Pages

Review: Playful Kiss (korean drama)



Warning: This is unprofessionally review


SINOPSIS

Citer ni mengisahkan seorang perempuan bernama Oh Ha Ni yang sangat sukakan seorang lelaki bernama Baek Seung Jo sejak dari high school lagi. Baek Seung Jo digambarkan sebagai seorang lelaki yang perfect. Seorang yang genius (mempunyai IQ=200), cold, popular di kalangan perempuan, pandai bersukan,etc etc perfect la tapi malangnya tak berapa pandai nak jaga hati perempuan (tak reti nak cakap elok2.LOL). Masa Oh Ha Ni dengan beraninya memberikan surat cinta pertama untuk Seung Jo malangnya dijadikan bahan joke pulak. Sung Jo pergi betulkan surat tu (ala2 macam mark markah untuk peperiksaan, ‘karangan’ tu dapat D-. LOL). Segalanya bermula apabila rumah Oh Ha Ni musnah dalam gempa bumi dan dia dan ayahnya tinggal di rumah Seung Jo (ayah Seung Jo& ayah Oh Ha Ni ni best friend). And the rest citer ni go on dengan bagaimana caranya perempuan ni mengejar cinta lelaki ni dan bagaimana perasaan lelaki ni yang cold dan macam takde perasaan perlahan-lahan bertukar menjadi suka & sayang.


Komen aku:

Episodes 1-2: “errr”, Episodes 3-4: “hmm”, Episodes 5-6: “YES!!”, Episodes 7-8: “LOVE”, after that: LOVEEEEEE overload


scene yang sungguh la tak boleh blah! Hani ahh~ Adoyaiii

Cerita ni mempunyai dialog dan plot yang agak ringkas, yang tak memerlukan aku banyak berfikir sangat. Walaupun macam tu, cerita ni bercirikan yang bila ko tengok kan, ko sendiri tak sedar yang ko tengah senyum2 masa tengok. Kadang2 tu scene dia biasa2 (scene yang memang takde unsur2 humor) tapi ko still senyum2 tengok. I guess sebab character Oh Ha Ni & mak Seung Jo ni kot. Really something. Watak yang membuatkan aku rasa nak senyum jeee most of the time bila diorang muncul dan bercakap. Keseluruhan cerita adalah citer ni kelakar dan sweet! Dan bagi aku, salah satu drama yang berciri worth watching ialah drama yang mengandungi unexpected scene. Banyak jugak unexpected2 scene yang buat aku tergelak sakan.


Dan yang aku rasa macam lawak+sweet tu bila heroin tu follow hero dengan senyap2 la konon. Dia bajet2 hero tu tak tahu la yang dia tengah follow all the way tapi sebenarnya hero tu tahu ok tapi sajeeee je buat2 tak tahu dan dia jadikan perkara heroin tu follow dia sebagai ‘fun’ so sebab tu dia buat2 tak tahu. Dan lagi satu reason yang buat aku gelak tu ialah bila hero tu macam terkejut almost semua tempat yang dia pergi, heroin tu muncul dan ikut dia look like dia sendiri tak expect heroin tu follow dia sampai tahap sedemikian rupa (aku sendiri pun tepuk dahi part ni.LOL). Look like macam rimas & annoying je perempuan macam ni kan tapi kalau kau tengok balik macam mana usaha heroin ni follow+reaction2 dia, kau akan rasa macam kelakar instead of annoying. Macam terang-terangan ok tunjuk yang dia suka lelaki ni which is I found it so unique and interesting and sweet too!!!!


Komen tentang Watak-watak.


