Pages

Surat,emel dan kata-kata layang. Percaya atau tak?

Aku: Nasib tak ditentukan oleh nombor
Seorang pakcik yang aku kenal: Bukan. Nombor yang menentukan nasib
Aku: (potong cakap dia dengan tegas dan seriusnya) Bukan nombor yang menentukan nasib. Allah yang menentukan nasib seseorang.
Seorang pakcik yang aku kenal: (big laugh & tak terkata)

p/s: Perasan tak pakcik tu macam nak putar2 ayat aku? Nasib ditentukan nombor atau nombor menentukan nasib bukankah maknanya sama???

Masa tu aku dengan pakcik tu berdebat pasal isu nombor 4. Masa tu aku questioning kenapa ramai tak suka nombor 4 .Padahal aku dah tau sebabnya apa (apa lagi sebab banyak tengok cerita Cina la, menambah pengetahuan lah bukan?), dah tau sebab tapi AKU SAJEEEEE JE NAK TAHU PENDAPAT seorang mualaf macam dia (dia dah 10 tahun lebih convert) . kekeke jaat tak aku pura2 tak tahu sebab nak dengar sendiri pendapat dia? Anggap saja aku curius nak tahu .Dia kata nombor 4 bawa sial@malang@malapetaka la camtu. Masuk Islam from Buddha that's why no wonder dia 'tercakap' macam tu. Aku pulak selamba je sound dia. hahaha. End up dengan laughing. Aku tak sangka dia sambut kata2 aku dengan gelak sebab aku tak gelak@buat lawak pun, aku cakap dengan serius. Aku nak sambung lagi isu ni tapi sebab dia dah tak terkata apa dah (mungkin sedar dia 'tersilap') then aku terus tukar topik.

Kalau korang perasan, kereta orang Cina nombor pendaftaran kereta mereka TAKKAN ADA NOMBOR 4. Mereka sanggup bayar berapa pun untuk plat kereta asalkan takde nombor 4. Ini salah satu kepercayaan agama diorang. Nombor 4 boleh bawa sial bagi diorang sebab makna nombor 4 sendiri (sebutan dalam bahasa cina) membawa maksud 'mati'. Mungkin diorang takut eksiden ke apa, takut mati cepat. Bwaahahaha AKU TAK PERCAYA LANGSUNG, SEKIAN.

Lagi satu isu emel@surat@kata2 berantai. Dulu masa kat Friendster heboh la satu word ni konon2 kalau tak sebarkan, mak akan mati pada tarikh sekian2! Heh tak kisah la sape mati, mak aku ke ayah aku ke atau aku sendiri mati ke memang aku tak akan sebarkan dan tak percaya langsung. Yang aku kesalnya ada jugak frenlist aku yang beragama Islam sebarkan kat buletin dengan alasan "Tak nak percaya tapi takut sesuatu terjadi kepada ibu" sambil buat ikon sedih ke apabenda tah. Kalau dah buat ayat macam tu kira tak percaya ke? Tolooongggggg aku nak gelak sikit. Percaya eh dia dengan benda2 macam tu? Tak terfikir ke siapa sebenarnya yang menentukan hidup mati seseorang? Adakah emel@surat@kata2 itu. ? Yang konon2 kalau kita tak sebar kita akan kehilangan orang yang tersayang? Blerghhh.

Zaman sekarang kalau nak buat apa2 silalah ingat agama sikit (ok aku tau aku tak la alim sangat nak cakap pasal agama tapi aku nak cakap jugak). Bandingkan adakah yang kita buat bertentangan dengan agama atau tidak? Tak sedar ke kalau sebarkan emel layang apakebenda tu semua seolah-olah macam percaya yang ada 'kuasa lain' yang lebih hebat daripada Allah dalam menentukan hidup mati seseorang?

Ada orang kata "Tak percaya tapi saje je nak sebarkan sebab kata2 dalam tu best". Ok kalau betul tak percaya tapi saje2 je nak sebarkan tolong buang perkataan "Jika tak sebarkan kepada 10 orang bla bla bla bla" sebab kau memang la kau kata macam tu tapi kalau ada penerima yang percaya macam mana? Ini boleh 'membantu' memesongkan akidah orang lain okeh wallahualam.


p/s: Setiap kali aku dapat emel@kata2 jenis macam ni kalau sendernya bukan Islam aku takde hal, tapi kalau sendernya Islam aku ada sedikit rasa terkilan.

p/s: Aku ada terbaca buku berkaitan kemunculan Dajal@dunia akhir zaman 2-3 hari yang lepas tulisan seorang ustaz. Dalam buku tu kata kemunculan Dajal adalah untuk merosakkan akidah umat Islam pada akhir zaman. Salah satu caranya ialah menggunakan 'orang tersayang' sebagai umpan untuk memesongkan akidah seseorang. Cara lain ialah dengan mengumpan dengan kekayaan,wang,makanan etc etc. Hermmm

1 voice out:

mun-e said...

kat ofis sy dkt lift, tingkat 4 ganti dengan 3a, tingkat 14 ganti dengan 13a.

mula2 dlu mmg pelik sbb nak pg tgkt 14 tp dlm lift xde no 14. hahah. confius je.