Pages

Kemalangan ngeri 10/10/10. Kun Faya Kun

Touching je baca news pasal kemalangan ngeri ni. I’m usually not like this. Selalu aku baca berita2 camni aku cool je. Tapi entah nape tadi touching je especially bila nampak gambar keluarga mangsa meraung-raung menangisi pemergian anak mereka.


Aku berjauhan dengan family start Form 4 (MRSM Taiping)-2 tahun , Matrik Kedah-1 tahun. 3 tahun aku berulang-alik naik bas. Boleh kata sebulan sekali wajib balik rumah. Kalau kat matrik 2 bulan sekali mesti balik. Setiap kali naik je tangga bas setiap kali tu la mesti aku terfikir “Macam mana kalau bas yang aku naik ni eksiden pastu aku mati?” T_T.


Takleh elak, mesti aku fikir macam ni. Habis tu takkan aku tak balik langsung kan? Pastu aku terfikir lagi. Kun Faya Kun. Ajal di tangan Allah. Dia yang tentukan bila masanya. Bila tiba masanya kau duduk rumah pun boleh tiba2 ‘padam’. Bila sampai masanya, dalam tidur pun boleh ‘padam’. Mati tetap mati. Cuma caranya je yang berbeza. Dan sebab tu aku tak pernah takut untuk naik bas.


Sebagai contoh. Ada sorang ayah ni dia tak bagi anak dia naik bas atas sebab keselamatan dan takut bas eksiden dan anak dia mati,cedera etc etc. Aku pulak fikir lain. Kalau betul anak dia akan mati pada tarikh 10/10/10 (contoh) maka dia akan meninggal dunia jugak walau dengan cara apa sekalipun. Kalau sekalipun dia tak naik bas pada masa tu, mungkin dia tiba2 sesak nafas dan kemudian meninggal dunia.


Macam kisah kawan mak aku ni. Guard kat sekolah. 1 jam sebelum meninggal, elok je bergurau-senda dengan orang sekeliling, gelak2 tetiba tak lama pastu sesak nafas dan mati dalam perjalanan ke hospital padahal dia takde penyakit apa2 pun. Sekaligus takde petanda langsung. Cuma ayah aku je perasan ada sekali tu ayah aku panggil dia, dia tak menyahut langsung. Selalunya dia menyahut kalau dengar ayah aku panggil. Ayah aku cakap mungkin masa tu dia dah rasa ‘something’.


Sama macam kes abang ayah aku ni. Kat hospital. Kali last ayah aku melawat dia dan masa ayah aku beritahu dia yang ayah aku nak balik, dia tak bagi respon langsung. Malah ayah cakap masa da jalan jauh skit pastu ayah aku berpaling jap dan nampak dia pandang je, sejenis pandangan yang ‘jauh dan tembus’. Ayah aku cakap pandangan yang ‘lain macam’ daripada selalu. Sebab tu ayah aku patah balik dan peluk abang ayah aku tu. Sebab ayah aku dapat rasakan pertemuan itu adalah pertemuan yang terakhir mereka. Dan, betul la tekaan ayah aku tu. Tak lama pastu ayah aku dapat panggilan mengatakan dia dah meninggal.

Sedih kan dengar kisah orang meninggal ni =(

p/s: Masa kecik2, masa tak tahu ajal maut ni, aku selalu berdoa yang semoga aku dan keluarga aku dapat hidup 100 tahun lagi, semoga aku mati dulu daripada keluarga aku. Sebab aku seorang yang takut menghadapi kematian orang terdekat. Bila dah besar dah tahu ajal maut ni, aku hanya mampu berdoa, semoga kami semua mati dalam iman. Itu yang paling utama kan? =)

0 voice out: