Azalea ni. I tell u, first time landing sampai ke sudah tak habis baca. Aku khatam semua entri2 dia yang lepas2 siap copy entry dia save kat Ms Word untuk dibaca di kemudian hari (tyme tu nak cuti sem, kat rumah takde internet).


Aku suka cara dia olah ayat. Despite the fact yang blog dia tak se-glemer blog2 lain yang aku pernah baca,yang earning nuffnang mencurah-curah beribu-ribu ringgit masuk tiap2 bulan, tapi aku sangat suka every each entry dia. Semacam tulisan yang sangat ori (bukan nak kata tulisan orang lain tak ori eh tapi biasa la kalau kita suka baca sesuatu blog mesti ter-influence sedikit sebanyak dengan gaya tulisan orang tu, itu biasa lah kan especially kalau baru2 nak berblogging mencari tapak~style tulisan) dan tulisan dia jugak tak terlalu nak menghiburkan orang lain/tarik perhatian orang lain dan 100% dari hati yet still entertaining. Jugak tak terlalu over-exaggerating (aku kadang2 over-exaggerating.LOL). Aku follow blog dia sejak dia blogging kat blogdrive lagi.


Kiranya isi entri dia dan cara dia tulis , aku suka. Suka baca social life dia,kata2 nasihat dia from a professional view, suka baca life dia masa amik Master kat UK (now, she’s taking phd), pasal family dia, pasal kawan2 dia, pasal kehidupan dia yang lepas2. Semua la. Yang aku paling suka baca ialah how dia describe seseorang dari perspektif dia. Bukan describe menilai ke apa, tapi the way dia cerita interaksi dia dengan orang. Contoh , macam ni

Sekarang ni, kawan statistik hanyalah Lu dan Kate. Dengan Lu aku tak leh nak cerita masalah studi sebab dia tak terbuka untuk perbincangan panjang lebar. Dia ada skema jawapan yang tersendiri. Kire dia ni cam ala-ala receptionist kat kaunter pertanyaan. Aku tanya, dia jawab. Tapi kalau nak bincang lebih lanjut, harap maaf!

Dia ni happy go lucky tapi ada unsur-unsur eccentric sket! Personalitinya boleh jadi mcm lelaki dan kadang-kadang boleh feminin macam pompuan. Kadang-kadang dia jadi seorang yang mematuhi peraturan, tapi kalau dia naik “gila“, rambut hitam pun boleh berubah jadi warna biru. Bila dipanggil oleh admin dan suruh tukar warna rambut kepada warna yang normal (ginger-coloured, red-haired, brown-haired etc), Lu memilih untuk tukar pada warna merah. Bukan merah biasa. Merah Mak Ngah occay! Itu tanda protes! Tapi tak lama pun…… sebab lepas tu kena tukar balik warna rambut.


Aku bersyukur walaupun susah payah macam mana pun, aku ada Kate kat sebelah. Kate ni kawan yang boleh bincang apa saja! Tak kira peribadi atau studi. Tapi peliknya kitaorang tak hang-out together, macam aku dengan Lu. Contohnya kitaorang tak penah kuar makan atau minum kopi (salah satu sebabnya ialah Kate mengamalkan diet yang ketat). Lunch dia sayur je….Tiap2 hari dia pasti ke gym. Kalau tak exercise pun tapi wajib ke sana untuk mandi. Mandi free occay! Jadi tak payah mandi kat umah (apatah lagi kalau shower kat umah cam hampeh + bil air pun jimat).
Sampaikan kadang2 aku dah dah boleh cam habit kawan2 dia yang dia pernah cerita kat blog =)

Dan jugak, the way she describe her sv, this entry


Love it! =D Jarang ok aku tengok kat mana2 blog yang detail cerita spesifik pasal orang lain. Banyak cerita pasal life tuan punya blog je lah kan.hehe. Bukan nak cakap tak patut tulis pasal diri sendiri je 100% (biasalah kan blog sendiri, cerita pasal diri sendiri) tapi just aku rasa sangat rare nak jumpa blog/entri yang detail cerita pasal orang lain (family dan husband/bf tak termasuk eh). Means jika seseorang tu boleh cerita detail pasal orang lain (selain family,husband,bf), aku rasa yang dia mempunyai DAYA PEMERHATIAN yang tinggi. Apatah lagi kalau ingat semua2 ciri2 pelik/moment2 yang berkaitan yang lama2 yang dia boleh ingat dan have a desire to put it dalam bentuk tulisan.


Boleh kata she is completely a stranger to me(until now) but I just feel wanna keep reading her stories.


Now, dekat 8 bulan dia tak update blog. Bz kah???? =(

0 voice out: