Pages

Lawak?

Dulu (note:dulu), aku pernah dapat statement dari seseorang. Salah seorang daripada geng aku (dulu). Dia meluahkan sesuatu lebih kurang macam ni kat aku.

"Rasa macam tak boleh masuk dengan korang. Rasa macam kt ni lain daripada korang2. Kt tak pandai buat lawak macam korang. Kadang2 bila korang gelak gila2@buat lawak, kt macam tak boleh faham kenapa. Kt tak gelak pun. Entah, rasa macam tak boleh masuk"

Statement yang membuatkan aku terkedu. Statement yang memerlukan aku jawab sebenarnya (tapi aku lupa aku jawab apa dengan dia).

Ok, sekarang kita bercakap pasal sense of humor. Sense of homur atau dalam BM nya SIFAT LAWAK@KELAKAR tu perlu dibuat-buat ke? Bagi aku ia bukan dibuat-buat tetapi datang secara semulajadi. Seumur hidup aku la kan, tak pernah aih ayat ni ada dalam kepala aku 'Aku nak buat lawak apa ni lepas ni eh?' ataupun 'Pukul 6 ni nanti masa makan malam, aku nak buat lawak apa eh nanti?' ataupun 'Eh, aku buat lawak ni apasal takde orang gelak?'.


Aku sangat percaya setiap orang ada sense of humor masing2 cuma peratusannya mungkin berbeza tetapi TETAP ADA. Aku pun kalau dikirakan ada la jugak tapi tak tahu la pulak peratusannya. Tapi tak la banyak sangat sampai mencecah 100%. Kalau dah dekat2 100% macam tu baik aku resign je kerja aku sekarang lepas tu apply je masuk Raja Lawak Astro tu kan. Muahahah. Tak pun jadi pelakon tambahan You Are Beautiful tu ke. Erkkk..Ngarut!!.


Aku pernah selak dalam majalah remaja. Ada saranan yang agak baik di situ. Katanya tak semestinya kita perlu pandai buat lawak untuk memproduce humor tapi kita boleh join dengan menambah-nambah atau mengubah suai daripada ayat orang yang pencetus lawak tu. Aku macam terfikir kebenarannya. Sebab antara geng aku dulu, kalau ada sorang pencetus lawak, ia akan bersambung-sambung dan melarat-larat dari sorang ke sorang akhirnya end up dengan SEMUA ORANG MENYUMBANG LAWAK@BAHAN UNTUK GELAK.


p/s: Aku jenis yang tak mudah terikut-ikut. Kalau aku rasa lawak, aku gelak. Aku tak kisah la orang lain rasa tak kelakar ke, atau orang lain tak gelak ke, whatevaaaa. Aku akan gelak sorang2. Bukan senyum ye, GELAK (ada beza). Tapiiiii, kalau aku rasa tak lawak, aku takkan gelak walau macam mana hebat pun orang sekeliling aku gelak. That's me. I show my true expression directly.


Secara kesimpulannya, lawak datang secara semula jadi kot, bukan dibuat-buat. Sekian