Oh Ha Ni






Heroin. Oh Ha Ni is probably the main reason why I love this show. She is able make her character, cute, endearing, clumsy, thickheaded but NOT ANNOYING. Man, what a relief! Watak fairy-tale. Seorang yang berani. Berani meluahkan perasaan dia tanpa takut kene reject. Bila dah kene reject dengan Seung Jo, dia still tak putus asa malah still skodeng Seung Jo all the time. Silly? Hahaha yang buat aku tergelak sakan tu ialah bila mengenangkan ke-silly-an watak dia ni (I didn’t mean in a negative way). Part yang aku paling gelak kuat tu ialah masa dia kerja part time (look like 7-eleven. LOL. Aku dengan nana yang bekas pekerja 7-e ni kenal ok suasana typical kedai 7-e macam mana) semata-mata nak belikan hadiah untuk Seung Jo. Malangnya Seung Jo tetiba ter-datang kat tempat dia kerja dan jadi customer dia. Demi untuk mengelakkan kantoi, dia pergi zip abis baju sejuk dia sampai tutup abis muka. Dah tu dah tutup abis, macam mana nak tengok harga kat kaunter&nak pulangkan baki wang kan? Kesudahannya dia suruh Seung Jo tu amik sendiri baki wang kat kaunter wang. Gila!!! Mana bleh kasi customer amik duit sendiri dari cash counter ok (walaupun duit dia sendiri). Manager dia nampak scene ni dan dia kene buang kerja pastu. LOL.


Aku rasa kebanyakan adegan lawak ialah berkisar tentang macam mana pompuan ni skodeng Seung Jo almost all the time (tapi takut Seung Jo tahu dan yang lawaknya Seung Jo tahu pompuan ni skodeng dia tapi buat2 tak tahu sambil senyum2 smirk , erhh tak reti aku nak gambarkan reaksi Seung Jo terhadap Oh Ha Ni ni tapi kelakar la).Especially masa mula2 masuk university, sanggup dia masuk kelab yang lelaki ni masuk(kelab tenis. Lelaki tu terer main tenis tapi Ha Ni langsung tak pandai main) dan sanggup masuk kelas yang lelaki ni masuk semata-mata nak sekali dengan lelaki ni(supaya dapat tengok lelaki ni selalu). Adeh, buat aku ketawa je.

Banyak la adegan yang dia sanggup buat apa saja semata-mata nak be side with lelaki tu (tapi bukan dengan cara kotor or jahat). Cara2 yang out of audience’s imagination. Bila aku tengok cerita ni kan, aku tak terfikir yang seorang perempuan boleh suka lelaki tahap macam tu. Skodeng all the time, takde cita2 khusus tapi mempunyai misi hidup nak berkahwin dengan lelaki tu dan sentiasa bersama-sama lelaki tu (LOL.LMAO) dan boleh ‘tunggu’ lelaki tu untuk suka dia balik(amik masa 4 tahun ok?). Bak kata adik aku, kelakar tengok heroin ni berangan-angan terlebih. Hahaha. Tapi serius kalau aku salah seorang pelajar sekolah&pelajar university sama dengan diorang tapi tak tahu apa2 pasal diorang sure aku rasa Ha Ni ni annoying dan gedik gila. Haha. Tapi memandangkan situasi aku sebagai penonton, so aku tahu la camne situasi Ha Ni&Seung Jo, perasaan diorang, etc etc maka aku rasa watak Ha Ni somehow ADORABLE. =)


Baek Seung Jo



Hero. Cold,sedikit arrogant dan somehow bila last2 dia dah notice yang dia dah tersuka kat Oh Ha Ni, dia selalu pura2 cold. Sikap dia ni buat aku sakit hatiiiii. Hahah. Ada part2 yang aku tak suka dia ni ialah bila dia mengeluarkan harsh word kepada Ha Ni. Sesetengah tu kelakar (especially bila Ha Ni dengar harsh word dia tapi langsung tak peduli malah senyum2 sakan dan jadikan bahan joke) dan bila dia cakap harsh word yang membuatkan Ha Ni bersedih(which is sooo mean) serius aku rasa nak smack-down & lempang je dia nih. Hahaha adik aku je yang tahu betapa emo-nya aku dengan watak dia ni. Hahaha. Especially part dia sengaja choose perempuan lain tu. Macam dia sengaja nak sakitkan hati Ha Ni (padahal dia dah start suka dengan Ha Ni tu tapi tak nak mengaku).

Tak boleh tidak, aku membandingkan watak dia dengan watak Tae Kyung, hero dalam citer YAB tu. Aku tahu tak sepatutnya membandingkan tapi memandangkan watak diorang yang selalu cakap harsh tu membuatkan aku membuat comparison. Tae Kyung kan walaupun dia jenis cakap harsh2 dan tak ngaku dia suka heroin, at least kan dia tak pernah dan tak pernah walau sekali pun, choose permpuan lain dengan niat nak sakitkan hati heroin or nak buat jeles ke apa ke.. Dan aku rasa watak Tae Kyung ni sangat adorable bila dia terang-terangan tunjuk rasa menyampah dengan permpuan lain yang gedik2 dengan dia (except heroin.LOL. Comel kan?). Kalau ada part2 yang dia ‘terpaksa’ choose girl lain pun (yang membuatkan heroin salah faham dan jeles), itupun semata-mata sebab nak jaga maruah heroin tu (tak reti nak explain, I guess orang yang dah tengok YAB tahu la kan).


Berbalik ke cerita PK ni, setiap kali Seung Jo berjalan berdua dengan 2nd heroin yang tergedik-gedik suka dia tu aku harap sangat Seung Jo tak layan pompuan tu and say harsh things to her malangnya tak =( Dengan pompuan tu, dia elok je cakap nice2 dan sebaliknya bila dengan heroin. Tapi at last tahu la sebab apa. Sebab dia rasa perasaan dia susah nak di-explainkan bila dia dengan heroin so dia nak lari je dari heroin ni. Dia kan terer math dan selalu dapat selesaikan soalan math dalam masa yang sangat pantas (genius kan)dan dia rasa perasaan dia terhadap heroin ni seolah-olah macam soalan math yang dia perlu selesaikan tapi dia sendiri keliru dan tak tahu nak selesaikan kaedah yang macam mana. Err part ni kelihatan sweet.heheh.

Memandangkan Seung Jo ni berwatak cold dan sedikit kerek, so aku suka la bila time dia tunjuk perasaan dia yang sebenar.Sweet! heehee. Dan jugak aku suka tengok everytime dia 'smirk'. Lawak =D


Bong Joon Goo
(scene ni lawak.LOL)

Hero 2nd yang sukakan Ha Ni sejak dari sekolah lagi. Tapi watak dia sengal2 ayam tu yang aku tak bape sokong dia dengan Ha Ni tu. Cuba kalau watak dia ala2 macam Ji Hoo sunbae (BOF) or Shin Woo (YAB), sure aku sokong dia dengan heroin.


Mak Seung Jo

First impression aku dengan watak dia? Mak yang sangat cool!!!! Dan mak yang paling sengal ever yang first time wujud dalam citer korea. Hahaha. Kelakar. Seorang yang teringinkan anak perempuan sejak mengandungkan Seung Jo lagi. Masa mengandungkan Seung Jo, dia sukakan benda2 sweet like strawberry, etc, tu yang dia bajet2 anak dia ni perempuan so siap beli sikit2 barang2 untuk anak perempuan. Tapi keluar2 je lelaki, camno tu? So dia membesarkan Seung Jo dengan ‘watak perempuan’ for a while (nasib Seung Jo tak jadi pondan kooo). Bila Ha Ni pindah masuk rumah dia, dia rasa sangat happy overdose dan seolah-olah dia rasa Ha Ni ni anak dia dan treat Ha Ni ni sebijik macam anak dia. Dan kerana terlalu sukakan Ha Ni, dia lakukan macam2 cara untuk satukan Ha Ni dengan anak dia Seung Jo tu. Tu yang part kelakar gila tu. Lawak bila tengok cara2 dia satukan diorang tu macam mana. Kadang2 tu, she went overboard.LOL. Ada certain2 tu menyentuh sensitivity isu kedewasaan.LMAO, blushing2 aku citer kat sini korang tengok sendiri lah ek, tak reti nak explain. Memang la gilaaaa watak dia ni. Watak mak dia ni buat aku dengan nana terkeluar

Aku: Siapa yang buat nehhh?
Nana: Mak dia dowhh.
Aku&nana: Sengal gila mak dia ni!!!*bantai gelak*

Aku rasa cool je kalau dapat mak mertua macam ni =D Buat aku senyum2 & sengih2 je. Sampai nana tetiba cakap sambil senyum2 n gelak2 at the middle "Angah, apasal kita yang senyum2 n sengih2 ni angah?" pastu aku jawab "Entah, aku pun tak tahu lah nana apasal kita senyum2 ni".LOL.

Baek Eun Jo
(yang pakai baju hijau tu)

Satu-satunya adik lelaki Seung Jo. Tak suka permpuan yang dumb dan sebab itulah dia tak suka Oh Ha Ni. Selamba je tunjuk yang dia tak suka Oh Ha Ni. Dan dia adalah satu-satunya orang yang menyaksikan kiss (bercirikan ‘touch n go’ yang abang dia buat senyap2 terhadap Oh Ha Ni (tyme Ha Ni tertidur). LOL. Dan dari situ lah baru dia tahu yang abang dia sebenarnya sukakan Oh Ha Ni tapi maintain cold je depan Oh Ha Ni.

pic source: google.com

ok, PK is done. MGIG for the next. Hoyeahhhhh. But kejap lagi nak pergi rumah pakcik aku. Majlis kawen anak dia @ sepupu aku. Mem-busy lah aku hujung minggu neh.

8 voice out:

rucci87 said...

LOL drama sengal ni.. sakit perut gelak..
ok tgk drama ni memang rasa nak lempang je budak SeungJo ni, errghhh!!!.. (sebab tu pilih JiHoo sunbae kalau nak buat laki..LOL) tp sian dpt bini pun sengal2 ubi.. aduhlaa..kekekekek
tp masa tgk drama ni mmg giddy giler laa, sampai guling2.. kkeekkek..

sepanjang drama ni I hope watak Oh hani taklah annoying sampai ke special episode, but too bad.. makin lama mcm nk sepak pun ye jugak, especially dlm episode special.. other than that ok jer...

tp cuba bayangkan watak Oh HaNi ni Park ShinHye yg pegang.. OMG!!! Silap2 terlebih suka kat Oh HaNi dr SeungJo.. hahahahaah

Anonymous said...

hahah diya paling suka baek eun jo! sangat kiut! kebarangkalian die menjadi manusia kacak di masa akan datang adalah tinggi! haha.

mak diorang lak, takleh nak kata ape lah. memang mak paling sporting dalam dunia kot. kalau dapat mak mertua lagu tu, sumpah diya buat sujud syukur on the spot jugak. hehe

Yana Ismail said...

huhu rindu gila kt blog ni..wah~yana kalau tgk cite ni takut addict nnti..hahaha :)

Anonymous said...

Hei blog yang sangat bagus! Man .. Indah .. Amazing .. Saya akan bookmark blog anda dan mengambil feed juga ...

mun-e said...

nadia donlod movie ni ke tgk online je?

Nadia said...

rucci: hahaha ottokeh, now dah rasa suka Oh Ha Ni ni dari Seung Jo!!! hahaha. Wierd coz selalunya i will pick hero than heroin ;P

Suka dgn watak ha ni. Tp yang annoyingnya watak dia ni ialah time dia gaduh dgn seung jo. Rasa mcm nak suruh dia jangan pedulikan seung jo and treat him as a stranger (ego2 skit lar), kasi ajar seung jo tu. Tp too bad dia act mcm kecewa n pasrah je, i hope she treat seung jo same as seung jo treat her (especially time dia pilih girl lain tu. Erghhh, geram giler)

diya: kekekeke betul diya. Kalau dpt mak mertua sporting mcm tu sumpah buat sujud syukur on the spot tanda berterima kasih yang teramat.LOL. Aaah Baek Eun Jo sangat kiut!!

yana: Yana, miss u!!!!! Lama yana tak update blog...

kak murni: Tak larat nak download or tgk online kak. Nadia beli cd dr org je. Murah je, tak smpai RM10 untuk kesemua 16 episod.hehehe

マシトマ said...

huu- xtengok lagi cter nih ~_~
cambesh je... dr ur comment... look forward for this drama too :)
thanks cz cter spoiler die xD

Nadia said...

hahaha tapi kalau dah tgk tp still rasa tak best, don't blame me eh ;P