Pages

How to differentiate autotune sound

Semalam (err…ke kelmarin) ada orang tanya aku macam mana nak differentiate autotune sound. Aku nak jelaskan detail2 kat sini. Bersedia lahhhhhhh. Muahahah


First, kita pergi ke definition word itu sendiri. Autotune pada pemahaman aku ialah suara manusia yang di-modified oleh computer . Tujuan/kelebihannya ialah, suara orang tu akan jadi perfect&flawless takde langsung cacat celanya. Sebarang kelemahan pada suara dapat disembunyikan (sebab tu perfect giler). Ke-tak-baik-kan-nya (tak nak cakap keburukan sebab tak buruk pun.LOL) ialah hilang keoriginality dan identity suara penyanyi asal. Autotune ni ada banyak tahap. Tahap rendah ke tinggi (ada peratusannya kot). Kalau tahap paling tinggi ialah ala2 macam suara chipmunk tu.


Ok, kita pergi ke cara macam mana nak differentiate. First, tengok perbezaan MV dengan persembahan live. Jika anda seorang yang tengok MV ulang2 kali pastu tengok live perf mesti boleh detect kelainan dari segi bunyi/sound. Yang ni aku tak tengok ulang2 kali pun tapi sebab aku agak peka dengan bunyi, so aku cepat detect.



Kedua, kita mesti kasi contoh. Err…kita kasih contoh my bias band lah ek a.k.a band yang aku suka. Kang aku bagi contoh band lain cam tak best plak kan. Here we go, lagu yang aku rasa dari first sampailah ke last dipenuhi dengan sound autotune .



MV

Oh no…. hilang keaslian suara HJB, hilang ke-manly-an suara JM, hilang keoriginaliti-an suara KYU&leader dan of course hilang kemerduan suara YS. Aku macam tak kenal suara diorang dalam ni -_- Yes, this is the ONLY song yang ada autotune secara pukal. Lagu lain tadak. Aku rasa mungkin diorang nak testing ikut trend kot sebab setiap solo line ada dari awal lagu sampai last.. Before ni ada jugak tapi sangat sikit setakat 1-2 line je dalam satu lagu.


Live



Dan aku rasa part chorus tu je kot yang sounds normal. Aku rasa ini sebab dari dulu sampai sekarang lagu ni tak mendapat tempat dalam hati aku. Keke. Nana my sis, so u know why time ko ajak aku minat lagu ni (back to zaman ko discover diorang hujung 2009 after BOF), tapi aku pandang sebelah mata jek? Hehe.


Just carefully hear the singer voice than u can detect it. If u often get used of SS501 song, of course can recognize their voice right? Their voice are really unique that u can easily recognize and detect it. Then boleh detect sebarang bunyi2 pelik.

Ok sekarang aku bagi contoh lagu yang sikit je autotune (like 2% je kot) dan tak menjejaskan langsung perjalanan lagu. Act jadi kebiasaan kot lagu rapping ada autotune tapi untuk lagu diorang ni sikitttt sangat. Memang tak menjejaskan langsung la.

Tajuk: Fighter. Part intro (yang English lyric tu).Oh my…HJB yang nyanyi? U can differentiate part intro ni dengan part intro dalam LOVE YA. Orang yang sama tapi suara berbeza. Aku tak dapat detect dia yang nyanyi part ni..huhu.. Dan lagi satu part “I can fight you always in my mind” the first two, part leader nyanyi tu. Yang JM nyanyi tu normal..

Ok dah. Tu je. Antara contoh lagu yang 100% takde autotune langsung


A Song Calling For You. Oh tolong. Everything pasal lagu ni adalah comel. Choreography, MV and all. This song gonna be the cutest song for me out of all =)

Pemerhatian aku, kpop fans ada dua jenis. Satu, yang tak kisah lagu autotune ke tak autotune ke janji boleh 'in' ok je bagi diorang dan satu lagi yang tak boleh masuk langsung dengan bunyi autotune (aku salah sorang la tu). No kompromi even minat macam mana pun artist tersebut. Aku harap lagu2 SS501 after this takde autotune secara pukal please otherwise lagu tu takkan ada dalam playlist aku..huhu.... So great album terbaru ni doesn't sound autotune at all. Ni idea HJB la ni (dia penyumbang kepada idea muzik&lagu untuk album terbaru ni) , sebab dia kata dengan bunyi tak autotune, dia rasa lagu akan lebih 'dekat' dengan pendengar. Oh HJB u're just great. hihihi