Pages

Kenegerian?




Aku selalu dengar orang kata orang Pantai Timur ehem2 agak kenegerian. Even ada kawan2 aku (yang pantai timur jugak la) mengakui sedikit hal itu. Dan pandangan tersebut telah aku sangkal 100% sejak aku menjejakkan kaki ke MRSM Taiping dulu. Yessssss, that school teach me a lottttt! One of my besties kat MRSM tu, Ain orang Dungun pernah cakap yang awal2 dulu (kat MRSM Taiping) budak Pantai Timur ramaiii dan mereka hanya geng dengan budak Pantai Timur je, tak bercampur, dia tanya aku, aku perasan tak hal tu. Aku cakap memang aku perasan pun. Kemudian bila dah lama2 skit semua berpecah (dah geng dengan budak negeri lain) malah ada di kalangan mereka dah tak berkawan antara satu sama lain (bermusuh atas sebab2 tertentu2). Yang tu memang aku sangat perasan. Aku ingat masa tu musim tesis, ramai yang bergaduh dengan team-mate masing2 termasuk aku&team-mate aku jugak (team-mate aku orang kl gak). Tapi kerana sikap mengalah aku dan keterbukaan aku menerima kelemahan orang dan kesediaan dia meminta maaf membuatkan kami cepat berbaik dan menjadi best friend sampai la sekarang.

Friends is all about chance. Asalkan ko bagi peluang kat orang lain dan dia pun bagi peluang kat ko, memang lah korang boleh berkawan baik tak kiralaaa dari ceruk mana pun dalam satu Malaysia ni.

Dan aku perasan, ke mana je aku menjejakkan kaki je, mesti adaaaa je orang Pantai Timur yang jadi besties aku. Yang bukan setakat bertegur sapa dan senyum2 je tapi yang jenis keluar sekali gi mana2 tanpa rasa kekok, yang tahap share cerita peribadi, gelak2 sharing2 etc etc. Ni housemate aku sekarang ni pun, yang satu tempat kerja, 3 orang kelantan, aku sorang je orang key ell a.k.a aku sorang je ‘orang luar’. Haha. Not big issue bdw, kitorang kamceng gile kepala masing2. Even diorang bercakap dengan aku diorang tak tukar bahasa oke. Sama macam aku. Takde la plak aku tercakap kelantan dengan diorang ke apa kan. Masing2 mengekalkan bahasa asal. Diorang tanya aku apa pandangan aku terhadap diorang dulu2. Aku jawab, diorang nampak sangat rapat dan macam taknak cakap sangat dengan orang lain. Aku tanya pulak apa pendapat diorang terhadap aku. Aku nampak sombong ke. Diorang jawab aku biasa2 je, tak nampak sombong sangat sebab kata diorang aku join jugak diorang bercerita menyampuk skit2 cerita diorang walau tyme tu belum nampak kemesraan pun antara kami. Aku memang begini, kalau aku belum rasa ‘selesa’ memang takkan ada kemesraan a.k.a susah nak nampak aku gelak, Kalau tak nampak aku gelak tu maksudnya tak mesra, tak baik mana la tu sebab aku kalau bercakap dengan orang yang aku selesa, tak pernah tak gelak. Sekarang? Cerita sikit gelak, cakap sikit gelak.hahaha



YOU CAN TRUST ON FIRST IMPRESSION BUT DON’T 100% RELY ON IT

p/s: Ada je orang sekitar aku yang berpandangan septikal dengan orang Pantai Timur ni. Dan setiap kali tu la aku mesti rasa nak cakap “Ko pernah ke baik/bercampur dengan diorang? Kalau tak pernah tolong senyap. Ko tak tahu apa2”. Hahah. Terasa okeh, maklumla bestfren aku ramai orang sana. Nampak gaya macam nak kutuk aku sekali sebab berkawan dengan diorang. Ada sesetengah tu orang yang dia kenal yang berperangai begitu begini (just kenal gitu2 je tak baik mana pun), habis semua orang satu negeri dia nak anggap sama.Tak patut kan? . Kalau nak kutuk sekalipun, tolong jangan kutuk depan aku oke.


We.....

