Pages

Twitter in twtkr is preety cool

OK aku jakun kejap guna application ni sampai buat tutorial bagai. huahuahua. Tumpang lalu ye ;P


First, click kat bahagian bulatan tu


Akan keluar pop-up. Lepas tu isi-isi la mana yang patut pastu tekan 'allow'

Automatik direct ke homepage. Of course in korean but relax, its not that hard. LOL

Pergi ke tab ke-6 dari kiri (setting)- Actually pengguna Firefox korang hala je cursor kat word2 ni, biasanya akan keluar link@word english kat bahagian bawah kiri browser kan, so boleh la faham kot..

Tab pertama baris ke tujuh, sila pilih twitlonger (aku pernah daftar n pernah guna twitlonger dulu so yang tak pernah guna twitlonger ni kene guna dulu la sebelum funtion ni automatik berjalan). Setting yang lain2 takyah usik pun takpe.

Bagi yang rajin stalk artis korea, sila la pilih function translation ye



Yang highlight biru tu adalah perkataan korea untuk 'english'. Kiranya kita pilih translation dari apa2 bahasa ke english la. Kalau status kawan korang dalam malay tapi korang tak paham malay (kononnya la), korang boleh translate status tu ke english. LOL. hehehe.. Dah siap setting click kat kotak kecik bahagian paling bawah (yang gambar atas ni la). Kotak kecik tu bermaksud 'save'.

Kat setiap update status, kalau hala cursor akan muncul 5 kotak berasingan kat bawah sikit dari status tu belah kanan (aku takleh screencap pandai2 la korang tengok ye). Klik kat kotak yang kedua dari kiri (ayat english 'initialize') then tunggu la kalau2 ada translation yang keluar


ni salah satu contoh yang aku klik translate

MAKSUDNYA PERISIAN INI DIA CONNECT DENGAN GOOGLE TRANSLATOR ok. Bijak betul orang yang reka nih. Banyak benda dia connect. Maka sape2 yang selalu stalk artis korea tu takyah susah2 copy status diorang paste kat google translator ye (cewahhh pernah buat ke nadia? Ada la dua tiga kali.LOL). Apa bukti dia connect dengan google translator? Masa clik button tu kan kat browser bahagian bawah ni (untuk yang guna firefox), masa tengah processing bleh nampak dia connect dengan google.com punya translator.


1) Reason aku rasa cool giler. Sebab aku kadang2 kan kalau reply kat org bertapa kat status amik masa yang lama fikir macam mana nak pendekkan ayat. Nak update status panjang boleh la guna twitlonger, kalau nak reply orang panjang? Puas aku geledah twitlonger punya page still tak jumpa (ke aku je yang tak reti?). Ok reason nak lebih word? Mungkin sebab dah terbiasa berblog ayat penuh (tak reti nak short-form kan ayat) pastu dah biasa cakap banyak (LOL). Kat tweet-deck n web kan ada limit kan. Kdg2 tension aku sebab fikir camne nak pendekkan ayat. hhahha

Kalau reply/update panjang automatik akan keluar sebagai url



So kalau update/reply yang ada url sama ada kita sendiri yang update, atau orang yang kita follow punya update, dia akan automatik display ayat penuh takyah nak bukak new link tab

2) Can see picture directly from 'homepage' takyah click apa2 untuk loading, takyah bukak new link tab.

Untuk connection internet aku yang ala2 macam hidup segan mati tak mahu pada satu2 masa tu, memang berzaman la nak tunggu gambar keluar (loading) kat tweetdeck, aku copy pergi new link tab tu berzaman jugak la nak tunggu dia loading.Biasanya kengkawan aku je yang aku view gambar kalau ada. Kalau artis2 tu ikut mood, selalunya memang aku tak bukak la (aku ada penyakit malas nak bukak new link tab for twitter purpose.haha). So cara ni cepat dan ringkas ^_^

Automatik kesan url yang ada video dari update rakan/update sendiri. Can watch video directly (youtube, twitvid etc)



Da macam facebook da... Macam blog pun ada jugak. Embeded terus.heheh. Genius gak la orang yang reka twtkr.com ni


3) Kalau nak reply/respon update kawan, kalau hala cursor kat status akan keluar sign bintang, anak panah dengan RT kat sebelah kanan. Kalau nak RT, click kat RT. So nak reply just click kat anak panah tu je la (takleh screen cap for some reason)



4)Ini page yang di-khaskan untuk RT yang dibuat oleh rakan2.


specific, huh?

Pandai2 la explore selain button ni button apa lagi yang kat baris tu (belah kiri). Setahu aku 1)home 2)Mention (kalau ada orang reply kita)3) Message (atau kata lainnya DM) 4)Timeline kita 5)RT oleh kawan2.

5) boleh tgk orang reply siapa punya status dan status apa respectively.

Asalnya rupa macam ni


Klik kat bulatan. Nak tgk dia reply status yang mana satu respectively.


jadi la cenggini



dan ini untuk refresh homepage



Yang bestnya semua2 benda pun directly and tak perlu masa yang lama untuk loading. Dan actually aku ada la follow beberapa fan-account tapi AMATLAH JARANG untuk bukak setiap link pic yang diorang kasi. Bila aku tak bukak, rasa macam menyemak. Bila menyemak apa dia? Of course aku rasa macam spam!! hahaah. Kalau keluar direct aku just cuci mata je la kot., so takde la rasa spam sangat. geheheeheheh

so kesimpulannya twtkr ni tak semestinya orang korea je boleh guna walau tulisan korea (yang aku tak faham pun). Aku klik sana klik sini tadaaaa, boleh guna dan faham sikit2 cara dia.

3 voice out:

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

oh macam tu ek.. hihihi .. akak jd silent reader je status kawan2.. lol

hurulaini said...

wah...very good tutorial nadia...tak terfikir plak nak usha2 setting semua...and ambe log in pun direct kat twtkr, bukan guna connection tu...

betul...kalau nak buka pic in new window mmg berzaman la...guna ni sungguh mudah kan...kekeke

thanks for great tuto...nak cari word japan in korea plak...byk gk org update guna word japan ni...kekeke

Nadia said...

kak noi: nadia dulu pun silent reader je kak tetiba je jd aktif skg. LOL

hurulaini:u're welcome ^_^

word japan pun dia boleh translate ke english. Sebab dalam malay pun dia bleh translate ke english means apa2 bahasa pun boleh dia translate ke english ^_^

bleh ea log in direct kat twtkr? pernah cuba ari tu , fail! haha. Taktau nape.Tu yg terfikir kene daftar lain ke apa or ke kene tulis nama dalam bahasa korea LMAO