Pages

Makanan phobia

Nak kata phobia tu mungkin kurang tepat tapi lebih kepada makanan2 yang aku tak berapa nak masuk tekak kot.hehe

1) Tempoyak.

Perkara yang mak dan ayah aku pelik ialah aku hantu durian. Memang tahap hantu la kalau nak kata. Tapi memang say no to tempoyak. Dan sampai sekarang aku belum pernah sentuh dan tak berminat nak sentuh lagi.hehe. Tak tahu kenapa. Just not interested.


2) The tarik

Dari kecik sampai form 4 aku tak layan The Tarik. Nak kata sebab air bersusu, Nescafe dengan Milo aku layan plak. Tiada jawapan kenapa tak suka. Pastu masuk MRSM Taiping, waktu supper selalu la air the tarik ni jadi menu mak cik kantin ni. Nak taknak terpaksa la minum sebab aku takleh owh makan tanpa minum. Tercekik kang. Pastu lama2 minum tu kan macam eh eh ok la rasa the tarik ni takde la teruk sangat rasa dia. Setiap kali minum tu habis okeh. Siap tambah lagi. Balik rumah pun layannn the tarik. So mak aku dengan ayah aku hairan sejak bila aku boleh minum the tarik ni. Sebab biasanya kalau menu pagi kat rumah ialah teh tarik, biasanya mak aku akan buat air teh o untuk aku dengan nana sebab kitorang tak minum teh tarik. Sekarang? Minum je


3) Air bandung

Fuh, ini tak suka tahap kronik nih. Orang kata tak kenal maka tak cinta tapi dengan air bandung ni dah kenal tapi tak tercinta-cinta lagi okeh. Kembang tekak bila minum. Dari kecik lagi aku tak suka. Masuk MRSM Taiping selalu la air ni jadi pilihan makcik kantin untuk menu lunch. Aku ni terpaksa2 la minum sebab takut tercekik kang masa makan. Tapi cukup la seteguk dua. Aku rasa minum seteguk dua tu pun dah macam masuk rancangan Fear Factor dah. Sumpah rasa macam fear factor. Tekak aku macam takleh terima kombinasi sirap+susu.
Dan sampai sekarang aku tak boleh menerima air bandung ni. Kalau takde air lain selain air bandung aku sanggup tahan haus. Kalau aku rasa mcam haus separa mati, baru aku minum seteguk dua tak lebih dari tu.


4) Sambal belacan

Sekali lagi, kat MRSM Taiping ialah kali pertama aku makan sambal belacan. Sejak tu macam eh eh takde la horrible sangat rasa dia. LOL

5) Petai? Nooooo. Sampai bila2 pun aku tak nak makan petai, jering dan seangkatan dengannya.

6) Asam pedas. Nama je suku sakat Melaka tapi tak berapa interested dengan Asam Pedas. Ayah aku sedia maklum dengan hal ni. Kalau menu utama ialah Asam Pedas, dia akan fikirkan menu lain sebagai tambahan sebab dia tahu anak dia ni tak minat snagat Asam Pedas.

7) Tempe goreng
Hihii kegemaran baru sekarang. Dulu apasal tah aku tak suka. Aku pun lupa aku pernah try makan atau tak. Sekarang tetiba aku rasa tempe sedap giler sampai kalau ada dalam menu hari2 pun takpe.


tu je senarainya pun(^,)

6 voice out:

mun-e said...

hahaha air bandung tu same laaaaa. tapi skang dah suka dah (baru je suka :p)

sebab dulu tak suka sebab rase geli nak minum. hoho. paham paham perasaan nadia tu ;p

farah, s. said...

heh. tempoyak tu je sama ngan farah, yg lain nombor 2 hingga 7, itu semua my fav. hahaha

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

1) Tempoyak
- oh akak pon hantu durian tapi tak makan tempoyak gak. Haha.. sama le kita. Akak suka durian tu macam tu je.. kalau dah dijadikan makanan lain akak tak berapa suka lah. Kalau bubur durian tu akak telan le jugak, tapi tak berapa sangat. Tapi kalau tempoyak, woah! langsung takmau sentuh.

2) Teh Tarik
- HAHAHAHA, akak tak suka teh susu.. enough said :D Kecuali kat UMP dulu le, sebab abang tu wat teh susu tak rasa sangat susu dia ;p

3) Air Bandung
Tak berapa jugak. :D Akak suka air laici ! (padahal takde orang tanya pon)

4) Sambal Belacan
WAAAAAAAAAAAAAAAAAHHH, nyamnyam, ni kaknoi punya fav ni.. makan boleh bertambah² lagi kalau ade sambal belacan.. kat umah ni, potong timun cecah sambal belacan tu dah jadi kegemaran dah.

5) Petai
Say No! to petai. Hihi.. ramai yang suka, tapi akak tak :D Lagipun bau mulut pastu,perghh! @_@
Masa kat Shah Alam dulu suka ambil lauk udang sambal petai tu kan, awal-awal akak asing petai dia.. haha..amek udang je

6) Asam Pedas
Ni bukan Sabahan punya menu, so lidah Sabahan pon tak berapa nak masuk dengan lauk ni ;) tapi lama² tu OK lah jugak.

7) Tempe goreng
WAAAAAAAHHHH, excited! Ni sangat sedappp ok!! cicah sambal belacan, perghh! perfect!! leh bertambah² makan... :D

Upssss.. wat entry kat comment box Nadia plak.. hihihihihiihi

(^______^)

Nadia said...

kak murni: haha, nadia dah try kak. Setiap kali try tu la rasa macam masuk pertandingan fear factor dlm tv tu T_T

farah: hehehe.Ur fav? Wahhhh =D

kak noi: wahhh panjang komen akak. Terkejut jap. hihi

1) Nadia pun makan jugak kak bubur durian. Tu yg buat ayah n mak bertambah pelik tu. Kakak nadia lagi laaaaa pelik. Takleh bau durian langsung.Langsung.Boleh kata sangat membenci durian dan baunya. Kalau bau sikit je mesti nak termuntah. Pastu kalau kitorang makan dia akan bising2 komplen pastu takleh dekat2, dia lari pergi bilik tapiiii TEMPOYAK DIA MAKAN OKEH. haha. Tak ke pelik ke tu? LOL

2)Hahah sekarang ok sket dengan teh susu asalkan susunya tak rasa sangat. hehe

5) Aah, ramai suka kan kak. Pernah terfikir nak try tapi takutttt (apasal tah nak takut bukan kene kejar dengan hantu pun.LOL)

6) Sangat suka tempe sekarang! haha. Buat sambal kering+ikan bilis sangat sedap!!!

en_me said...

nak kawen orang jawa nih.. ihiks

yonna said...

dulu akak pun tak suka air bandung! lol. mcm ngeri tengok kaler air tu. TAPI, sekali minum air bandung soda kat JB 2 tahun lepas, humaihhh sampai sekarang ketagih okk! T________T tp kena ada soda la. kalau takde soda akak tak minum.

eh eh asam pedas tak suka? huwaaaaaa nangessssss. -___- makanan heaven tu dik =p hahaha.takpe. masing2 kan :)

wahh suka tempe.sama la kita :D boleh kawen dgn org jawa. hihi