Bila aku inform diorang yang aku dapat kerja baru dan nak berhenti kerja yang sekarang ni, satu hari suntuk mood diorang down, bad mood,keje pun tak bersemangat. First time aku rasa aku jumpa orang yang terang-terangan tunjuk rasa 'down' bila nak berpisah dengan aku. Siap 'paksa secara halus' suh aku jangan berhenti lagik. Ada sorang tu belummm berpisah secara official lagi terus kata rindu kat aku. hahahha (padahal ari2 jumpa lagi setakat ni). Dia kata ada satu keunikan aku yang membuatkan dia suka kawan dengan aku dan akan merindui sifat aku yang tu. Bila aku citer kat ayah aku hal ni ayah aku tanya "Nape, best sangat ke , special sangat ke kawan dengan ko ni sampai sedih2 gitu.." hahaha. Opkos la, kalau tak best takkan diorang tunjuk rasa sedih gitu kan.hoho.. Aku pasti akan merindui diorang dan saat2 bersama diorang. Diorang pun ada keunikan masing2 yang membuatkan mereka kelihatan special di mata aku =)

p/s: Berdasarkan 3-4 pengalaman bersama rakan sekerja yang berlainan, tempat kerja sekarang ni adalah yang paling aku rasa selesa sekali sebab semua pun (asalnya dalam lebih kurang 20 orng) best2. Rasa macam nak je ajak diorang ke tempat kerja baru.

4 voice out:

yonna said...

akak rasa akak 1 of them. yang bermentaliti serupa tipikal. hanya sebab budak2 blah pantai timur ni banyak kat kolej akak, dan most of them macam kena kejutan budaya. huhu.

haaa pasal gado2 pun ye jugak.akak penah experience masa PKN. huhu

tapi tu la kita ni. cepat benar minda terpengaruh dengan cakap2/pengalaman org lain sedangkan kita mana boleh judge semua org belah sana mcm tu kan? :)

tapi rasanya diorg suka bergaul sesama group diorang tu memang fakta. hahaa.

Nadia said...

tu la..kita rasa sendiri, pengalaman sendiri.huhuhu.. aah bab2 diorang suka bergaul sesama sendiri tu mmg tak dinafikan tp tak bermakna diorang tak suka bercmpur ngan org lain. Most of them, tak semua. hehehe

Anonymous said...

hehe. apa yang kak yonna cakap tu betul fakta. kami memang suka/senang bergaul sesama kelantanese, 1 of course sebab dialek. bila guna dialek sendiri, semacam mudah untuk bercerita, buat jokes atau bergurau. 2, kami mudah memahami nature/perangai/kelemahan masing2. diya tak sure kenapa, tapi benda ni agak obvious bila banding berkawan dengan orang luar. 3, atas kedua2 sebab itu lah, yang membuatkan kami senang percaya untuk cerita hal2 peribadi.

=)

tapi, tak semua kelantanese diya mudah rapat. ada jugak yang berperangai super annoying tahap menyampah tengok muka. yang spesis gitu, memang tak 'in' langsung. dan orang luar, ramai yang lebih angel. macam kak yonna dan nadia ;)

Nadia said...

since nadia dah bercampur dengan geng2 kelantan ni, nadia dapat detect dah cara diorang bergurau camne & cara diorang buat jokes macam mana. Agak lain dengan cara orang luar bergurau. Mula2 agak terkedu jap tp bila dah terbiasa mcm bleh masuk plak jokes diorang n terikut2 dgn joke diorang.Dan nadia suka dgr diorang bergurau dengan mnggunakan dialek diorang. Rasa macam benda yg diorang citer tu extra kelakar. hohoho..

Bab dialek2 tu, setakat ni most of them kekalkan dialek diorang bila berckp dgn nadia, mungkin sebab nadia faham kot so sebab tu bleh masuk n jadi rapat.

bab annoying2 tu nadia ada dengar tp setakat ni nadia belum jumpa lagi, belum ditakdirkan untuk jumpa/rapat kot. Yg nadia jumpa/rapat semua ok2.hehe. Harap2 tak jumpa la yg annoying2 di masa akan datang.huuhuhu