Pages

Eye Make-up


Percaya tak di umur 23 tahun ni, aku tak reti nak apply eye-liner? (atau ringkasnya tak reti nak make-up kat bahagian mata except calit2 eye-shadow). Tak caya boleh tanya rumate 3 tahun kat UPM tu. HAHA. Kat UPM tu, nak apply eye-liner pun suruh dia applykan. Kalau takde dia, memang takdenye nak ber eye-liner bagai ni.

Sebab, aku takut kot2 aku apply terlebih sikit kang ada rupa hantu Kak Limah balik rumah pulak kan. Kalau apply sikit sangat jadi terlalu biasa sampaikan rasa macam eh eh tak payah letak eye-liner pun takda effect kot. So how?

Kalau tak make-up, camne nak bagi mata nampak besar kan. Tu Siti Nurhaliza mata sepet asal dia make-up mata nampak besar je *verangan nak mata aku nampak besar jugak walaupun hakikatnya mata kecik holoh holoh biarlah aku nak mata nampak besar kannn*

Apa smokey2 eyes ni? Pelik ok. Berat sangat. Bagi aku laaa. HAHAHA. Bagi orang lain mungkin cantik. Dalam gambar mungkin ok tapi tengok depan2 nampak macam over-do . Bagi aku laaa. Aku kan suka yang ala2 natural je kan...

Kesimpulannya aku takyah la nak ber eye-liner bagai ni... Tapi aku suka je tengok perempuan2 make-up ni. Tapi artis Malaysia aku tak suka tengok sangat sebab eye-liner diorang nampak ter-over sangat sampai menjejaskan kecantikan semulajadi diorang. Especially Rozita Che Wan, aku rasa dia make-up light2 100 kali lebih cantik daripada make-up lebih2.

Aku suka tengok artis Korea/Jepun make-up. Heeee. Selalunya dalam drama la. Diorang make-up light sangat tapi cantik dan nampak sederhana tapi tetap cantik. Bukan muka okay. MATA. MATA. HAHA. Pastu sebab kedua yang aku suka tengok ialah ciri mata aku lebih kurang mata diorang. Sepet dan double eye-lid. Eh eh, macam ferrasan pulak ayat ni. Muahaha.. Sekali lagi, bukan muka okay, MATA,MATA. haha. So aku macam nak tahu la macam mana diorang apply make-up mata ni dan nampak good good je. Suatu hari aku ada terjumpa la blog mana tah yang mengkhusus kepada make-up mata, masa tu macam semangat abis la nak belajar make-up mata (konon) malangnya ia khusus untuk orang2 yang bermata besar ala2 pelakon Bollywood, sebab bila aku apply kat mata aku(mengikut teknik yang dia ajar) apasal jadi huduh semacam je nih?

Terus menjunammm semangat nak belajar make-up. Hilangggg, terbangggg.. Huhuhu.. Sampai la semalam semalam (err..dulu semalam ke orang kata?) aku jalan2 kat youtube dan ter-accross dengan video kat bawah ni,

Goo HaRa make-up





Go Hye Sun make-up



Sandara Park make-up




dan video2 ni berjaya menaikkan semangat yang telah menjunam itu. Dan2 ok aku jadi semangat giler on the spot aku ajak nana pergi kedai Guardian dan borong 2 jenis eye-liner (eye-liner biasa dan shimmer eye-liner), gel-eye liner (yang ni beli online, dengan adik2 aku sekali nak tumpang beli skali ok) siap blusher sekali. Eh apa kaitan blusher dengan make-up mata neh? KAHKAHKAH. Semangat giler aku test make-up mata kat mata nana (sebab mata nana pun ala2 mata sepet macam aku jugak) tak caya tanya nana. HAHA. Sian dia jadi bahan eksperimen aku semalam pastu tak habis2 aku puji diri sendiri sebab berjaya make-upkan mata dia kasi cantik. Pastu tak habis2 puji mata nana apasal cantik semacam je ni.Kekekeke. Kan nana kan? Kekeke jakun sekejap. Sian jugak kat diri-sendiri sebab dah 23 tahun baru reti nak make-up mata dengan cara yang betul =_=


Aku paling suka make-up style gini. Pastu tambah eye-liner jenis shimmer kat bahagian bawah mata(ala2 Go Hye Sun style).. Perfect dah.. TAK PAYAH APPLY FAKE EYE-LASH pun... Neway, aku tahu beza mata yang apply fake eye-lash atau tak okkk.. Maklum la, aku tak suka pakai fake eye-lash. Rimasssss pastu mana tau tengah2 pakai sekali tertanggal depan orang ramai ke tak ke malu? HAHAHA

Make-up style Sandara Park tu ok gak untuk occasion. Still tak nampak over. Selama ni aku fikir hanya eye-shadow je yang boleh mengubah 'rupa mata' seseorang, rupa-rupanya eye-liner lagi ok. Takyah eye-shadow berlapis-lapis sampai endup macam rupa menakutkan aku tengok.huhu..


Aku suka tengok orang yang make-up tapi macam tak make-up. Aik? Macam mana tu. Heheh jenis yang 'tak berat' sangat la. If u know what i mean. Tapi selalunya aku tengok make-up orang kawen ni heavy2 sampai dah macam wayang opera cina pulak aku tengok.Pelik aku, bukan ke kita boleh minta test make-up dulu ke (i mean bayar lebih kurang RM30 camtu?). Test dulu,kalau puas hati amik la kalau tak puas hati takyah amik. Sepupu aku dulu pernah di-makeup dengan tukang make-up tapi dia terkejut dengan hasilnya. Pastu dia bersanding dalam keadaan tak ceria langsung sebab rasa make-up tu mencacatkan penampilan dia. Tapi aku tengok dalam gambar ok gak la tapi depan2 macam pelik sikit. Ye la kan, sesetengah tu dalam gambar cantik tapi depan2 tak cantik sangat. Kalau boleh biarlah dalam gambar cantik, depan2 pun cantik kan.Huhu..Sesetengah make-up sesuai untuk mata besar, tapi bila di-apply pada mata sepet serius huduh/tak kena aku tengok. Bertambah sepet jadinya. Takut je kot aku tunang/kawen nanti jadi kes2 camtu..

Nak tengok rupa bila guy make-up eye-liner? Tengok MV ni. kekeke..



Antara MV yang aku tengok banyak2 kali pun tak jemu. Aku suka tengok eye make-up diorang dalam MV ni. Nampak cool abis. Pastu tak over-do sangat... Light2 gitu. Pastu muka Young Saeng & Jung Min kan selalu cam comel2 je cam girlish sket kan so bila apply eye-liner nampak la macam manly gitu. Pastu Hyung Jun yang muka style ala budak2 pun nampak la macam lelaki dewasa sket kan..hahaha...

7 voice out:

Fay said...

nak try lah! hihihi. memang suka make-up mata yg mcm ni! ihihii! XD

Nadia said...

if i not mistaken, ur eyes pun sepet jugak kan. So memang sesuai la make-up mata camni. hehehe. Try jgn tak try. Me dah try, memang awesome. Hihihi *berbunyi jakun sekali lagi*

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

HOHOHO.. Akak paling suka tengok eye make up kat youtube.. HAHAHA.. lagi-lagi kalau yang pelik-pelik... tak pon yg cantik macam cat-eye (AIK? KUCING LAAAAAAAAAAAAAAGI) or arabian punya style.. Memang lawa..


Tapi

Akak pon tak reti nak mekap mata.. Akak hantam je.. HAHA.. akak baru try pakai eyeliner yg jenis basah tu..apa tu nama dia.. oh ya.. liquid eyeliner.. akak dah lama tak make up, so rasanyaaaa.. dah tak reti kot pakai dia.. HUHU.

Nadia said...

aah kak.. Nadia suka style yang cat eye tu.Kucing pun kucing la.kekekek

nadia pernah pakai liquid tu (sepupu punya) tapi tak bape best pulak rasanya sebab kalau silap sikit je cepat comot&lambat kering..cam leceh skit..huhu

c.nad said...

like this post...sy pun skrg sedg cube explore2 makeup mate ni....
yg shimmer tuh yang mane? yg kelip kelap tuh ke ek? n lagi satu kan gel eyeliner mahal tak beli? ari tu tgk yg silky girl punye mcm best tapi kecik and cepat sgt sold out kat kedai, mau cr brand len tapi tak tau mne sesuai.....suggestion plz... :) tq!

Nadia said...

yang shimmer tu eye-liner yg jenis berkilat&shining. Contoh yg sy beli yg jenama silky girl yg ni

http://4.bp.blogspot.com/_5Tu3cxCnMxw/TB1AHbuDWAI/AAAAAAAAAxc/pesFp9MVW5A/s400/Image312.jpg

http://media.onsugar.com/files/2010/04/13/6/551/5512498/image_2.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3031/2909342296_c33090d339_o.jpg

(Funky eyelights pencil). Nampak tak kaler dia mcm kilat2 sikit. Sy amik yg kaler silver sbb boleh match dengan semua kaler eye-shadow tp kalau nak amik kaler2 lain pun boleh je kalau pandai match.Ok jugak la brand Silky girl ni since murah tapi tahan lama (tak senang tanggal)

yg gel eye-liner be4 ni ada buat research kat internet. So far maybelline yg harga reasonable yg plg bagus (smooth,tak smudge, texture bagus&pekat,tahan lama,tak terlalu cepat kering&tak terlalu lambat kering,waterproof). Sesetengah brand dia mcm tak smooth dan sesetengah tu pulak tak tahan lama dan cepat comot kalau lama2 pakai.Ada tu texture tak bagus (macam berdebu bila dah kering, so nampak comot sikit), sesetengah tu pulak texture macam cair, bila apply tak cantik.Semua2 info ni sy google&google image. Heee.. So far, best brand Bobby Brown tapi memang mahal la Rm70 rasanya. heheh. Kalau nak try2 or nak jimat sikit, leh try maybelline. Harga RM39.90 tapi kat watson selalu ada less leh dapat harga RM32.Yg Guardian ni sy beli RM35 cmtu..Dah try dah ke brand Silky Girl? Cuba try dulu ok tak. Dr segi smooth or tahan lama tak, texture bagus tak..Sy tak try lg brand tu sebab hari tu tgk dah sold-out so tak sempat nak try2 kualiti dia or nak beli.Tu yg amik je Maybelline ni. Tp berdasarkan review yg sy baca, silky girl is a good start, kualiti not bad dan harga pun reasonable. Saiz dia memang kecik tapi kalau tgk betul2,portion yg kita pakai pun sikit je act. So berbaloi dgn harga. Rasanya gel-eyeliner ni lagi jimat drpd pakai liquid eye-liner. Kalau pencil eye-liner pulak, nak apply teknik2 cat-eyes/style dlm entri ni kurang sesuai sebab tak smooth dan tend untuk nampak comot (dah try dah).Hehe

c.nad said...

ooo yg tuh ke shimmer tuh...selame ni ade gak tgk2 tp ingt kan just untuk more funky look for event je sesuai...doesnt know that name die shimmer....

saye pun tak suke liquid sbb comot la...dh la kalau tak terkawal tgn, trus la melencong ke tempat len pulak eye liner tuh.. gune stick pulak kdg2 mcm lekat kdg2 cm tak, tu yg tak puas hati tuh... i will try gel soon, tgh tggu gj mau g shopping...

this morning sy dh tried buat ala2 go hara(konon)but just eyeliner & e.shdw sj la kan..nak try2 je..so far ok la, tp kena byk buat lg, bg cntik...hehe...thanks to u