Pages

My fav book ever

Definitely this is my fav book ever.



First time jumpa buku ni, aku bertapa satu jam kat MPH Mid Valley. Masa tu tak cukup duit nak beli lagi. Tapi aku ingat ok buku ni. 1 bulan kemudian aku datang dan cari dan jumpa dan beli buku ni. Best gilerrrrrr!!! Seminggu aku dok belek2 je buku ni ulang2 baca sampai pengsan. Wakaka

p/s: Melalui buku ni la aku belajar mengenali senyuman 'palsu' yang aku cerita dalam entri ni.

Aku tertarik ada lagi satu teknik mengesan orang menipu. Contoh kalau kita soal dia pasal peristiwa yang dah lepas. Kalau mata dia bergerak ke arah kanan atas tandanya dia betul2 tengah nak ingat peristiwa itu (kiranya peristiwa tu berlaku dan dia bercakap benar). Kalau mata dia bergerak ke kiri atas tandanya dia tengah MEREKA-REKA peristiwa baru (kiranya tak betul, dia tengah plan nak tipu). Kalau mata bergerak ke kanan bawah maksudnya dia tengah mengesan/mengingat bunyi/lagu/sound yang dia PERNAH dengar dulu. Kalau kiri bawah maksudnya dia tengah mereka-reka bunyi/nak tulis lagu baru ke bla bla bla, gitu lah lebih kurang. Cara ni jugak digunakan oleh polis untuk soal siasat suspek sama ada suspek bercakap benar atau bohong (polis pun belajar psikologi ok) .Dan bila tahu suspek cakap bohong, diorang boleh attack mana2 yang patut. Of course kalau tahu teknik ni pun jangan mimpi nak berbohong sebab semua ini akan dipadankan dengan cara cakap, reaksi muka,kening, gerak tangan dan macam2 lagi. Bila tak match haaa boleh tahu la kan. Korang mungkin boleh kawal 1@2 pergerakan tapi tak mungkin boleh kawal semuaaaa bahasa tubuh korang.

Dan aku suka dengan kajian sains dari segi psikologi yang diorang buat ni. Kuncinya nya ialah.....

Mulut boleh menipu tapi gesture (bahasa tubuh badan) tak boleh menipu. Dan orang boleh mengesan pembohongan yang dilakukan apabila GERAK TUBUH BADAN TAK SELARI DENGAN APA YANG DIA KATAKAN PADA KETIKA ITU.

Oh banyak lah contoh2 nya. Dan aku rasa penemuan ini sangatlah menarikkkk. Sangat sangat sangat!

p/s: Now u already know, i like and love to 'read' others. =)

p/s: Aku dapat tahu reaksi muka pasha sandha tak bercakap benar masa wartawan interview dia ada suatu ketika dulu dalam Melodi masa kecoh kes dia dengan Rizal tu. Dia nafikan macam biasa lahhh. hahaha. Gerak tubuh, kening dan mata ditambah dengan kata yang dia ucapkan pun dah boleh nampak. Terbukti lah kan sekarang? Mari kita kesan pembohongan artis lain.LOL.

0 voice out: