Pages

Bila ayah berbicara tentang jodoh

"Jodoh tu kan, sejauh mana pun berlari, taknak macam mana pun, kalau ada jodoh tu ia akan tetap datang jugak. Tapi kalau takde tu, dekatlah macam mana pun, buatlah mcm mana2 pun, tetap takkan ada. Sebab apa? Sebab memang dah ditentukan dan dah ditakdirkan. Manusia mampu merancang je tapi tak mampu untuk melawan apa2 yang ditakdirkan untuknya."

Ceramah free dari ayah. Thank God ayah aku berpandangan macam ni. Thank God ayah aku tak berpandangan macam sesetengah orang yang aku berasa rimas dengan pandangan stereotype-nya.

p/s: Ayah mengeluarkan pendapat ni sejak ada satu peristiwa yang berlaku kepada seseorang. Mungkin peristiwa tu membuatkan ayah jadi ‘terbuka’ sikit pendapat tentang jodoh ni.

Peristiwa yang dimaksudkan ialah ada sorang akak ni cun gila. Sekali tengok macam artis. Baik, sopan, ayu, kira muslimah sejati la. Tengok macam takde kekurangan langsung. Seriusly!. Tapi bf dia sekarang macam ‘tak bape lekat’ dengan dia la. Macam ada suka perempuan lain. Belum masuk kisah ex-fiancee dia dulu tu. Kalau orang tengok boleh cakap ‘memang rugi&bodoh la sape2 yang tinggalkan akak tu’ (fiza &aku pun pernah keluarkan ayat ni gak sbb seriously akak tu perfect okeh) . Tapi bila kita kembali kepada fitrah, kita lupa yang Allah yang menggerakkan hati manusia untuk buat begitu dan begini. Kenapa Allah gerakkan hati bf akak tu untuk suka orang lain? Mungkin sebab bukan jodoh lelaki tadi dengan akak cun tu. Mungkin kalau mereka berkahwin, mereka akan ada masalah sebab tak serasi ke apa. Mungkin jodoh akak cun tu dengan orang lain yang lebih baik, lebih serasi dan lebih afdal. Siapa tahu? Allah tahu =)

p/ss: Liking someone is not a crime. Selagi tak menjerumus ke arah dosa & lembah kehinaan =)

0 voice out: