Pages

Kurang penglihatan vs Kurang pendengaran


Ada sepasang suami isteri yang sudah boleh dikatakan lanjut usia. Kerana semakin berusia, yang lelaki sudah kurang penglihatan (atau boleh kata memang tak boleh nampak langsung) dan yang perempuan sudah kurang pendengaran (dia hanya boleh dengar dengan jarak dekat sahaja).

Ema=perempuan (bukan nama sebenar)
Atan=lelaki (bukan nama sebenar)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Atan:

Ema! oh ema! Emaa!!! Kau ni pekak ke aku panggil. Kau sje je buat aku marah kan.

Ema! Ema! Kau ni tak dengar la aku panggil. Kau nak aku panggil macam mana lagi. Kau nak bagi aku panggil kuat2 biar satu kampung dengar ke? Pekak la kau ni

Ema! ema! Ko ni memang la, aku panggil sejengkal je kau tak dengar kan. Sebelah je. Dekat pun tak dengar (padahal dia tak nampak, isteri dia yang tadinya sebelah dia dah takde sebelah dia dah. Dah pergi tempat lain tapi dia masih ingat isteri dia sebelah dia waktu itu)

Ema! Ema! Aku panggil kau tak dengar kan. Kang aku balun kau kang, biar aku masuk lokap. (padahal nak berjalan pun pakai tongkat, nak pegang cawan pun terketar-ketar)

Aku cakap nak roti. Roti. Aku taknak makan nasi. Yang kau bawak nasi kenapa. Kau ni tak dengar aku cakap kan.

Aku tahu la. Ubat ni blablabla (note:aku tak ingat dia cakap pasal apa tapi berkisar pasal ubat). Kau diam je jangan sibuk2. Aku tahu la.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Aku tanya orang yang terdekat dengan pasangan tua tu. Yang Atan (bukan nama sebenar) memang pemarah sejak dari muda ke? (atau short cut nya, Atan memang jenis pemarah sejak azali ke?). Orang tu jawab, dulu Atan (bukan nama sebenar) tu ok je, bukan jenis marah2 atau cakap harsh macam tu. BUKAN. Dan orang tu pun terkejut bila dah lamaaaaaa tak jumpa (pasangan tu baru balik Malaysia setelah lamaaaa bertahun-tahun menyepi di oversea tu) dan jumpa2 je dapat tahu Atan (bukan nama sebenar) dah berubah. Lelaki tu kata ia mungkin sebab effect 'berusia' (as we know orang makin tua, akan jadi makin sensitive,aku tahu fakta ni) dan effect yang Atan (bukan nama sebenar) baru je hilang penglihatan (semua pun tahu kalau kita ada nikmat mata/mana2 anggota badan sekian lama tiba2 dah takde dah, kita akan jadi super sensitive, ia LOGIK)

Satu je kesilapan Atan. Dia tak sedar (atau tak tahu atau takde orang yang beritahu atau dia yang tak memahami?) yang isteri dia semakin lama semakin kurang pendengaran. Despite dia menjadi semakin sensitive dan kurang faham situasi sebenar isteri dia. Tapi nasib baik isteri dia tahu yang suami dah hilang penglihatan. Dan nasib baik isteri dia jenis tak kisah dan tak ambil hati for whatever harsh word yang keluar dari mulut Atan. Tu nasib baik isteri dia masih boleh dengar dengan jarak dekat dan boleh ikut apa dia cakap (ambil roti ke ambil ubat ke etc), aku cuba bayangkan in the future bila isteri dia dah tak boleh dengar sepenuhnya. Can imagine macam mana mengamuknya Atan?

p/s: Jangan tanya apa reaksi aku dan family aku terhadap mereka. It's far from your expectation or imagination (aku ada cakap tak yang aku ni someone who is UNPREDICTABLE when react with something?). haha. Kadang2 sepatutnya/naturally orang akan react macam ni tapi aku react macam tu. Kadang2 orang expect aku react macam tu tapi aku sebenarnya react macam ni. Then regarding this, i just realise that my family are with me at this time! haha. Nana too! Tak sangka kebetulan sama.. Aku ingat aku sorang je bereaksi macam tu (it's under-normal.LOL).Nana la obviously sama dengan aku. haha.Nak cerita sepenuhnya but hermm...hermmm...read below till the end of entry =)

p/ss: Aku harap dah tua nanti, aku dan pasangan tak seperti mereka. I just wanna live peacefully for my entire life. Dan aku jugak berharap mak dan ayah aku tak seperti mereka bila dah lanjut usia nanti.

p/s: Actually aku nak cerita panjang pasal ni. A little more detail, my feeling about this, my family feeling&reaction about this but i doubt some of my readers(if any) doubt me. Yeah, aku sedar kadang2 apa yang kita tulis tak semua akan sampai kat orang dan orang mungkin mistake about my statement. Orang boleh tafsir macam2 dengan apa yang kita tulis (kat mana2 sekalipun). TAK SEMUA ORANG FAHAM apa yang kita nak sampaikan sebenarnya. Hanya orang yang betul2 'faham' diri kita@situasi je yang tahu. I just feel pissed of when someone easy judging on me (if any). Oh yeah, aku mengaku dulu2 pun aku easy-judging at the first jugak. Thank GOD. Allah sent somethings that make me realize, kalau aku baca/dengar apa2 yang dulunya aku rasa little bit annoying at the first (walaupun aku tak say out tapi dalam hati still rasa annoying) tapi sekarang aku baca/dengar dengan ZERO feeling and not easyly judging especially orang yang aku tak kenal. Seriusly ZERO feeling. Untuk orang yang kenal, I just fully accept who-ever they are.

P/S: Ada chance entry2 akan datang akan jadi less word. Atau mungkin less entry.hahaaha less entry macam susah je. LOL


0 voice out: